تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۱۴:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 22450

شهرام گیل آبادی مهناز افشارمهناز افشار سخنگوی کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» در اولین نشست خبری این پویش گفت: چه خوب می شود اگر این تفکر جا بیافتد که والدین صاحب و مالک کودکان خود نیستند.

به گزارش سینماسینما، نخستین نشست خبری «پویش بدسرپرست تنهاتر است» صبح امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ماه در نگارستان شهر بوستان گفتگو برگزار شد. در ابتدای این نشست شهرام گیل آبادی رئیس شورای سیاستگذاری «پویش بدسرپرست تنهاتر است» گفت: «بدسرپرست تنهاتر است» یک پویش کاملا مردمی است و به اتکای همه مردم حرکت می کند. جمعی از هنرمندان و برترین فعالان حوزه کودک گرد هم آمده اند. مدتی قبل ما به کمک شما جشنواره فیلم «شاپرک های شهر» را بنا کردیم و در همین مسیر متوجه شدیم نواقص زیادی در فضای قانونی و اجتماعی و رفتارهای فردی ما وجود دارد که باعث می شود کودکان در عین این که آدم های زیادی درکنارشان هست، تنها بمانند.

وی افزود: ما فهمیدیم که باید به عنوان هنرمند در کنار جریان های اجتماعی قرار بگیریم. آینده باید در دست کودکانی باشد که زمینه و بستر خوبی برای رشد و بالش نداشتند. باید کمک کنیم قوانین ساکت از موضوعات و عدم پشتیبانی کودکان به خودمان و فضای اجتماعی بگویند. برای رشد کشورمان و آینده سازی نیاز است کودکان در بستر مناسبی بزرگ شوند. در نتیجه ما در کمپین بدسرپرست تنهاتر است تصمیم گرفتیم ۴۰۰ نخبه ای را دور هم جمع کنیم که هریک در رشته های تخصصی خود سرآمد هستند.

متاسفانه مخاطبان خشونت شده ایم

مهناز افشار سخنگوی کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» در پاسخ به سوال سیاوش صفاریان پور مجری مراسم درباره نامه منتشر شده خطاب به سران سه قوه به منظور حمایت از کودکان بدسرپرست تنهاتر است، توضیح داد: من عامیانه تر درباره این کمپین صحبت می کنم و حرف دلم را می زنم. من اول از همه یک شهروند هستم و بعد از آن یک مادر. حدود دو سال پیش ویدئوهایی منتشر می شد از کتک خوردن برخی کودکان توسط والدینشان که بسیار آزاردهنده بود.

وی افزود: این صحنه که پدری پای منقل پسر چند ساله خود را لگد می زد یا تصویر دختربچه ای که مواد مخدر مصرف می کرد، من را بسیار آزار می داد. اگر آن زمان ویدئوهای بیشتری در این رابطه می دیدم، به جرات می گویم کارم به تیمارستان می کشید! متاسفانه از این ویدئوها استقبال هم می شود و دست به دست می چرخد. نمی دانم چرا ما این روزها مخاطبان خشونت شده ایم. به نظرم کودکانی که در فقر اقتصادی هستند، تنها بدسرپرست محسوب نمی شوند. بلکه من خانواده های مرفهی را می شناسم که در فقر عاطفی به سر می برند.

این هنرمند همچنین درباره نحوه پیوستن و حمایت اش از کمپین بدسرپرست تنهاتر است، ادامه داد: وقتی خبر این کمپین را خواندم، خودم تماس گرفتم و خواستم که عضو این کمپین باشم. این کمپین بدون سرو صدا و نمایش هدفی جدی را دنبال می کند. می خواهد کودکان بدسرپرست را تحت قانون بگیرد، به طور جدی از حمایت دولتی و قانونی برخوردار شود و بعد از آن ضمانت اجرایی پیدا کند.

افشار خاطرنشان کرد: من به عنوان یک شهروند ایرانی نگران کودکان این سرزمین هستم و صادقانه می گویم که ما اگرچه در سایر کشورها هم کودکان را دچار مشکل می بینیم اما در ایران مشکلات بچه ها بیشتر است.

صفاریان پور در ادامه نشست درباره قوانین موجود در حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بیان کرد: مجلس شورای اسلامی قانون کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را چند سال گذشته وضع کرد. اما همه اذعان دارند که این قانون ضمانت اجرایی کافی ندارد. بنابراین یکی از کارکردهای این پویش کمک به ایجاد قوانین جدید می تواند باشد.

قانون حمایت از کودکان بدسرپرست درگیر چرخه معلولی است

مونیکا نادی مشاور حقوقی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» نیز درباره ابعاد حقوقی این پویش اظهار کرد: نیاز به حمایت از کودکان از جایی آغاز می شود که آن ها بی دفاع ترین قشری هستند که در جامعه حضور دارند. سیر تحول قوانین در سال های اخیر به نفع کودکان بوده اما قوانین این حوزه فاقد جامعیت و مانعیت لازم است. اعضای   تحت پویش و مورد نظر کمپین بد سرپرست تنهاتر است در معرض آسیب ترین کودکان هستند. این افراد زیر ۱۸ سال سن دارند و تحت نظر والدینی هستند که صلاحیت نگهداری از آن ها را ندارند. آن ها هنوز بزهکار نشده اند و اگر حمایت کافی از آن ها صورت نگیرد، ممکن است دچار آسیب شوند.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز شاهد چرخه معلول قانونی در عرصه حمایت از کودکان بدسرپرست هستیم. نیاز به نگاه جدی به مسائل و حقوق کودکان احساس می شود تا حقوق و وظایف کودکان را به خود و خانواده هایشان آموزش بدهیم. همچنین قوانین با عرف جامعه منطبق شوند و امکان استفاده از نیروهای اجتماعی را فراهم کنیم.

بخش دوم این جلسه به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

مرجعیت و حمایت هنرمندان؛ مهم ترین فرصت کمپین بدسرپرست تنهاتر است

گیل آبادی رئیس شورای سیاستگذاری کمپین نیز  در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره امکانات و فرصت های مورد نیاز این پویش برای نیل به هدف بیان کرد: یکی از امکانات جدی در جامعه ایران درصد مرجعیت هنرمندان و ورزشکاران هست. ورزشکاران ۲۸ درصد، هنرمندان ۲۴ درصد و نخبگان ۱۹ درصد در کشور ما مرجعیت دارند و همین موضوع ضرورت توجه به این اقشار را در جریان های اجتماعی و مردم نهاد دارای اهمیت می کند.

وی افزود: در همه شهرهای دنیا با آسیب های اجتماعی زیادی مواجه هستیم. تهران هم مستثنا نیست و بیش از ۱۰ هزار کودک کار سر چهارراه ها در این شهر کار می کنند. بیشترین و مهم ترین امکانات کمپین بدسرپرست حضور ۴۰۰ هنرمند، ورزشکار، حقوقدان و فعال اجتماعی در این پویش است. در آیین نامه کودک کار آمده است که ۱۱ ارگان وظایف قانونی در برابر آن ها دارند. وقتی این وظایف به طور کامل مورد توجه قرار نمی گیرند، کودکان فرصت این را نمی یابند از قوانین مترقی مثل تعلیم و تربیت بهره مند شوند. آموزش رایگان حق کودکان کار است. اما ناکارآمدی های اجرایی و عدم مسئولیت پذیری اجتماعی باعث می شود بسیاری از آن ها از این حق مترقی محروم بمانند.

طراح کمپین بدسرپرست تنهاتر است همچنین ادامه داد: قانون ساکت در برابر این کودکان ضعف دارد و به طور روشن وضعیت کودکان بدسرپرست را کالبد شکافی نکرده است. برخی ارگان ها اجازه تمشیت فرزندان خانواده بد سرپرست را دارند. اما مسئولیت اجتماعی ما هم اهمیت دارد و باید مردم و سازمان های مردم نهاد را پای کار بیاوریم. در حال حاضر نامه کمپین به مسئولان برای سازمان ها و ارگان های مرتبط ارسال شده و پشتیبانی های جدی هنرمندان کودکان بدسرپرست را دلگرم می کند.

گیل آبادی از مذاکره با مجلس شورای اسلامی برای وضع و اصلاح قوانین موجود خبر داد و خاطر نشان کرد: با مجلس درباره کودکان بدسرپرست صحبت کرده ایم تا انشالله قوانین را با پشتیبانی هنرمندان به سمت ایقان لازم برای حمایت از کودکان ببریم.

مهناز افشار سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» نیز گفت: چه خوب می شود اگر این تفکر جا بیافتد که وقتی یک بچه را به دنیا می آوریم صاحب و مالکش نیستیم. مثلا اگر از من نوعی بپرسند چرا فرزندت را اجازه نداده ای به مدرسه برود؟ مسلما خواهم گفت که به شما ربطی ندارد و بدون تعارف همه ما این پاسخ را می دهیم. اما قانون نباید اجازه این پاسخ را به مردم بدهد و ما می توانیم از طریق صداوسیما و رسانه ها در این باره روشنگری کنیم.

وی افزود: امیدوارم تلویزیون با همه برنامه های رنگارنگش که اتفاقا تلخ اند، درباره این پویش و اهدافش اطلاع رسانی کند. چراکه هنوز عده بسیاری نمی دانند بدسرپرست چه تعریفی دارد؟!

این بازیگر با اشاره به لزوم فرهنگسازی درباره حمایت از حقوق کودکان بیان کرد: من فرهنگسازی را پیش از قانون در اولویت می دانم. ما باید از خانه های خودمان این فرهنگسازی را شروع کنیم. پیام های آگاه بخش و خوبی را در صفحات خود در فضای مجازی بنویسیم و حتی با یک جمله از امکاناتمان برای اطلاع رسانی به دیگران استفاده کنیم.

وی با بیان این که کودکان بدسرپرست مظلوم هستند، ادامه داد: یکبار مادرم من را در سن ۱۴ سالگی توبیخ کرد و من هنوز هم آن خاطره را به یاد دارم و این بسیار دردناک است و بچه ها همه چیز را یادشان می ماند.

بازیگر فیلم «نهنگ عنبر»با برشمردن اهداف اصلی کمپین توضیح داد: اصلاح قوانین موجود، تصویب قوانین دارای ضمانت اجرایی، آموزش عمومی و فرهنگسازی و… از مهم ترین اهداف کمپین ماست. اما خدا کند که پیگیری هایمان به نتیجه برسد و دلسردمان نکنند.

شهرام گیل آبادی در پاسخ به این که مسئولان چه وظایفی را در قبال کودکان بدسرپرست دارند، گفت: ما با مسئولان سه قوه گفت و گو کرده ایم. به ویژه مجلس شورای اسلامی که باید سرآهنگ رسیدگی به قوانین باشد. همچنین با رئیس کمیسیون اجتماعی و شورای شهر گفت و گو کرده ایم. من با معاون قوه قضاییه درباره حقوق شهروندی فردا هم صحبت خواهم کرد. گروهی از هنرمندان هم از جمله آقای پرویز پرستویی برای گفت و گو با مسئولان اعلام آمادگی کرده اند. امیدواریم خیلی زود با توجه به دغدغه عمومی در بخش قوانین به این مصوبات قانونی دست یابیم. اما در ابتدا باید از خودمان شروع کنیم.

مهناز افشار نیز درباره کارکرد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در رسیدن به اهداف یاد شده کمپین بیان کرد: در این فضا می تواند اتفاق بزرگی بیافتد. به شرط آن که همه تریبون شویم. بعد از این مرحله عمل کردن اهمیت زیادی دارد. اگر من یک مطلبی را می خوانم باید پیگیری کنم که به نتیجه رسیده است یا نه و خود شما حتما از من پیگیری کنید که پویش به چه نتیجه ای رسیده است.

وی افزود: در این زمینه رسانه ها هم نقش مهمی می توانند داشته باشند. شاید به خاطر دلخوری ام از تلویزیون نتوانم درباره نقشش نظر منطقی بدهم. اما در سینما می توانیم به طور سفارشی فیلم هایی در حمایت از کودکان بدسرپرست و آسیب دیده بسازیم. فیلم هایی که مخاطب را جذب کند و فقط جنبه مستند نداشته باشد و از کست و گروه حرفه ای برای ساخت آن ها استفاده شود.

مونیکا نادی مشاور حقوقی کمپین نیز در پایان گفت: ما می توانیم به عنوان شهروند کودک آزاری را که یک جرم عمومی محسوب می شود، اطلاع بدهیم و مراجع قضایی ملزم به پیگیری هستند. خط ۱۲۳ یک اورژانس اجتماعی است که این وظیفه را دارد و البته من نسبت به میزان کارایی آن مطمئن نیستم.

افشار نیز از تماس خود با مرکز ۱۲۳ خبر داد و گفت: من امروز با خط ۱۲۳ تماس گرفتم. اول خودم را معرفی نکردم و گزارش وضعیت درباره یک دختر جوان آسیب دیده دادم و پاسخ مناسبی هم گرفتم. به نظرم اگر ما هم از موضع طلبکارانه مان نسبت به مراجع قانونی کمی کوتاه بیاییم و منصف تر باشیم، در رسیدن به هدف موفق تر خواهیم بود.

گفتنی است اولین گردهمایی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» با عنوان جشن سلامت یک فرشته روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه در آمفی تئاتر روباز بوستان گفتگو برگزار خواهد شد. در این نشست جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و چهره های فعال اجتماعی و اهالی رسانه حضور خواهند داشت.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها