یکشنبه شب در لسآنجلس، بازیگران و هنرپیشههای حاضر در هفتاد و پنجمین دوره مراسم گلدن گلوب (جوایز اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود) در اعتراض به بحران تعرضات جنسی که هالیوود را دربر گرفته، با لباسهای سیاه روی فرش قرمز ظاهر شدند. این واکنش عجیب به دنبال خبرهای فاجعه باری انجام شد که در طول یک سال گذشته انتشار یافت و نشان داد بسیاری از عوامل شناخته شده و معروف کمپانیهای هالیوودی در تعرض و تجاوز به زنان زیر دست خود و همچنین هنرپیشههای زن نقش داشتهاند.اگرچه اطلاع از موضوع بیبند و باری و روابط نامشروع در سینمای غرب و به خصوص هالیوود آنچنانکه بر پرده فیلمهای این کارخانه به اصطلاح رویاسازی فراوان دیده شده، اتفاق غریبی نیست ولی تاکنون اینچنین علنی و بیپرده اخبارش منتشر نشده بود. اما مسئله تعرضات جنسی در غرب محدود به هالیوود نشده و طی یکی دو سال اخیر، گزارشها و مستندات متعددی از سوی برخی موسسات اجتماعی، آکادمیک و پژوهشی در غرب انتشار یافت که آمارهای بسیار تکان دهندهای درباره رشد این فاجعه ارائه میدهد. آمارهایی که علاوهبر هالیوود، مراکز دانشگاهی و ورزشی و هنری و حتی سیاسی مانند پارلمان اروپا را هم در بر گرفت. این فاجعه به حدی بود که در مراسم اسکار دو سال پیش، به بهانه آواز یک فیلم مستند به نام «زمین شکار» (درباره آمار بالای تعرضات جنسی در دانشگاههاروارد) «جوزف بایدن»، معاون «اوباما» رئیسجمهوری وقت آمریکا، به روی صحنه رفت و از همه آمریکاییان درخواست کرد برای پایان دادن به بحران فاجعه تعرض جنسی در دانشگاههای آمریکا، کمپینی برای رواج یک فرهنگ جدید بوجود بیاورند. این برای اولین بار بود که یک مقام رسمی دولتی در آمریکا در حد معاون اول ریاستجمهوری روی صحنه مراسم اسکار حضور یافته و درخواستی خارج از موضوع مراسم را مطرح میساخت.
در طی یکی دو سال اخیر، برگزیدگان مراسم هنری و سینمایی در غرب و آمریکا از جمله اسکار و گلدن گلوب، از میان فیلمهایی بود که به مسئله تعرض جنسی میپرداختند همچون «Spotlight» و «مهتاب» در دو سال اخیر اسکار و فیلم «سه بیلبورد خارج از ایبینگ، میزوری» که در مراسم یکشنبه شب
گلدن گلوب، جایزه بهترین فیلم درام را دریافت کرد و حتی باعث شد فیلم کاندیدا شده دیگری به نام «مرا با نام خودت صدا بزن» که درباره همجنسبازی بود و در پیشبینیها، شانس اصلی محسوب میشد، به طور کامل از جوایز کنار بماند.
گلدن گلوب امسال همچنان با کنایههایی درباره تبعیض جنسیتی به خاطر عدم حضور کارگردانان زن حتی در میان کاندیداها و تبعیض نژادی به دلیل حضور تنها پنج سیاهپوست در میان ۷۰ بازیگر کاندیدای فیلمهای سینمایی و تلویزیونی مواجه بود و به جز آثاری درباره تبعیض جنسیتی، بازهم همچنان یهودیان صهیونیست در بخشهای مختلف مراسم حاکم بودند، از جمله
«اسکات رودین» صهیونیست که فیلم «لیدی برد» به تهیه کنندگی او جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را گرفت و سریال کاملا یهودی/صهیونی «خانم میزل شگفت انگیز» ساخته «ایمی شرمن پالادیو» و «دانیل پالادیو» که جایزه بهترین سریال کمدی را دریافت نمود.
جایزه بهترین فیلم خارجی زبان نیز در میان عدم حضور آثار قویتر به فیلم نژادپرستانه فاتح آکین رسید که در آن یک زن مسلمان ترک تبار در پی انتقام از قاتلین شوهرش، با نادیده گرفتن قانون،جامعه را به هم ریخته و به یک تروریست تبدیل میشود! آنچه که میتوان تحلیل اندیشکدههای غرب از چگونگی شکلگیری گروههای تروریستی مانند داعش دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- سلبریتیها هم به داد «گلدن گلوب» نرسیدند/ افت شدید مخاطبان!
- گلدن گلوب ۲۰۰ منتقد خارجی میپذیرد/ فقط برای رای دادن، نه عضویت
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- «سیدنی پوآتیه» درگذشت
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- تاریخ برگزاری جوایز بفتا ۲۰۲۲ اعلام شد
- «تام کروز» جوایز گلدن گلوباش را باز میگرداند
- شبکه انبیسی هم گلدن گلوب را رها کرد/ لغو پخش تلویزیونی مراسم
- بازیگران در صف مخالفان گلدن گلوب/ اسکارلت جوهانسون نامه داد
- درگیری انجمن گلدن گلوب با غولهای استریمینگ آمریکا بالا گرفت
- «گلدن گلوب» دست به اصلاحات میزند/ افزایش ۵۰ درصدی اعضا
- اسکار ۲۰۲۱، کم بینندهترین مراسم تاریخ آکادمی
- بدترینهای هالیوود انتخاب شدند/ وکیل ترامپ ۲ جایزه برد!
- گلدن گلوب ۲۰۲۱ کمترین میزان تماشاگر را داشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





