نشست پرسش و پاسخ فیلم «چراغهای ناتمام» ساخته مصطفی سلطانی با اجرای «محمود گبرلو» در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، این نشست با حضور مصطفی سلطانی کارگردان، مجید صالحی، بازیگر فیلم، سارا میرایی، بازیگر خردسال، محسن جسور، فیلمنامهنویس، مجتبی امینی، تهیهکننده، وحید مقدسی، صداگذار، هادی رحمانی، آهنگساز، امروز (دوشنبه یازدهم بهمن ماه) با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در این نشست، جسور با بیان اینکه از ایده أولیه تا پایان کار در کنار گروه بودم، افزود: بازنویسی نهایی فیلمنامه توسط آقای سلطانی و شیخ طادی انجام شد.
وی درباره موضوع و مضمون فیلم، گفت: ما فارغ از اینکه چه کسی مقصر است به مفهوم ایثار پرداختیم که بالإترین کیفیت ایثار، شهادت است.
فیلمنامهنویس «چراغهای ناتمام» این فیلم را روایت تاریخ ندانست و افزود: در فیلم نشانهای مبنی بر استناد به تاریخ وجود ندارد و فیلم این ادعا را ندارد که بر اساس واقعیت تاریخی روایت شده است.
سلطانی در پاسخ به این انتقاد که فیلم مقالهای در تکریم ایثارگری است، گفت: سواد ما در این حد بود که فیلم را اینگونه بسازیم. شعار دادن بد نیست و مهم این است که چگونه شعار دهیم.
امینی با بیان این که فیلم داستانی انسانی را روایت میکند، عنوان کرد: پیام فیلم، گفتمان انسانی است که ممکن است، در جبهه، و یا واقعه پلاسکو اتفاق بیفتد. هدف در مقاطع مختلف پردازش، رسیدن به تحول انسانی است.
أمینی نیز در پاسخ به این انتقاد که در فیلم به جای دادن اطلاعات در قالب تصویر، به نریشن و دیالوگ بسنده شده است، گفت: نوع روایت این فیلم شبیه به «آژانس شیشهای» است، پس این دست انتقادها را به این فیلم تحسینشده نیز میتوان وارد دانست. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است که شعار به شوآف تبدیل نشود.
تهیه کننده فیلم، با اشاره به نگاه دفاع مقدسی فیلم، ادامه داد: در کنار این نگاه سعی کردیم رگههای اجتماعی را نیز وارد کار کنیم.
«آتش تقیپور» بازیگر سینما که در این جمع حضور داشت، درباره این فیلم گفت: دو سوژه در قالب یک فیلم قرار گرفته است و این سبب شده تا فیلمساز در پخته شدن سوژهها موفق نشود.
جسور در این باره پاسخ داد: تلاش کردم این دو سوژه فارغ از فرم، از نظر محتوا به هم گره بخورد و من به عنوان فیلمنامهنویس بخشی از سهم کار دارم، شاید میتوانستم قدرتمندتر بنویسم.
این فیلمنامهنویس در پاسخ به این پیشنهاد تقیپور که پرداختن به انگیزه رفتن به جبهه میتوانست از کلیشهشدن فیلم بکاهد، گفت: برای من موضوع عشق مهم بود نه اینکه چرا این افراد به جبهه رفتهاند.
وی درباره اینکه از اول میدانستم با اتهام شعارزدگی روبرو شوم افزود: برایم این اتهامها اهمیتی نداشت و بیشتر به خلاقیت فکر کردم.
«مجید صالحی» نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از نخستین حضورش در جشنواره، افزود: در گذشته امکان حضور «استراحت مطلق» در جشنواره به وجود نیامد و من از اینکه با این فیلم در جشنواره حاضر هستم، خوشحالم.
وی ایفای این نقش را سختتر از «استراحت مطلق» عنوان کرد و افزود: جلال، نقشی بود که برای ایفایش باید راکورد حسی و هارمونی با دیگر نقشها را حفظ میکردم و برایم ایفای یک بازی درونی و باورپذیر، مهم بود.
صالحی افزود: برخورداری فیلم از نریشن، سلیقهای است اما به نظر من این نریشنها برای بسیاری، باورپذیر و دلنشین است.
وی درباره ادامه روند بازیگریاش، گفت: برای انتخاب نقشهایم چارچوبهایی را در نظر میگیرم و این فیلم را فارغ از پول، دلی کار کردم، من حس خوبی به این فیلمنامه داشتم و بازی در این فیلم، نوعی ادای دین بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- گرگها زمستان ندارند/ کوتاه درباره فیلم «برف آخر»
- پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- مردد و کمرنگ/ نگاهی به موسیقی فیلم «برف آخر»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- امین حیایی و مجید صالحی بازیگران اصلی «ساخت ایران۳» / آغاز فیلمبرداری با واکسیناسیون عوامل
- فیلمبرداری «برف آخر» در شمال کشور به پایان رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجید صالحی در «برف آخر» بازی میکند + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- کاسبی با سوراخ مبل/ درباره فیلم «زیرنظر»
- نگاه زیرپوستی به نابسامانیهای اجتماعی/ یادداشتی بر فیلم «زیر نظر»
- مراسم تشییع مرحوم مجید اوجی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





