آزاده باقری در جام جم نوشت :نعیمه نظامدوست، بازیگر نامآشنایی است که بسیاری بازی او را در فیلمهای سینمایی، سریالهای تلویزیونی و رئالیتیشوها دیدهاند. بازیگر توانمندی که هم در ژانر جدی و هم در ژانر طنز توانسته توانایی خود را بهخوبی به نمایش درآورد و حتی در کوتاهترین نقشهایی که داشته نیز موفق شده تأثیر مثبت خود را بهعنوان یک بازیگر مکمل بگذارد اما او چند سالی میشود که در کنار بازیگری گروه سنی بزرگسالان، تجربه بازی در بخش گروه سنی کودک و نوجوان را نیز داشته و اتفاقا توانسته بهخوبی در این گروه سنی جای خود را باز کند. بهطوریکه در حال حاضر بسیاری از کودکان و نوجوانان او را بهعنوان مادر عمو پورنگ در برنامه «کلبه عمو پورنگ» شناخته و دوستش دارند.او در فصل جدید برنامه بهعنوان شخصیت «کاکلبهسر» حضور پیداکرده و ما نیز سراغش رفتیم تا با او درباره تجربه بازیگری در بخش گروه سنی کودکانه به گفتوگو بپردازیم.
بازی شما در «محله گلوبلبل»، «بچهمحل» و «کلبه عمو پورنگ» در مقایسه با بازی در سایر فیلم و سریالهایی که در کارنامهتان دارید، تجربهای متفاوت بوده بهطوریکه برخلاف سایر نقشهایتان در این مجموعه تلویزیونی، نقش یک پیرزن ۸۰ ساله و نقش یک مرغ را بازی کردهاید. کمی از این تجربیات متفاوت بگویید.
کار کودک دنیای متفاوتی دارد و آنقدر حس شیرین، فانتزی، ساده و کودکانهای میدهد که به آن دل میبندی و نمیتوانی چنین فضایی را با فضاهای کاری که در گروه سنی بزرگسالان، فیلم و سریال ساخته میشود،مقایسه کنی. تجربه چنین موضوع شیرینی در عین صمیمیت، فضای جدی و سختگیرانهای نیز دارد تا کار به شکل حرفهای ساخته و آماده پخش شود. همین شیرینی فضا باعث میشود تا تحمل سختی کار بیشتر شده بهخصوص که بدانی این برنامه قرار است برای کودکان سرزمینت ساخته شود. کاری که بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان بازیگری ما در سینما و تلویزیون انجام داده و آثار ماندگاری از خود بهجای گذاشتهاند. این موضوع نهتنها در ایران بلکه در جهان نیز اینطور بوده و بسیاری از هنرمندان شناختهشده جهان در حوزه کودکان نیز کارنامه خوب و درخشانی دارند. حتی آنها ساخت برنامه برای کودکان را بسیار جدیتر از ما نیز پیش میبرند. با توجه به همین شناختِ بازی در هر دو فضای گروه سنی کودک و بزرگسال، احساس میکنم آن فضای خشک و سختگیرانه پشتصحنه در گروه بزرگسال را خودمان ساخته و شکل دادهایم که میتوانیم با تغییر چنین فضایی آن را بازسازی کنیم.
چطور شد به تیم بازیگران عمو پورنگ پیوستید؟
زمانی که سال ۹۳ قرار بود کلبه عمو پورنگ کار خود را آغاز کند با من تماس گرفتند که در آن زمان موقعیت همکاری پیش نیامد. بعدازآن سال۹۴ بود که باز با من تماس گرفته شد و به دفتر آقای درویشعلیپور دعوت شدم و آقای فرضیایی هم حضور داشتند و به من گفتند نقش من مادر عمو پورنگ است! من با تعجب گفتم چرا به من زنگ زدید؟ با کسی تماس بگیرید که هم سن و سال مادر ایشان باشد. آنها اما از من خواستند که بیشتر روی این نقش فکر کنم و یک هفته بعد مجدد با من تماس گرفته شد و گفتم نظر قطعیام را بعد از تست گریم اعلام میکنم ببینم اصلا آن نقش را با آن تست گریم دوست خواهم داشت یا خیر. که از نقش خوشم آمد و پذیرفتم.
همکاری با داریوش فرضیایی را چگونه دیدید؟ آیا او در به وجود آمدن چنین تجربهای که از آن تجربه لذتبخش یاد میکنید، اثر داشته است؟
داریوش فرضیایی، سوپراستار کار کودک است. او بهشدت انسان مهربان،دوستداشتنی، افتاده و متواضعی است. همین اخلاق متفاوتش تأثیر مستقیمی در ایجاد یک فضای مثبت در این مجموعه داشته که صمیمیت در عین حرفهای بودن در کار موج میزد. عمو پورنگ انسان بذلهگو و شوخی است. در کنار این ویژگیها میتوانم بگویم او بسیار انسان شریفی است و برای همین کار با او لذتبخش است.
تغییر سبک مجموعه تلویزیونی کلبه عمو پورنگ به سبک نمایشی اتفاق متفاوتی بود که باعث شد این برنامه به شکل محسوسی در ماهیت خود تغییری ایجاد کند. ازنظر شما این تغییر ماهیت اتفاق خوبی بود؟
تا قبل از اینکه کلبه عمو پورنگ به سبک نمایشی درآید، مانند بیشتر برنامههای کودک یک مجری با چند شخصیت متفاوت و فانتزی داشت. اما از سال ۹۴ تصمیم بر آن شد این برنامه شکل داستانی بگیرد. همین اتفاق باعث اقبال عمومی شد و حتی علاوه بر کودکان، پدر و مادرها، پدربزرگها و مادربزرگها و بزرگسالانی که در کودکی با عمو پورنگ خاطره داشتند با این تغییر سبک، مخاطب کلبه عمو پورنگ شدند. بنابراین در حال حاضر میتوانم بگویم این برنامه بهترین کار کودک تلویزیون است.
آیا همین نکتهای که به آن اشاره کردید که بازه سنی مخاطبان گسترش پیدا کرد، باعث نقد این مجموعه نمیشود که این برنامه برای کودکان ساخته نشده است؟
خیر. به نظر من این اتفاق در حال حاضر اصلا نقد محسوب نمیشود. پیامی که قرار است در این برنامه در قالب کودکانه بیان شود، اتفاق میافتد و بچههای امروز آنقدر باهوش هستند و در فضایی بزرگ میشوند که بسیار بزرگتر از فضای کودکانه ماست. درنتیجه خیلی سریع پیامها را دریافت و بهدرستی درک میکنند. حالا با چنین فضای دوستداشتنی، بزرگسالان هم میتوانند ارتباط بگیرند و وقتی با مخاطبان برنامه هم مواجه میشوم، میبینم آنها نیز حس خوبی از برنامه دریافت میکنند.
من همچنان باوجود آنکه در سری جدید مجموعه نقش «کاکلبهسر» را بازی میکنم اما هنوز بسیاری مرا بهعنوان مادر
عمو پورنگ میشناسند و این موضوع حس خیلی خوبی به من میدهد. حتی خیلی جاها فکر میکنند من واقعا مادر عمو پورنگ هستم و حال ایشان را از من میپرسند که میگویم عمو پورنگ بچه من نیست و من نقش مادر او را بازی میکنم. این اتفاقات برای من خیلی بامزه است. حتی در یک برنامه زنده تحویل سال قرار بود در همین لوکیشن کلبه عمو پورنگ برنامه داشته باشیم و مادر آقای فرضیایی نیز حضور داشتند و من هم با همان گریم بودم. وقتی وارد برنامه شدیم عمو پورنگ بهعنوان داریوش فرضیایی در برنامه حاضر شد و من در نقش مادر ایشان گفتم پسرم! که مادر آقای فرضیایی واکنش نشان داد و گفت من مادر او هستم و به دنیایش آوردهام. همین موضوع اتفاق بامزهای را رقم زد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- داریوش فرضیایی در کارگاه آموزش بازیگری کودکان افغانستانی
- تهیهکننده «کلبه عمو پورنگ»: تحمل فضای شاد این برنامه را ندارند/ شاید باید در اوج خداحافظی کنیم
- در مذمت دروغ
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- فیلم/ انتقاد عمو پورنگ از گرانی، هنگام تهیه غذای نذری
- واکنش عمو پورنگ به پست انتقادی شهاب حسینی/ عکس
- عمو پورنگ: تولید آثار سینمایی برای کودکان دیگر در اولویت نیست
- عمو پورنگ ازدواجش را تکذیب کرد/ بابت اشتباهی که رخ داد عذرخواهی میکنم
- پست اینستاگرامی عمو پورنگ درباره ازدواجش
- روایت بازیگر زن از تصمیم سختی که در سال ۹۶ گرفت/ یک سال با خودم جنگیدم
- عمل جراحی عموپورنگ با موفقیت انجام شد/ مرخص شدن از بیمارستان
- بنی اعتماد، میلانی و فروتن در اختتامیه یک جشنواره / گزارش تصویری ۲
- اجرای سوزناک خواننده «دنگ شو» در مراسم تشییع عارف لرستانی/ فیلم
- پژمان بازغی مجری برنامه تحویل سال شبکه دو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





