گرنت فیپس روزنامه نگار آمریکایی نقدی بر فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی در سایت هنری تن مدیسون نوشته و این فیلم را یک تریلر سوررئال دیده است.
به گزارش سینماسینما، گرنت فیپس روزنامه نگار آمریکایی یادداشت خود را در ایام برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی ویسکانسین با عنوان «کوپال، فیلمی روانشناسانه در مورد یک تاکسیدرمیست چاق» را در سایت هنری تن مدیسون آمریکا منتشر کرده است.
متن یادداشت او بدین شرح است: به طور خلاصه، «کوپال» را میتوان یک تریلر سوررئال یا یک تراژدی پوچ و ابزورد توصیف کرد که عناصری از قاطعیت و کوبندگی فیلمهای پولانسکی و خصوصا آن دسته از فیلمهایش که ریشههای تئاتری بیشتری دارند و مسخ کافکا و تا حدی فیلم Saw (۲۰۰۴) ساخته جیمز وان وام گرفته و با هم ترکیب کرد.
ملایی بلافاصله تم داستانش را از طریق نشان دادن شرایط و وضعیت خودخواسته زندگی دکتر کوپال به مخاطب منتقل میکند. آنجایی که او خودش را در یک خانه نسبتا بزرگ محبوس کرده است – که در جای جای آن و به طور گسترده تصویری مدرن از یک حیوان گربهسان دیده می شود (که شاید تصویر سگش هایکو باشد) – و همه چیز به وسیله دوربینهای مداربسته – و دوربینی که به سگش متصل است – به شدت تحت کنترل دقیق است.
تمام ارتباط کوپال با دنیای بیرون به دیدارهای گاه به گاه با همسر ناسازگارش فیروزه محدود است. فیروزه تلاش دارد از طریق تهدید و اتمام حجت کردن و یا عنوان کردن خواستهای عاطفی – که تهدیدی است برای کار و حرفه کوپال- الگوهای پارانوئیدی و رفتارهای مخرب او را درهم بکشند.
کوپال در دژی که برای خودش ساخته است در ظاهر باید از طریق تکنولوژی کنترل کاملی بر همه چیز داشته باش اما بر خلاف آن، اتفاق عجیبی میافتد: یکی از درهای بزرگ که امنیت بالایی هم دارد، به درستی کار نمیکند و کوپال گیر می افتد.
استفاده ماهرانه از تصاویر آهسته، نقش مهمی در نظربارگی تدریجی فیلم و لذت بردن از وجوه کمیک آن دارد در حالی که بعدتر پیچیدگیهای شدید روایی- که ماهیت واقعیت را به چالش میکشد – کوپال را مجبور میکند به شیوههایی غیرمعمول و نامتعارف با آنها روبرو شده و به مقابله بپردازد.
شخصیت کوپال به عنوان محور مرکزی فیلم، پرتره مضطربی از پیوندهای ذاتی و درونی ماست و نقدی است بر روان گسیختگی که حاصل محیطی است مصنوعی که مانند حصاری پیرامون خودمان ساختهایم.»
دومین دوره جشنواره فیلم های ایرانی ویسکانسین از ۱۷ تا ۲۵ فوریه با مدیریت حمیدرضا نصیری دانشجوی دوره دکترای مطالعات سینما در دانشگاه ویسکانسین برگزار شد.
منبع: مهر/ محسن خدابخشی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- نمایش افتتاحیه «خورشید آن ماه» در جشنواره بینالمللی فیلم هند
- رمز و رازهای سر به مهر/ نگاهی به فیلم «گورکن»
- جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم زمستان آمریکا برای ویشکا آسایش/ «گورکن» برنده جایزه بهترین فیلم مستقل شد
- گفتوگو با ویشکا آسایش بازیگر «گورکن» / بازی خوب نتیجه کارگردانی درست است/ سفید شدن موهایم را دوست دارم
- گفتوگو با کاظم ملایی، کارگردان «گورکن» / دنبال جذب مخاطب به شیوه خودم بودم
- میتوان به همه مشکوک بود! / «گورکن»، درام اجتماعی با رویکرد روانشناسانه
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- «گورکن» نامزد بهترین فیلم جشنواره «کوئینز ورلد» آمریکا شد
- «گورکن» نامزد بهترین فیلم جشنواره هنرهای زیبای آمریکا شد
- نازنین فراهانی بازیگر سریال «مستوران» شد
- بازیگر اثرگذار اما همیشه مهجور/ نگاهی به بازیهای نازنین فراهانی به بهانه حضورش در فیلم «مصلحت»
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه