با حسین رفیعی مجری تلویزیون درباره پدیده حضور چهرههایی که با حمایت اسپانسرها مجری تلویزیون شدهاند، گپ و گفتی داشتیم.
بگذارید اول از این جا شروع کنیم که موافق مجری شدن بازیگرها و چهرههای مشهور فضای مجازی هستید؟
درباره بازیگرها، من نمیتوانم مخالفت کنم، چون خودم شاید شش یا هفت سال بعد از بازیگر شدنم، در برنامهای به عنوان مجری حضور پیدا کردم.
از چه سالی دارید اجرا میکنید؟
حدود سال ۷۵ یا ۷۶ بود.
آن زمان هم نسبت به مجری شدن بازیگرها، حساسیت وجود داشت؟
یادم است آن زمان از سوی بازیگران سینما متهم شدم که نباید سراغ اجرا میرفتم. آن سالها میگفتند اگر بازیگری مجری شود؛ چهرهاش لو میرود و دیگر به درد بازی در سینما نمیخورد.
آن زمان هم مثل الان همه چیز به همین راحتی بود که از اینستاگرام مستقیم به تلویزیونی میآیند؟
وقتی وارد سازمان صداوسیما شدم به کلاسهای مرتبط با مجریگری رفتم. در کنار آزمون و خطا با اهالی فن صحبت میکردم و از آنها خیلی از مسائل را آموختم.
مهمترین مسئلهای که در این سالها آموختهاید چه بوده است؟
خطوط قرمزی که مجری باید رعایت کند، مخصوصاً مواردی که مجری برنامه زنده باید حواسش به آنها باشد. من و همکارانم با پول بیت المال سالها آموزش دیدهایم که بدانیم روی آنتن زنده تلویزیون چه حرفی را بزنیم یا چه حرفی را نزنیم.
تجربه عملی هم داشتهاید؟ منظورم سوتی، گاف یا حتی یک خاطره عبرت آموز است!
یک بار سال ۷۷ بود با امیرحسین مدرس در برنامه تلویزیونی جگر درست کردیم. همان جگر درست کردن باعث شد تا احساسات بخشی از مردم جریحه دار شود. آقایی تماس گرفت و گفت: من توان مالی ندارم و بچهام بعد از تماشای برنامه شما دلش جگر خواسته و نتوانستهام برایش بخرم یا آقای دیگری تماس گرفتند و گفتند خانمش باردار بوده و با دیدن برنامه هوس جگر کرده و ایشان برای تهیه جگر به زحمت افتاده است. من از این اتفاق آموختم هر جمله یا رفتارم در تلویزیون چقدر حساس است و چقدر باید مجری روی اعمالش دقت کند.
اما الان فکر نمیکنم کسی دنبال این باشد تا مجری بیاورد که حواسش باشد، مثلاً خانوادهای از جگر درست کردن در برنامه ناراحت نشوند!
بالاخره وقتی اسپانسر پول میآورد و برای برنامه پول خرج میکند، طبیعی است که دلش بخواهد سلبریتی و چهره خفن بیاورد تا برنامه دیده شود.
فکر نمیکنید اگر کمی در فضای مجازی فعالتر بودید و فالور جمع میکردید، الان هم جزو مجریهای محبوب اسپانسرها بودید؟
نسل من از این شانسها نداشت. وقتی ما وارد اجرا شدیم شرط مجری شدن این بود که ستارهسازی نشود. آن زمان سازمان برای خودش وجاهتی داشت.
میان رفتار مجریهای سازمانی مثل شما و افرادی که از فضای مجازی یا دنیای سینما وارد اجرای تلویزیونی شدهاند، چه فرقی وجود دارد؟
من حسین رفیعی حق ندارم یک نخ سیگار دستم باشد. سیگار کشیدن کار خلافی نیست، اما عرف جامعه آن را نمیپسندد و من به عنوان مجری باید به عرف جامعه و انتظاری که از من به عنوان مجری تلویزیون میرود، احترام بگذارم.
به نظرتان مجریهای یک شبه تلویزیون هم چنین محدودیتهایی را برای خودشان قائل هستند؟
خودتان که میبینید، خیلی از دوستانی که در شبکههای مجازی هستند و خیلی از کارها را کردهاند به راحتی به تلویزیون میآیند.
فکر نمیکنید اجراهای این افراد باعث شود تا مجریهای حرفهای تلویزیون فراموش شوند؟
نه، شاید اجرای برنامه ضبطی از عهده هر کسی بربیاید، اما صداوسیما وقتی قرار است برنامه زنده مهمی را اجرا یا پخش کند، سراغ دوستان کار بلد من میآید. روزهای مهم انتخابات یا راهپیماییها، آنتن به ما داده میشود. میخواهم ببینم این سلبریتیها میتوانند در آن روزهای حساس بیایند و برنامه را جمع کنند؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین رفیعی و اصغر نقیزاده مهمان «دست در دست» میشوند
- انتقاد تند رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس : صفر تا صد برنامهسازی تلویزیونی در اختیار اسپانسرهاست!
- هزینه سنگین حضور بازیگران در تلویزیون برای مدیران صداوسیما
- گلایه مجری تلویزیون از مسئولان جشنواره جامجم
- رییس صداوسیما کیست؟/ نگاهی به نقش پررنگ کدهای دستوری در برنامههای تلویزیونی
- انتقاد فرزاد جمشیدی از وضعیت اجراهای تلویزیونی
- در گفتوگو با کارشناسان مطرح شد/ ریشهیابی یک خشم پنهان در سیما/ ویترین سلیقه ملت را لکهدار نکنیم
- نبود اسپانسر «محله گل و بلبل» را به تعطیلی کشاند
- ماجرای غیبت ناگهانی مجری یک برنامه تلویزیون چه بود؟
- پرداخت ۳۲ میلیارد تومان توسط یک موسسه کنکوری به صداوسیما
- از رامبد جوان تا احسان علیخانی، چه کسی چهره تلویزیونی امسال میشود؟
- چرا مجری معروف خودکشی کرد؟
- انتقاد تند رضا رشیدپور از ضعف مسئولان در مدیریت بحران
- «سلامی» که اخراج مجری تلویزیون را به همراه داشت
- عکسی از ۳۹ سال پیش حسین رفیعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش