نشست پرسش و پاسخ فیلم «چراغهای ناتمام» ساخته مصطفی سلطانی با اجرای «محمود گبرلو» در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، این نشست با حضور مصطفی سلطانی کارگردان، مجید صالحی، بازیگر فیلم، سارا میرایی، بازیگر خردسال، محسن جسور، فیلمنامهنویس، مجتبی امینی، تهیهکننده، وحید مقدسی، صداگذار، هادی رحمانی، آهنگساز، امروز (دوشنبه یازدهم بهمن ماه) با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در این نشست، جسور با بیان اینکه از ایده أولیه تا پایان کار در کنار گروه بودم، افزود: بازنویسی نهایی فیلمنامه توسط آقای سلطانی و شیخ طادی انجام شد.
وی درباره موضوع و مضمون فیلم، گفت: ما فارغ از اینکه چه کسی مقصر است به مفهوم ایثار پرداختیم که بالإترین کیفیت ایثار، شهادت است.
فیلمنامهنویس «چراغهای ناتمام» این فیلم را روایت تاریخ ندانست و افزود: در فیلم نشانهای مبنی بر استناد به تاریخ وجود ندارد و فیلم این ادعا را ندارد که بر اساس واقعیت تاریخی روایت شده است.
سلطانی در پاسخ به این انتقاد که فیلم مقالهای در تکریم ایثارگری است، گفت: سواد ما در این حد بود که فیلم را اینگونه بسازیم. شعار دادن بد نیست و مهم این است که چگونه شعار دهیم.
امینی با بیان این که فیلم داستانی انسانی را روایت میکند، عنوان کرد: پیام فیلم، گفتمان انسانی است که ممکن است، در جبهه، و یا واقعه پلاسکو اتفاق بیفتد. هدف در مقاطع مختلف پردازش، رسیدن به تحول انسانی است.
أمینی نیز در پاسخ به این انتقاد که در فیلم به جای دادن اطلاعات در قالب تصویر، به نریشن و دیالوگ بسنده شده است، گفت: نوع روایت این فیلم شبیه به «آژانس شیشهای» است، پس این دست انتقادها را به این فیلم تحسینشده نیز میتوان وارد دانست. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است که شعار به شوآف تبدیل نشود.
تهیه کننده فیلم، با اشاره به نگاه دفاع مقدسی فیلم، ادامه داد: در کنار این نگاه سعی کردیم رگههای اجتماعی را نیز وارد کار کنیم.
«آتش تقیپور» بازیگر سینما که در این جمع حضور داشت، درباره این فیلم گفت: دو سوژه در قالب یک فیلم قرار گرفته است و این سبب شده تا فیلمساز در پخته شدن سوژهها موفق نشود.
جسور در این باره پاسخ داد: تلاش کردم این دو سوژه فارغ از فرم، از نظر محتوا به هم گره بخورد و من به عنوان فیلمنامهنویس بخشی از سهم کار دارم، شاید میتوانستم قدرتمندتر بنویسم.
این فیلمنامهنویس در پاسخ به این پیشنهاد تقیپور که پرداختن به انگیزه رفتن به جبهه میتوانست از کلیشهشدن فیلم بکاهد، گفت: برای من موضوع عشق مهم بود نه اینکه چرا این افراد به جبهه رفتهاند.
وی درباره اینکه از اول میدانستم با اتهام شعارزدگی روبرو شوم افزود: برایم این اتهامها اهمیتی نداشت و بیشتر به خلاقیت فکر کردم.
«مجید صالحی» نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از نخستین حضورش در جشنواره، افزود: در گذشته امکان حضور «استراحت مطلق» در جشنواره به وجود نیامد و من از اینکه با این فیلم در جشنواره حاضر هستم، خوشحالم.
وی ایفای این نقش را سختتر از «استراحت مطلق» عنوان کرد و افزود: جلال، نقشی بود که برای ایفایش باید راکورد حسی و هارمونی با دیگر نقشها را حفظ میکردم و برایم ایفای یک بازی درونی و باورپذیر، مهم بود.
صالحی افزود: برخورداری فیلم از نریشن، سلیقهای است اما به نظر من این نریشنها برای بسیاری، باورپذیر و دلنشین است.
وی درباره ادامه روند بازیگریاش، گفت: برای انتخاب نقشهایم چارچوبهایی را در نظر میگیرم و این فیلم را فارغ از پول، دلی کار کردم، من حس خوبی به این فیلمنامه داشتم و بازی در این فیلم، نوعی ادای دین بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- گرگها زمستان ندارند/ کوتاه درباره فیلم «برف آخر»
- پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- مردد و کمرنگ/ نگاهی به موسیقی فیلم «برف آخر»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- امین حیایی و مجید صالحی بازیگران اصلی «ساخت ایران۳» / آغاز فیلمبرداری با واکسیناسیون عوامل
- فیلمبرداری «برف آخر» در شمال کشور به پایان رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجید صالحی در «برف آخر» بازی میکند + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- کاسبی با سوراخ مبل/ درباره فیلم «زیرنظر»
- نگاه زیرپوستی به نابسامانیهای اجتماعی/ یادداشتی بر فیلم «زیر نظر»
- مراسم تشییع مرحوم مجید اوجی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد