سینماسینما، محمد تقیزاده
مینا اکبری به عنوان یکی از قدیمیترین و باسابقه ترین روزنامهنگاران حوزه فرهنگ و هنر که گرایشات سیاسی مشخصی نیز داشته است، در جدیدترین فعالیت فرهنگی هنری خود مستندی به عنوان «میدان جوانان سابق» ساخته است که سرنوشت چند روزنامهنگار مختلف را که همگی فرجامی متفاوت و البته ناخوشایند را تجربه کردند، به نمایش میگذارد.
در این مستند با پنج تن از روزنامهنگاران سابق که یکی بازیگر، یکی کافهدار، یکی کشاورز، یکی مهاجر به خارج از کشور، یکی دیگر خانهنشین و درنهایت یکی از آنها مشغول به کار اما با محافظهکاری و امید به ادامه و بقا و نه گشایش و تحول شده، مصاحبه شده است. سه نکته در این مستند بیش از هر چیز حائز اهمیت است:
اول به جهت زیست فیلمساز با فضای روزنامهنگاری و آشنایی آن با مدیوم سینما و ساختار داستانگویی، «میدان جوانان سابق، که زمانی حدود یک ساعت دارد، مستندی جذاب و دیدنی از آب درآمده که نفس به نفس با چند نمونه عینی و واقعی از روزنامهنگاران سابق و فعلی به گفتوگو و تبادل نظر پرداخته است، که از این نظر فیلم روند و رویکرد مثبت و قابل دفاعی دارد.
دوم با وجود زمان نسبتا کم و رویکرد دراماتیکی که فیلمساز از حالوهوا و فضا و اتمسفر روزنامهنگاری در ایران بهخصوص در ایام دهه ۷۰ و ماجرای دوم خرداد به بعد روایت میکند، میتوان مستند «میدان جوانان سابق» را مستندی قابل توجه و استناد برای بررسی وضعیت روزنامهنگاری ایران در کنار سایر منابع نوشتاری و تحلیلی عنوان کرد که همانگونه که پیشتر ذکر شد، به دلیل تجربه و سابقهای که فیلمساز در حوزه روزنامهنگاری داشته، هم توانسته با کاراکترها رابطه ملموس و نزدیکی برقرار کند، هم قادر بوده با گریزی به موانع و آسیبهای چند دهه روزنامهنگاری در کشور روایتی جالب و قابل تامل از این حوزه کمتر شناختهشده و کمتر دیدهشده در مدیوم سینما ارائه دهد.
سوم شاید نقطه ضعف اصلی مستند که به شخصیت احساسی و اسطورهساز مینا اکبری بازمیگردد، گرفتار شدن فیلم در فضای احساسی و موضعگیریهای شخصی و یک طرفه فیلمساز از برخی روایتها و اشخاص است؛ برای نمونه رفتار خاص و منحصربهفرد ماشاالله شمسالواعظین مبنی بر خواندن روزنامه بعد از چاپ و تصحیح آن، همواره از انتقادات و ایراداتی بوده که به شخص شمسالواعظین از سوی مخالفان و منتقدانش وارد شده، اما نگاه همسو و علاقهمند مینا اکبری به این روزنامهنگار و سردبیر با سابقه و جریانساز مطبوعات کشور طوری تصویر شده که گویی شمسالواعظین قهرمان بلامنازع در این عرصه بوده است! ناگفته پیداست که مظلومیت و محدودیت روزنامهنگاری در کشور در جای خود قابل پذیرش و تحمل است، اما این دلیل نمیشود که افراد و اشخاص با نگاه صفر و صدی و بدون تحلیل همهجانبه در آسیبشناسی غیرمنصفانه مورد قضاوت و بررسی قرار گیرند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری