طیبه سیاوشی در اعتماد نوشت :اصل ۱۷۵ قانون اساسی که در مورد نظارت بر عملکرد صدا و سیماست، این روزها موضوع تحلیلهای کارشناسان و رسانههاست. واقعیت این است که شورای نظارت بر صدا و سیما که نمایندگان قوا در آن عضویت دارند باید متشکل از اعضایی باشند که به همه جوانب فرهنگی و اجتماعی تسلط کامل داشته باشند. این تسلط موجب میشود که عملکردی مفیدتر و نظارتی سالمتر داشته باشند. به طوری که هم بتوانند بر شفافیت بودجه صدا و سیما نظارت کنند و هم خروجیهای آن را دقیقتر و جدیتر رصد کنند. الان طرح «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» که از طرف کمیسیون فرهنگی مطرح شده اگرچه قید فوریتش رای نیاورده اما در نوبت عادی کار مجلس است. در این طرح بحث شورای سیاستگذاری مطرح شده و هیات امنایی پیشبینی شده است. اگر این طرح از سوی رسانهها مورد پیگیری قرار بگیرد خیلی خوب خواهد بود. موضوع اداره هیات امنایی سازمان از بخشهای مهم این طرح است. وظایف خاصی برای هیات امنا در طرح «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» ایران دیده شده است. جا دارد که دولت هم به این طرح به طور جدی توجه کند. با همکاری دولت ما در مجلس هم میتوانیم آن موضوعاتی که مد نظر دولت است را پیش ببریم و هم مسائلی که مورد نظر خودمان است. ما خیلی تلاش کردیم تا این طرح به صحن رسید. چون اکثریت کمیسیون فرهنگی مجلس با اصولگراهاست و ما در اقلیت هستیم. با این حال تلاشهای ما به نتیجه رسید و توانستیم طرح را به صحن برسانیم. «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» در واقع به دنبال یک قانون هر چند حداقلی است. یعنی هدف اصلیاش در چارچوب قانون بردن صداوسیماست. دنبال وضعیتی است که در آن وقتی به رییس سازمان در مورد معاونت خبرشان مسالهای را مطرح میکنیم، نگویند در جریان نیستند. وقتی موضوع «گاندو» را مطرح میکنیم از ابعاد آن اظهار بیاطلاعی نکند. با این حال معتقدم شاخص کردن مساله بودجه صدا و سیما و تاکید بر مشروط کردن اصلا به نفع دولت نیست. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که اگر صدا و سیما بودجه نداشته باشد در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان خود دچار مشکل خواهد شد. کارکنانی که تعدادشان بالغ بر ۵۰ هزار نفر است که بیش از ۱۰ هزار نفرشان در دوره آقای لاریجانی و ۲۰ هزار نفر در دوره آقای ضرغامی اضافه شدند. اینها حقوق و دستمزد میخواهند و ما که نمیتوانیم آن را یکدفعه قطع کنیم. با این حال اصل ۱۷۵ قانون اساسی اصل بسیار مهمی است و باید جدی گرفته شود. همانطور که بحث نظارت باید در مورد همه دستگاهها جدی گرفته شود.
ما معتقدیم که نه تنها صدا و سیما بلکه همه دستگاههای کشور باید مورد نظارت دقیق و جدی قرار بگیرند و این کار منوط به برخورداری از ابزارهای نظارتی لازم است. نباید طوری باشد که خدای ناکرده خود این بحث نظارت، زمینهساز فساد دیگری شود. سرنوشت طرح «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» در صحن علنی مجلس را نمیتوان پیشبینی کرد. نمیتوان گفت به نتیجه میرسد یا نه؛ با این حال اگر این طرح به تایید شورای نگهبان برسد خیلی راهگشا خواهد بود و زمینهساز برخورداری از صدا و سیمایی به مراتب بهتر و کیفیتر با عملکردی شفافتر را به وجود خواهد آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طیبه سیاوشی مطرح کرد/ بودجه خسارات کرونا به مالکین سالنهای سینما و تئاتر کافی نیست
- یک نماینده مجلس :کلمه موسیقی در هیچ قانون و سند بالادستی وارد نشده است
- طیبه سیاوشی، نماینده مجلس : تئاتر بهترین تفریح من است
- دیدار درمیشیان با نمایندگان/ بررسی موانع اکران «عصبانی نیستم» در مجلس
- یک نماینده مجلس :تلویزیون به جای فیلم های بی سر و ته خارجی ،فیلم ایرانی پخش کند
- نظر یک نماینده مجلس درباره «سینما»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





