با حسین رفیعی مجری تلویزیون درباره پدیده حضور چهرههایی که با حمایت اسپانسرها مجری تلویزیون شدهاند، گپ و گفتی داشتیم.
بگذارید اول از این جا شروع کنیم که موافق مجری شدن بازیگرها و چهرههای مشهور فضای مجازی هستید؟
درباره بازیگرها، من نمیتوانم مخالفت کنم، چون خودم شاید شش یا هفت سال بعد از بازیگر شدنم، در برنامهای به عنوان مجری حضور پیدا کردم.
از چه سالی دارید اجرا میکنید؟
حدود سال ۷۵ یا ۷۶ بود.
آن زمان هم نسبت به مجری شدن بازیگرها، حساسیت وجود داشت؟
یادم است آن زمان از سوی بازیگران سینما متهم شدم که نباید سراغ اجرا میرفتم. آن سالها میگفتند اگر بازیگری مجری شود؛ چهرهاش لو میرود و دیگر به درد بازی در سینما نمیخورد.
آن زمان هم مثل الان همه چیز به همین راحتی بود که از اینستاگرام مستقیم به تلویزیونی میآیند؟
وقتی وارد سازمان صداوسیما شدم به کلاسهای مرتبط با مجریگری رفتم. در کنار آزمون و خطا با اهالی فن صحبت میکردم و از آنها خیلی از مسائل را آموختم.
مهمترین مسئلهای که در این سالها آموختهاید چه بوده است؟
خطوط قرمزی که مجری باید رعایت کند، مخصوصاً مواردی که مجری برنامه زنده باید حواسش به آنها باشد. من و همکارانم با پول بیت المال سالها آموزش دیدهایم که بدانیم روی آنتن زنده تلویزیون چه حرفی را بزنیم یا چه حرفی را نزنیم.
تجربه عملی هم داشتهاید؟ منظورم سوتی، گاف یا حتی یک خاطره عبرت آموز است!
یک بار سال ۷۷ بود با امیرحسین مدرس در برنامه تلویزیونی جگر درست کردیم. همان جگر درست کردن باعث شد تا احساسات بخشی از مردم جریحه دار شود. آقایی تماس گرفت و گفت: من توان مالی ندارم و بچهام بعد از تماشای برنامه شما دلش جگر خواسته و نتوانستهام برایش بخرم یا آقای دیگری تماس گرفتند و گفتند خانمش باردار بوده و با دیدن برنامه هوس جگر کرده و ایشان برای تهیه جگر به زحمت افتاده است. من از این اتفاق آموختم هر جمله یا رفتارم در تلویزیون چقدر حساس است و چقدر باید مجری روی اعمالش دقت کند.

اما الان فکر نمیکنم کسی دنبال این باشد تا مجری بیاورد که حواسش باشد، مثلاً خانوادهای از جگر درست کردن در برنامه ناراحت نشوند!
بالاخره وقتی اسپانسر پول میآورد و برای برنامه پول خرج میکند، طبیعی است که دلش بخواهد سلبریتی و چهره خفن بیاورد تا برنامه دیده شود.
فکر نمیکنید اگر کمی در فضای مجازی فعالتر بودید و فالور جمع میکردید، الان هم جزو مجریهای محبوب اسپانسرها بودید؟
نسل من از این شانسها نداشت. وقتی ما وارد اجرا شدیم شرط مجری شدن این بود که ستارهسازی نشود. آن زمان سازمان برای خودش وجاهتی داشت.
میان رفتار مجریهای سازمانی مثل شما و افرادی که از فضای مجازی یا دنیای سینما وارد اجرای تلویزیونی شدهاند، چه فرقی وجود دارد؟
من حسین رفیعی حق ندارم یک نخ سیگار دستم باشد. سیگار کشیدن کار خلافی نیست، اما عرف جامعه آن را نمیپسندد و من به عنوان مجری باید به عرف جامعه و انتظاری که از من به عنوان مجری تلویزیون میرود، احترام بگذارم.
به نظرتان مجریهای یک شبه تلویزیون هم چنین محدودیتهایی را برای خودشان قائل هستند؟
خودتان که میبینید، خیلی از دوستانی که در شبکههای مجازی هستند و خیلی از کارها را کردهاند به راحتی به تلویزیون میآیند.
فکر نمیکنید اجراهای این افراد باعث شود تا مجریهای حرفهای تلویزیون فراموش شوند؟
نه، شاید اجرای برنامه ضبطی از عهده هر کسی بربیاید، اما صداوسیما وقتی قرار است برنامه زنده مهمی را اجرا یا پخش کند، سراغ دوستان کار بلد من میآید. روزهای مهم انتخابات یا راهپیماییها، آنتن به ما داده میشود. میخواهم ببینم این سلبریتیها میتوانند در آن روزهای حساس بیایند و برنامه را جمع کنند؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین رفیعی و اصغر نقیزاده مهمان «دست در دست» میشوند
- انتقاد تند رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس : صفر تا صد برنامهسازی تلویزیونی در اختیار اسپانسرهاست!
- هزینه سنگین حضور بازیگران در تلویزیون برای مدیران صداوسیما
- گلایه مجری تلویزیون از مسئولان جشنواره جامجم
- رییس صداوسیما کیست؟/ نگاهی به نقش پررنگ کدهای دستوری در برنامههای تلویزیونی
- انتقاد فرزاد جمشیدی از وضعیت اجراهای تلویزیونی
- در گفتوگو با کارشناسان مطرح شد/ ریشهیابی یک خشم پنهان در سیما/ ویترین سلیقه ملت را لکهدار نکنیم
- نبود اسپانسر «محله گل و بلبل» را به تعطیلی کشاند
- ماجرای غیبت ناگهانی مجری یک برنامه تلویزیون چه بود؟
- پرداخت ۳۲ میلیارد تومان توسط یک موسسه کنکوری به صداوسیما
- از رامبد جوان تا احسان علیخانی، چه کسی چهره تلویزیونی امسال میشود؟
- چرا مجری معروف خودکشی کرد؟
- انتقاد تند رضا رشیدپور از ضعف مسئولان در مدیریت بحران
- «سلامی» که اخراج مجری تلویزیون را به همراه داشت
- عکسی از ۳۹ سال پیش حسین رفیعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





