نشست پرسش و پاسخ فیلم «چراغهای ناتمام» ساخته مصطفی سلطانی با اجرای «محمود گبرلو» در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، این نشست با حضور مصطفی سلطانی کارگردان، مجید صالحی، بازیگر فیلم، سارا میرایی، بازیگر خردسال، محسن جسور، فیلمنامهنویس، مجتبی امینی، تهیهکننده، وحید مقدسی، صداگذار، هادی رحمانی، آهنگساز، امروز (دوشنبه یازدهم بهمن ماه) با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در این نشست، جسور با بیان اینکه از ایده أولیه تا پایان کار در کنار گروه بودم، افزود: بازنویسی نهایی فیلمنامه توسط آقای سلطانی و شیخ طادی انجام شد.
وی درباره موضوع و مضمون فیلم، گفت: ما فارغ از اینکه چه کسی مقصر است به مفهوم ایثار پرداختیم که بالإترین کیفیت ایثار، شهادت است.
فیلمنامهنویس «چراغهای ناتمام» این فیلم را روایت تاریخ ندانست و افزود: در فیلم نشانهای مبنی بر استناد به تاریخ وجود ندارد و فیلم این ادعا را ندارد که بر اساس واقعیت تاریخی روایت شده است.
سلطانی در پاسخ به این انتقاد که فیلم مقالهای در تکریم ایثارگری است، گفت: سواد ما در این حد بود که فیلم را اینگونه بسازیم. شعار دادن بد نیست و مهم این است که چگونه شعار دهیم.
امینی با بیان این که فیلم داستانی انسانی را روایت میکند، عنوان کرد: پیام فیلم، گفتمان انسانی است که ممکن است، در جبهه، و یا واقعه پلاسکو اتفاق بیفتد. هدف در مقاطع مختلف پردازش، رسیدن به تحول انسانی است.
أمینی نیز در پاسخ به این انتقاد که در فیلم به جای دادن اطلاعات در قالب تصویر، به نریشن و دیالوگ بسنده شده است، گفت: نوع روایت این فیلم شبیه به «آژانس شیشهای» است، پس این دست انتقادها را به این فیلم تحسینشده نیز میتوان وارد دانست. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است که شعار به شوآف تبدیل نشود.
تهیه کننده فیلم، با اشاره به نگاه دفاع مقدسی فیلم، ادامه داد: در کنار این نگاه سعی کردیم رگههای اجتماعی را نیز وارد کار کنیم.
«آتش تقیپور» بازیگر سینما که در این جمع حضور داشت، درباره این فیلم گفت: دو سوژه در قالب یک فیلم قرار گرفته است و این سبب شده تا فیلمساز در پخته شدن سوژهها موفق نشود.
جسور در این باره پاسخ داد: تلاش کردم این دو سوژه فارغ از فرم، از نظر محتوا به هم گره بخورد و من به عنوان فیلمنامهنویس بخشی از سهم کار دارم، شاید میتوانستم قدرتمندتر بنویسم.
این فیلمنامهنویس در پاسخ به این پیشنهاد تقیپور که پرداختن به انگیزه رفتن به جبهه میتوانست از کلیشهشدن فیلم بکاهد، گفت: برای من موضوع عشق مهم بود نه اینکه چرا این افراد به جبهه رفتهاند.
وی درباره اینکه از اول میدانستم با اتهام شعارزدگی روبرو شوم افزود: برایم این اتهامها اهمیتی نداشت و بیشتر به خلاقیت فکر کردم.
«مجید صالحی» نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از نخستین حضورش در جشنواره، افزود: در گذشته امکان حضور «استراحت مطلق» در جشنواره به وجود نیامد و من از اینکه با این فیلم در جشنواره حاضر هستم، خوشحالم.
وی ایفای این نقش را سختتر از «استراحت مطلق» عنوان کرد و افزود: جلال، نقشی بود که برای ایفایش باید راکورد حسی و هارمونی با دیگر نقشها را حفظ میکردم و برایم ایفای یک بازی درونی و باورپذیر، مهم بود.
صالحی افزود: برخورداری فیلم از نریشن، سلیقهای است اما به نظر من این نریشنها برای بسیاری، باورپذیر و دلنشین است.
وی درباره ادامه روند بازیگریاش، گفت: برای انتخاب نقشهایم چارچوبهایی را در نظر میگیرم و این فیلم را فارغ از پول، دلی کار کردم، من حس خوبی به این فیلمنامه داشتم و بازی در این فیلم، نوعی ادای دین بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- گرگها زمستان ندارند/ کوتاه درباره فیلم «برف آخر»
- پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- مردد و کمرنگ/ نگاهی به موسیقی فیلم «برف آخر»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- امین حیایی و مجید صالحی بازیگران اصلی «ساخت ایران۳» / آغاز فیلمبرداری با واکسیناسیون عوامل
- فیلمبرداری «برف آخر» در شمال کشور به پایان رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجید صالحی در «برف آخر» بازی میکند + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- کاسبی با سوراخ مبل/ درباره فیلم «زیرنظر»
- نگاه زیرپوستی به نابسامانیهای اجتماعی/ یادداشتی بر فیلم «زیر نظر»
- مراسم تشییع مرحوم مجید اوجی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





