نشست نقد ، بررسی و نمایش فیلم «زنانگی» ساخته محسن استادعلی عصر دیروز در خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، محسن استادعلی کارگردان فیلم «زنانگی» درابتدا گفت: وقتی وارد این خانه شدم هدفم این نبود که نشان بدهم نگاه جامعه در مورد این زنان چطوراست بلکه تلاش کردم تا آنها را به عنوان انسان نگاه کنم. در مدت ۲ سالی که درحال پژوهش درباره این زنان بودم، قرار نبود فیلمی ساخته شود اما بعد از مدتی، این رفت و آمدها تبدیل به یک پروژه مستند شد.
وی ادامه داد: برخی از آدمهاییکه در این ۲ سال با آنها در ارتباط بودیم طی این مدت از دنیا رفتند.به عنوان مثال، دو خواهری که در انتهای فیلم نشان داده می شوند،در ابتدای کار،سه نفر بودند و یک شب متوجه شدیم که یکی از آنها به علت ماندن در سرما فوت کرده است.
کارگردان فیلم «زنانگی» با اشاره به اینکه در این فیلم سعی کرده نگاه تلخی نداشته باشد، گفت: سعی کردم در این مستند در کنار نشان دادن مشکلات، به زندگی آنها امیدوارانه نگاه کنم و درواقع میخواستم نشان دهم که آنچه که در این زنان از بین رفته ، زنانگی ظاهری است اما شرافت و انسانیتی که در آنها وجود داشت برایم بسیار ارزشمند بود وهمین موضوع دلیل اصلی ساخت این مستند بود.
استادعلی با اشاره به تدوین و ریتم درونی فیلم، گفت: در تمام فیلمهاییکه ساختهام با یک گروه مشخص کار کردم و تقریبا کسانیکه بخشهایی همچون تدوین، فیلمبرداری، صدابرداری و … را انجام میدهند افرادی هستند که سال ها درکنار من بودند و به همین دلیل با نگاه همدیگر کاملا آشنا هستیم.
وی ادامه داد: در زمان فیلمبرداری پلان و راشهای زیادی نمیگیرم زیرا معتقدم در زمان تدوین کارسخت میشود.البته روند تدوین این فیلم به دلیل حساسیت موضوع کمی طولانیتر شد زیرا ما یک شخصیت دیگرهم در فیلم داشتیم اما بنا به دلایلی مجبورشدیم آنرا از نسخه نهایی فیلم حذف کنیم.
استادعلی در پاسخ به سوالی پیرامون واکنش زنان حاضر در فیلم در مقابل دوربین فیلمبرداری، گفت: قبل از شروع کار، مدت زمان زیادی را با آنها گذراندم و پژوهشهای بسیاری درباره اینگونه زنان و خانههای سلامت انجام دادم و بعد آرام آرام با آنها ارتباط گرفتم و به شناخت دقیقتری از آنها رسیدم به شکلی که زمانیکه فیلمبرداری را شروع کردیم آنها زندگی خودشان و ما هم کار خودمان را میکردیم.
وی با اشاره به سختی زندگی این زنان، گفت: حضور در چنین خانههایی برای بسیاری از زنانیکه وضعیت موجود در فیلم زنانگی را دارند یک آرزوست زیرا تنها در شرایط پیچیده تر و وقتی هوا سرد می شود بسیاری از این زنان جایی برای زندگی ندارند و این موسسات خیریه ، سرپناهی را برای آنها بوجود میآورد.
استادعلی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه این فیلم را برای مسئولان نمایش داده است؟ پاسخ داد: تلاش کردیم در شورای شهر این فیلم را نمایش دهیم تا اگر امکان داشت خانه بزرگتری برای آنها احداث شود اما متاسفانه امکان پذیر نشد و متوجه شدم که از جایی به بعد دیگر برای هر بخش و هر کمکی به شدت باید بجنگم و پیگیری کنم.
استادعلی همچنین گفت: در تلاش هستم تا در صورت فراهم شدن شرایط ،این فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شود و به خوبی دیده شود.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی مستندسازان، گفت: گذران زندگی من از راه مستندسازی نیست و به همین دلیل تلاش می کنم تا خودم به خودم سفارش دهم و برای ساخت فیلم به سمت علایق شخصیام بروم، اما فیلمهاییکه تا کنون ساختهام نه تنها زیانده نبوده بلکه به سوددهی کامل نیز رسیده اند.
استادعلی با اشاره به شیوهای که در مستندسازی تعقیب میکند، گفت: در چند سال اخیر آثار مستندی دیدم که به شکلی غیر قابل قبول و غیراخلاقی ، روایت بیرونی وذهنی کارگردان را وارد فضای مستند کرده بودند و به نوعی دخل و تصرف در موضوع کردهاند وداستانسرایی شخصی را به جای پیگیری و سرکردن با موضوع و شخصیت، جا انداخته بودند که همین دلیل باعث ایجاد شک و تردید در مخاطب میگردد و به نظرم کار شرمآوری است.
وی ادامه داد: از سینمای دهه ۶۰ آثار فیلمسازانی همچون ابراهیم مختاری و محمدرضا مقدسیان را پیگیری میکردم که یک خط روایی پرکشش از درون موضوع و ازطریق زندگی با شخصیت ها را داشتند و همین امر باعث ماندگاری آن آثار شده است.
وی درباره اثری که قرار است به زودی بسازد، گفت: فیلم جدید من مانند آثار قبلیام یک موضوع اجتماعی است و داستان مادر و پسری است که باهم اختلاف دارند و قرار است که یک هدف مشترک را به سرانجام برسانند ولی هنوز قطعیتی در ساخت آن نیست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟