تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 112586

به نظر می‌رسد که حضور گسترده بازیگران در مقام مجریان برنامه‌های مختلف تلویزیون برای مدیران صداوسیما گران تمام شده است و حال در فکر پیدا کردن راهی برای محدود کردن حضور آن‌ها هستند.

به گزارش سینماسینما، حضور گسترده بازیگران در قامت مجری در برنامه‌های مختلف تلویزیون یکی از پرچالش‌ترین مسایل این روزهای صداوسیماست که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها آتش آن سرد شود و روزی نیست که شاهد اخباری درباره حواشی حضور این سلبریتی‌ها در برنامه‌های مختلف تلویزیون نباشیم.

در تازه‌ترین نمونه هم دو بازیگری که به تازگی اجرای برنامه‌ای را در شبکه پنج و سه سیما به عهده گرفته‌اند، از عبدالعلی علی‌عسگری رییس سازمان صداوسیما تذکر گرفتند. البته این تذکر به درخواست اعضای شورای نظارت بر صداوسیما صورت گرفت و دلیل آن هم آن‌طور که سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی یکی از اعضای این شورا بیان کرده، سبک زندگی این بازیگران است. طبق اعلام هاشمی، ادامه حضور این دو بازیگر در برنامه‌های تلویزیون، به شرط اصلاح سبک زندگی‌شان است.

این‌گونه تذکرها دیگر به امری عادی و معمول برای مخاطبان تلویزیون بدل شده است و داستان چگونگی حضور بازیگران در برنامه‌های مختلف تلویزیون سر درازی دارد که به مدت‌ها پیش باز می‌گردد.

آغاز ورود بازیگران به عرصه اجرا

علاوه بر رامبد جوان و مهران مدیری که با دو برنامه «خندوانه» و «دورهمی» نه تنها در قالب مجری بلکه در جایگاه کارگردان و برنامه‌ساز پا به عرصه تلویزیون گذاشتند، حضور سایر بازیگران هم نتیجه تفکری در صداوسیما بود که خواهان جذب مخاطبان بیشتر برای این رسانه بود و چاره کار را هم در استفاده از چهره‌هایی می‌دانست که در بین مردم دارای جایگاه قابل قبول و محبوبیت بودند. این اتفاق با حضور اسپانسرهای مالی در برنامه‌های مختلف تلویزیون به دلیل مشکلات مالی صداوسیما پررنگ‌تر هم شد و به یک باره بینندگان شاهد حضور گسترده بازیگران در شبکه‌های مختلف صداوسیما بودند که هر کدام اجرای برنامه‌ای را برعهده داشتند.

از میان بازیگرانی که این روزها در قاب تلویزیون مشاهده می‌شوند، پژمان بازغی و کامران تفتی زودتر پا به عرصه اجرا گذاشتند و به ترتیب از فروردین و مرداد سال ۹۶ با برنامه‌های «کودک شو» و «وقتشه» در شبکه نسیم به عنوان مجری حضور پیدا کردند. البته بازغی پیشتر اجرای برنامه «چند درجه» در شبکه نسیم را هم بر عهده داشت که نتوانست مخاطبان گسترده‌ای را با خود همراه کند.

پس از مدتی بار دیگر تماشاگران تلویزیون شاهد حضور بازیگر دیگری چون اشکان خطیبی در عرصه اجرا بودند، او زمستان ۹۶ با فصل اول برنامه «پنج ستاره» روی آنتن رفت اما عمر مجری‌گری‌اش طولانی نبود و خیلی زود جای خود را به حمید گودرزی، دیگر بازیگر سینما و تلویزیون داد که از ۲۵ مرداد سال ۹۷ اجرای این مسابقه را برعهده گرفت و به نظر می‌رسد که حضور مستمرش در جایگاه مجری «پنج ستاره» حاکی از رضایت سازندگان برنامه از او داشت.

البته این برنامه هم حواشی بسیاری داشت که از آن جمله می‌توان به انتقادها از شیوه اجرای گودرزی اشاره کرد که پس از مدتی اصلاح شد یا حضور مهمانانی که شائبه نسبت فامیلی‌شان با عوامل پشت صحنه مطرح شده بود.

محمدرضا گلزار، برگ برنده شبکه سه؟

زمان زیادی نگذشت که شبکه سه سیما برگ برنده خود را برای جذب مخاطبان رو کرد، بازیگری که دارای محبوبیت قابل قبولی میان مخاطبان و به خصوص جوانان بود؛ محمدرضا گلزار. ابتدا اخباری درباره حضور او در یک برنامه گفت‌وگو محور در شبکه نسیم پخش شد اما به یک‌باره گلزار از برنامه «برنده باش» در شبکه سه سر درآورد، برنامه‌ «برنده باش» که تقلیدی از نمونه خارجی مسابقه میلیونرشو بود، پس از اتمام بازی‌های جام‌جهانی پنجشنبه و جمعه شب روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

«برنده باش» جنجالی‌ترین برنامه سلبریتی محور تلویزیون به حساب می‌آید که عملکردش باعث شد تا سرنوشت سایر برنامه‌هایی از این دست چون «پنج ستاره» هم در هاله‌ای از ابهام فرو برود، فارغ از حواشی که به دلیل مشکلات سوالات و اپلیکیشن برنامه بارها توسط شرکت‌کنندگان مطرح شد، اعتراض مراجع به سبک و سیاق این برنامه، باعث تعطیلی‌اش شد. آیت الله مکارم شیرازی و چند تن دیگر از مراجع تقلید، شیوه‌ای که این برنامه به شرکت کنندگان پول به عنوان جایزه پرداخت می‌کند را حرام دانستند و این مسئله سرآغاز شکل‌گیری حواشی بسیاری  شد. البته شورای نظارت بر صداوسیما در تازه‌ترین اطلاعیه‌ای که منتشر کرد دست سازمان را درباره تصمیم‌گیری درباره «برنده باش» باز گذاشت و حال باید دید که این برنامه با چه تغییراتی بار دیگر به آنتن باز می‌گردد.

خواننده‌ای که نیامده، رفت!

با این حال این روند ادامه پیدا کرد و بازیگران دیگری چون امیرحسین رستمی در برنامه «شوتبال»، امیرعلی دانایی در برنامه «ستاره‌ساز» و دانیال عبادی «در برنامه هفت در سه» پا به عرصه اجرا گذاشتند و در تازه‌ترین نمونه هم نام یک خواننده به عنوان مجری به میان آمد؛ بنیامین بهادری که قرار بود به جای «ماه عسل» با برنامه «ماه ماه» اجرای ویژه برنامه افطار شبکه سه را برعهده بگیرد، برنامه‌ای که به دلیل مخالفت معاون سیما روی آنتن نرفت و درست از همین نقطه بود که حساسیت حضور سلبریتی‌ها در قامت مجری برنامه‌های مختلف تلویزیون بیشتر از گذشته شد.

حضور چهره‌هایی از حوزه سینما و موسیقی در عرصه اجرا با انتقادهایی هم از سوی مجریان پیشکسوت همراه شده و می‌شود، در مورد مسئله بنیامین بهادری، محمود شهریاری که سال‌هاست در تلویزیون ممنوع‌التصویر است، به انتقاد از انتخاب او برای اجرای یک برنامه تلویزیونی پرداخت.

چرا مدیران سیما تجدید نظر کردند؟

با این حال آنچه مشخص است، حضور سلبریتی‌ها و به طور ویژه بازیگران در آغاز آنچنان به مذاق مدیران صداوسیما خوش آمد که نه تنها ممانعتی برای حضورشان در سیما به عمل نیاوردند، بلکه این روند را تشویق و از حضور گسترده بازیگران در برنامه‌های مختلف تلویزیون استقبال کردند اما گویا هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که این اقدام چنین حواشی و جنجال‌هایی را برایشان به ارمغان آورد که مجبور به تجدید نظر شده و تلاش کنند تا حد امکان از ادامه حضور بازیگران به شیوه گذشته در برنامه‌های تلویزیونی جلوگیری کرده و حضورشان را ضابطه‌مندتر کنند.

در واقع به نظر می‌رسد که هزینه حضور بازیگران به عنوان مجری در برنامه‌های مختلف تلویزیون برای مدیران صداوسیما بسیار سنگین‌تر از تاثیری که بر جذب مخاطبان دارند، بوده است و حال مدیران به دنبال فکر چاره‌ای هستند تا با محدود کردن حضور بازیگران تا حدودی بار اعتراض‌ها را بر دوش خود سبک‌تر کنند. نخستین گام برای این اقدام هم شرط فعالیت سلبریتی‌ها فقط در حوزه کاری خودشان است، قانونی که حضور سلبریتی‌ها را در صداوسیما محدود می‌کند و هدف از اجرای این برنامه استفاده از بازیگران در حوزه کاری خودشان است و باید دید که این رویکرد هم نتیجه مثبت خواهد داشت یا بار دیگر مدیران را درگیر یک مسئله تازه می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها