سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد دبیر سیونهمین جشنواره فیلم فجر در نشست رسانهای آخرین جزییات از کیفیت برگزاری این دوره را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای سید محمدمهدی طباطبایینژاد دبیر سیونهمین جشنواره فیلم فجر بعدازظهر امروز شنبه ۱۱ بهمنماه در برج میلاد برگزار شد.
این نشست به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی بهصورت زنده از بسترهای ارتباطی جشنواره در فضای مجازی پخش شد.
طباطبایینژاد در آغاز این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر گفت: امیدواریم جشنواره فیلم فجر آغازی برای ورق خوردن تقویم سینمایی و همه چیز بر وفق مراد باشد. زمانی که میخواستیم جشنواره را برگزار کنیم، با کاهش آمار درگیر شدگان به کرونا و مبتلایان، شرایط کشور به بهبودی رفت و سینماها باز شدند و امروز این امکان را داریم که در سطح صاحبان آثار و منتقدان و مردم، جشنواره فجر را برگزار کنیم. در تهران هفتاد سالن سی استان و پنج منطقه آزاد جشنواره به طور کامل برگزار میشود.
تلاش برای برگزاری جشنواره ایمن و بانشاط
وی افزود: سالهای گذشته ما فیلمهای جشنواره را به تفکیک برای استانها میفرستادیم و بر هر استان ده فیلم ارسال میشد امسال در یک شرایط عادلانه همه علاقهمندان میتوانند همه آثار را در همه استانها ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. همه تلاشمان را کردیم که جشنوارهای ایمن و با نشاطی داشته باشیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: ما ۱۶ اثر را برای نمایش انتخاب کردیم و از ابتدا گفته بودیم فیلمها برای سیمرغ مورد داوری قرار میگیرند مثل هر سال نیست و طبق زمانبندی که داشتیم باید دو روز را کمتر میکردیم جمعبندی ما این بود که این میتواند حسن داشته باشد و دو روز آخر را به بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص بدهیم و این فیلمها مرور شود تعداد آثار به گونهای نبود که ده روز پر شود.
طباطبایینژاد درباره فروش بلیت گفت: همه تمهیدات در سمفا انجام شده است فروش از دیروز برای کارتهای مهمان شروع شده شرایط لازم و آنچه که باید به لحاظ بهداشتی تمهید میکردیم انجام شده است دوستان ما در سمفا و سامانههای فروش فعالیت اجرایی را پیش میبرند.
فرآیند اخذ آرای مردمی
دبیر سیونهمین جشنواره فیلم فجر درباره آرای مردمی این دوره هم گفت: آرای مردمی جمع آوری میشود تمامی کسانی که وارد سامانه میشوند، کدی دریافت میکنند بعد از سانس هم برای آنها کدی میآید و با رجوع به سمفا میتوانند به فیلم موردنظر خود رای بدهند.
وی درباره فرصت دادن به فیلمهای خارج از مسابقه برای اکران در ایام جشنواره هم گفت: اگر میخواستیم آثاری را خارج از مسابقه به نمایش بگذاریم باید کار را از صبح شروع میکردیم چون زمان ناهار و اقامه نماز دوستان دچار مشکل میشد از این جهت باید صبح سانسی را مقرر میکردیم که این امر از نظر پروتکلها مشکل داشت ضمن اینکه انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه کار دشواری بود هر کاری انتخاب میکردیم باز عدهای معترض میشدند. بهتر است از این کار صرف نظر کنیم.
جشنواره نباید به «اکران» تبدیل شود
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شرایط اقتصادی نامطلوب سینماداران هم بیان کرد: سالنهای زیادی در فضای جشنواره حضور دارند در استانها هم این چنین است در تهران حدود نود اکران در سینماها رخ میدهد البته برخی نسبت به همین تعداد انتقاد میکنند اینکه جشنواره را به اکران بدل کنیم موضوع درستی نیست.
وی درباره ترکیب هیات داوران جشنواره در بخشهای مختلف هم اظهار کرد: در بخش فیلمهای مستند داوران از پیشکسوتان و از چهرههای حوزه خود هستند. در فیلم کوتاه هم چنین است. یک ترکیب کامل و موفقی بودند در هیات داوران فیلمهای داستانی ترکیبی جوان و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند اگر ترکیب دیگری بود شاید فیلمها به این دقت داوری نمیشد خدا را شکر میکنم و شهادت میدهم مجموع داوران ما کار خود را به شایستگی انجام دادند و ترکیب قابل دفاعی داشتیم. نتیجه قابل دفاع و ارزشمند است.
شرایط اکران «قاتل و وحشی» فراهم شود استقبال میکنیم
طباطبایینژاد درباره مشکل شرعی «قاتل و وحشی» و امکان صدور مجوز نمایش آن تنها برای بانوان بیان کرد: این در حوزه تصمیم جشنواره فجر نیست اگر اداره کل نظارت و سازمان سینمایی امکان نمایش فیلم را در جشنواره فراهم کنند به هر شکلی که ممکن باشد استقبال میکنیم ولی شرط این است که مجوز را به ما بدهند. این موضوع در اختیار من نیست.
وی در بخش دیگر گفت: خوشبختانه امسال نیمی از آثار حاضر در سودای سیمرغ، فیلم اولی هستند البته این به معنی آن نیست که تازه وارد باشند، برخی از آنها سالها فعالیت سینمایی داشتهاند. فیلمسازان جوان و خلاق به جمع سینمای ایران اضافه میشوند. به زعم من کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است نمیخواهم بگویم که یک سال بی نظیر داریم ولی سال خوبی برای سینمای ایران است و آثار میانگین کیفی بالایی دارند. امیدوارم امسال یکی از سالهایی باشد که مخاطبان راضی باشند و با من در کیفیت آثار هم نظر باشند امسال همه فیلمها با دلیل محکم به جمع آثار پیوستهاند. هر کدام در بخشی نامزد شدهاند. من به آنچه انتخاب شده امیدوارم و فکر میکنم یک مجموع قابل دفاع کنار هم چیده شده است.
وی درباره بودجه این دوره جشنواره بیان کرد: حامی مالی جشنواره با نیمی از حضور، شهرداری تهران است غیر از شهرداری حامی دیگری نداریم. هزینهها در یک سال اخیر افزایش داشته ولی تلاش میکنیم با کمترین هزینه جشنواره را برگزار کنیم. برای اکران فیلم در شهرستانها ۱۶ فیلم بالغ بر یک میلیارد باید به تهیهکنندگان بپردازیم، نزدیک به یک میلیارد هزینه جوایز است. بعد از جشنواره مجموع هزینههای جشنواره را اعلام میکنیم.
طباطبایینژاد درباره تضمین رعایت پروتکلهای بهداشتی هم اظهار کرد: از پروتکلها همه دوستان مطلع هستند ما هم به سینماها درباره این موضوع اطلاع دادهایم، تب سنجی، الزام استفاده از ماسک، ضدعفونی سالنها، تغییر هوا در بین سانسها از این موارد است در برج میلاد هم صندلیهای یک در میان را خارج کردهایم و مبلمانها با فاصله با هم قرار دارند.
وی درباره فیلمهای مستند و کوتاه هم گفت: تلاش ما این بود که بتوانیم آنها را به نمایش بگذاریم اگر میخواستیم این کار را کنیم باید روز بیست و دوم را هم پر میکردیم از طرفی تمام فیلمهای مستند یکی دو ماه پیش در پلتفرمها به نمایش درآمدهاند برخی فیلمها چهل هزار بار دیده شدهاند. فیلمی با این آمار چرا باید برای چهارصد نفر نمایش داده شود، فیلمهای کوتاه هم یک هفته پیش نمایش داده شده است. ضمن اینکه نگران سانسبندی و استقبال هم بودیم چون قبلاً به نمایش درآمده بود و برای ما درست نبود تماشاگران کمی داشته باشد.
طباطبایینژاد درباره پیشنهاد به تهیهکنندگان برای برگزاری آنلاین جشنواره هم گفت: ما پیشنهاد دادیم البته میدانستیم نمیپذیرند من دبیر کل ستاد صیانت بودم و میدانستم احتمال سرقت است خودم هم قبول نمیکردم یک سرمایه در فضای مجازی به سرقت برود به هر حال سیستم نظارتی چندانی در کشور ما نیست پلتفرمهای بزرگ دنیا هم دچار همین مسأله هستند ریسک بالایی بود نه ما و نه هیچ تهیه کنندهای حاضر به این ریسک نبودیم. در حوزه فیلمهای سینمایی اکران آنلاین معنایی ندارد در حوزه مستند و فیلم کوتاه تمایل به سرقت کمتر است ولی در فیلم داستانی بلافاصله سرقت اتفاق میافتد و طبیعی بود از این کار اجتناب کنیم.
امکان اکران همه فیلمهای بخش سودای سیمرغ وجود ندارد
وی درباره امکان به نمایش گذاشتن همه فیلمهای راهیافته به بخش سودای سیمرغ برای منتقدان و صاحبنظران گفت: اینکه ۵۷ فیلم را اکران کنیم، طبیعتاً امکانش وجود ندارد. آیا امکان سئانسبندی هست؟ اما اینکه خود علاقمندان و منتقدان با تهیهکنندگان ارتباط بگیرند و آثار موردنظر خود را ببیند در دستور کار ما نیست و به خود تهیهکنندگان برمیگردد. ما از ابتدا اعلام کردیم صرفاً فیلمهای نامزد شده را اکران میکنیم. آن زمان حتی این امکان مطرح بود که همین تعداد ۱۶ فیلم هم امکان اکران نداشته باشند. همه ۵۶ اثر مورد داوری قرار گرفتند و کاندیداهای نهایی دوستان داور بیش از این ۱۶ فیلم نبود و نمیتوانستیم تعداد را بالا ببریم. برای اضافه کردن فیلمها بحثهایی هم میان داوران در گرفت اما بیشتر کردن این آثار تبدیل به چالش برای سئانسبندی میشد. اگر میشد جشنواره را در طول یک ماه برگزار کرد شاید میشد همه ۵۶ فیلم راهیافته به بخش سودای سیمرغ را اکران میکردیم.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در این بخش با اشاره به آغاز فروش بلیتهای مردمی جشنواره از ساعت ۱۴ امروز شنبه، اعلام کرد: تا الان ۶ هزار قطعه بلیت فروش رفته است. زدن ماسک برای همه افراد اجباری است و در گیشه سینماها حتی یک بلیت هم فروخته نخواهد شد.
طباطبایینژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان اکران فیلمهایی غیر از ۱۶ فیلم اعلام شده بار دیگر تأکید کرد: در سینماهای مردمی سه سانس نمایش داریم زمانبندی به دلیل کرونا به گونهای نیست که فیلم دیگری اضافه کنیم اجمالا این موضوع از نظر جشنواره منتفی است و تنها همین ۱۶ اثر به نمایش درمیآیند.
جشنواره میتواند فضای اکران را پررونق کند
وی درباره جدیتر شدن مشکل اکران بهواسطه برگزاری جشنواره هم گفت: جشنواره مشکل اکران را بیشتر نمیکند اتفاقاً یکی از معضلات اصلی ما این است که فیلمی برای اکران داده نمیشود امیدواریم جشنواره رونقی ایجاد کند که صاحبان آثار فیلمها را در نوبت اکران قرار بدهند. گمان نمیکنم جشنواره به فضای اکران لطمه بزند بلکه فکر میکنم جشنواره میتواند فضای اکران پر رونقی را ایجاد کند.
طباطبایینژاد درباره اختلال بهوجود آمده در فرآیند خرید بلیتهای مردمی هم گفت: ما سه سینما را در آخرین لحظات به ناوگان اکران اضافه کردیم اختلال کمی با سالنهای جدید وجود داشت. ولی الان مرتفع شده است.
امکان راستیآزمایی تکتک آرای مردمی وجود دارد
وی درباره آرای مردمی و نقش خانه سینما بیان کرد: بلیتها بر اساس شماره تماس خریداری میشود. خانه سینما در داوری مداخله دارد ولی به شیوه سالهای قبل نیست بلکه سامانه به صورت الکترونیکی کار داوری را انجام میدهد همه کدها در سامانه ثبت میشود و تمام رایها را میشود ردیابی کرد پس نیازی به شیوه سالهای قبل نیست. در شیوه جدید امکان راستی آزمایی هم وجود دارد ولی خانه سینما هم میتواند نظارت کند.
طباطبایینژاد درباره دلیل حذف هیات انتخاب در این دوره از جشنواره هم گفت: ما ابتدا که جشنواره را شروع کردیم گمان میکردیم تعداد فیلمها کم باشد، برای اینکه همه فیلمها مورد داوری قرار بگیرند امسال استثنا قایل شدیم ولی رفتهرفته دیدیم تعداد فیلمها افزایش پیدا کرد شرایط نمایش هم فراهم شد اما زمان رفته بود و دیگر نمیشد هیات انتخاب قرار بدهیم. از این جهت تنها فیلمهای نامزد دریافت جایزه برای نمایش انتخاب شدند. البته که این کار دشوار بود. من خودم به عنوان یک همراه از کار هیات داوران راضی هستم ولی از فیلمهای خوبی که جا ماندند اظهار تأسف کردم آنها هم میتوانستند باشند ولی گاهی بحث سلیقه است.
وی در پایان درباره مخالفت یکی از اعضای شورای شهر با حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره امسال هم گفت: شهرداری حامی ماست و نکتهای پیش نیامده است یکی از دوستان معتقد بود حمایت از فعالیت فرهنگی نباید در اولویت شهرداری باشد ولی شهرداری حامی ماست.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد