به گزارش سینماسینما، سردیس عباس کیارستمی چندی پیش در فضای باز گالری بوم نصب شد. این سردیس برنزی به سفارش گالری بوم و توسط علیرضا آسانلو، نقاش و مجسمهساز، خلق شده است.
آسانلو پیش از این سابقه ساخت مجسمههای برنزی از ملک الشعرای بهار، عزت الله انتظامی، غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، جلیل شهناز، پروفسور رضا، پروفسور گنجی، سلمان هراتی و ضیاالدین امامی را داشته که در اماکن فرهنگی و هنری و دانشگاهی نصب شدهاند.
این هنرمند درباره سردیس عباس کیارستمی گفت: این اثر به سفارش گالری بوم و با متریال برنز ساخته شد. با توجه به اینکه بیرون از مجموعههای خصوصی برخورد شایسته با هنرمند نمیشود، امکان تولید اثر درجه یک در مجموعههای خصوصی بیشتر است. بنابراین وقتی پیشنهاد ساخت این سردیس را از سوی گالری بوم دریافت کردم، این فرصت را مناسب دانستم تا اثری درخور عباس کیارستمی بسازم.
او با بیان اینکه ساخت این سردیس زمان بر برده است، افزود: رسیدن به آنچه به لحاظ حسی از مجسمه انتظار داریم یک پروسه خیلی طولانی است و مدتها قبل از ساخت اثر به بررسی شخصیت و تصاویر کیارستمی پرداختم. در طول طراحی این سردیس بارها طرح من تغییر کرد و جزییاتی مانند نوع نگاه، میمیک صورت و حالت سر را بارها تغییر دادم تا آنچه میخواستیم از نظر شبیهسازی و حسی از آقای کیارستمی نمایش دهیم حاصل شود.
آسانلو درباره ویژگیهای ظاهری این سردیس گفت: آقای کیارستمی آدم سرحالی بود و در هیچ عکسی او را فرتوت ندیدیم. من هم در ساخت سردیس به دو چیز خیلی توجه کردم: یکی اینکه بدن و سرشانه را تنومندتر از اندام طبیعی ساختم، چون همه ما اسطورهها را قوی و تنومند میخواهیم. نکته دیگر در مورد عینکی است که هیچ وقت از او جدا نمی شد. من چشمهای این سردیس را به صورت میلیمتری مطابق چشم کیارستمی ساختم تا نگاه نافذ او به آینده را بازسازی کنم. اما همانطور که میدانیم کیارستمی همیشه و حتی روی تخت بیماستان عینک میزد. من هم به احترام چیزی که دوست داشت از روی عینک کیارستمی یک عینک دیگر ساختم و روی سردیس قرار دادم. البته ساخت صورت و عینک با دست انجام شده و در هیچ بخشی از قالبگیری استفاده نشده است.
این هنرمند در مورد پایه مجسمه گفت: در قسمت پایه سردیس نگاتیوهایی را قرار دادم که درون تنه مجسمه پیچیده شده و روی آن با چاقو زخمهایی ایجاد کردم. این زخمها حاکی از آسیبهایی ست که روند تاریخی جامعه ما به او وارد کرد و نماد برخوردهاییست با آقای کیارستمی شد. رفتاری که به زعم شایسته جایگاه ایشان نبود اما ما این کار را با خیلی از بزرگان خود کردیم و بسیاری از هنرمندان و نویسندگان ما رنج کشیدند تا بتوانند آثار فاخر ارائه دهند.
زندهیاد عباس کیارستمی به عنوان مشاور عالی گالری بوم در تاسیس و راهبری آن نقش محوری داشت. گالری بوم اسفند ۱۳۹۱ با نمایش مجموعه عکسهای سفید برفی و ویدئوآرت جاده عباس کیارستمی آغاز به کار کرد و آخرین نمایشگاه زندهیاد کیارستمی در زمان حیاتش، با عنوان چهار فصل که مروری بر ۳۰ سال عکاسی او بوده دی ۱۳۹۴ تا مرداد ۱۳۹۵ نیز در گالری بوم به تماشا بود.
سردیس عباس کیارستمی برای همیشه در فضای باز گالری بوم نصب و به تماشا خواهد بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟