به گزارش سینماسینما، سردیس عباس کیارستمی چندی پیش در فضای باز گالری بوم نصب شد. این سردیس برنزی به سفارش گالری بوم و توسط علیرضا آسانلو، نقاش و مجسمهساز، خلق شده است.
آسانلو پیش از این سابقه ساخت مجسمههای برنزی از ملک الشعرای بهار، عزت الله انتظامی، غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، جلیل شهناز، پروفسور رضا، پروفسور گنجی، سلمان هراتی و ضیاالدین امامی را داشته که در اماکن فرهنگی و هنری و دانشگاهی نصب شدهاند.
این هنرمند درباره سردیس عباس کیارستمی گفت: این اثر به سفارش گالری بوم و با متریال برنز ساخته شد. با توجه به اینکه بیرون از مجموعههای خصوصی برخورد شایسته با هنرمند نمیشود، امکان تولید اثر درجه یک در مجموعههای خصوصی بیشتر است. بنابراین وقتی پیشنهاد ساخت این سردیس را از سوی گالری بوم دریافت کردم، این فرصت را مناسب دانستم تا اثری درخور عباس کیارستمی بسازم.
او با بیان اینکه ساخت این سردیس زمان بر برده است، افزود: رسیدن به آنچه به لحاظ حسی از مجسمه انتظار داریم یک پروسه خیلی طولانی است و مدتها قبل از ساخت اثر به بررسی شخصیت و تصاویر کیارستمی پرداختم. در طول طراحی این سردیس بارها طرح من تغییر کرد و جزییاتی مانند نوع نگاه، میمیک صورت و حالت سر را بارها تغییر دادم تا آنچه میخواستیم از نظر شبیهسازی و حسی از آقای کیارستمی نمایش دهیم حاصل شود.

آسانلو درباره ویژگیهای ظاهری این سردیس گفت: آقای کیارستمی آدم سرحالی بود و در هیچ عکسی او را فرتوت ندیدیم. من هم در ساخت سردیس به دو چیز خیلی توجه کردم: یکی اینکه بدن و سرشانه را تنومندتر از اندام طبیعی ساختم، چون همه ما اسطورهها را قوی و تنومند میخواهیم. نکته دیگر در مورد عینکی است که هیچ وقت از او جدا نمی شد. من چشمهای این سردیس را به صورت میلیمتری مطابق چشم کیارستمی ساختم تا نگاه نافذ او به آینده را بازسازی کنم. اما همانطور که میدانیم کیارستمی همیشه و حتی روی تخت بیماستان عینک میزد. من هم به احترام چیزی که دوست داشت از روی عینک کیارستمی یک عینک دیگر ساختم و روی سردیس قرار دادم. البته ساخت صورت و عینک با دست انجام شده و در هیچ بخشی از قالبگیری استفاده نشده است.
این هنرمند در مورد پایه مجسمه گفت: در قسمت پایه سردیس نگاتیوهایی را قرار دادم که درون تنه مجسمه پیچیده شده و روی آن با چاقو زخمهایی ایجاد کردم. این زخمها حاکی از آسیبهایی ست که روند تاریخی جامعه ما به او وارد کرد و نماد برخوردهاییست با آقای کیارستمی شد. رفتاری که به زعم شایسته جایگاه ایشان نبود اما ما این کار را با خیلی از بزرگان خود کردیم و بسیاری از هنرمندان و نویسندگان ما رنج کشیدند تا بتوانند آثار فاخر ارائه دهند.
زندهیاد عباس کیارستمی به عنوان مشاور عالی گالری بوم در تاسیس و راهبری آن نقش محوری داشت. گالری بوم اسفند ۱۳۹۱ با نمایش مجموعه عکسهای سفید برفی و ویدئوآرت جاده عباس کیارستمی آغاز به کار کرد و آخرین نمایشگاه زندهیاد کیارستمی در زمان حیاتش، با عنوان چهار فصل که مروری بر ۳۰ سال عکاسی او بوده دی ۱۳۹۴ تا مرداد ۱۳۹۵ نیز در گالری بوم به تماشا بود.
سردیس عباس کیارستمی برای همیشه در فضای باز گالری بوم نصب و به تماشا خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





