نقد و بررسی دو فیلم مستند «ایل راه» و «سفر بی پایان» ساخته سعید تارازی از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند شب گذشته یازدهم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، سعید تارازی درباره چگونگی ساخت ایلراه گفت: تصمیم برای ساخت این مستند سخت بود زیرا وقتی برای تصویربرداری بخش اول با گروه فیلمسازی به منطقه رفتیم کار به خوبی پیش نرفت و شرایطی پیش آمد که گروه به تهران برگشتند و من مجبور شدم تنهایی برای ادامه فیلم از زردکوه عبور کنم.
وی ادامه داد: بسیاری از لغات قدیمی ایل بختیاری را از برادرم آموخته بودم و از آنها استفاده می کردم و سیاوش (شخصیت اصلی فیلم) تعجب میکرد و به من میگفت تو اینها را از کجا بلد هستی و همین موجب شد سیاوش و خانوادهاش بیشتر به من اعتماد کنند.
تارازی ادامه داد: من بهعنوان فیلمساز هیچ تصوری از کوچ نداشتم و شاید جالب باشد بدانید فرهاد ورهرام روی یک کاغذ مسیر کوچ را برایم کشید. حتی یک شب که در شهر لالی جایی برای خواب و استراحت پیدا نکردم به خانه یک معلم رفتم و نگهبان آنجا من را راه نداد و اتفاقی زمانیکه اسم فرهاد ورهرام را گفتم من را پذیرفتند.
تارازی درباره «سفر بی پایان» نیز گفت: این مستند به سفارش صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری ساخته شده و فیلمبرداری آن دو سال طول کشید. این فیلم زمانی ساخته شد که منابع پژوهشی مکتوب درباره منشا و اصل کوچ در ایران وجود نداشت و این امر کار پژوهش را سخت میکرد. من نگران بودم که فیلم درست در نیاید اما فرهاد ورهرام کار نهایی را دید و خوشبختانه نظرش درباره فیلم مثبت بود.
فرهاد ورهرام فیلمساز و پژوهشگر فیلمهای تارازی را از فیلمهای مهم دانست و گفت: از بین رفتن چراگاههای طبیعی چندصد ساله و تغییرات اساسی کوچ در این فیلم به خوبی ثبت شده و همچنین مسیر رودخانهها، مفهوم خانواده و تقسیم کار در ایل و کوچ نیز در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.
در این جلسه صدایی ضبط شده از همایون امامی مستندساز و پژوهشگر که در بیمارستان بستری بود پخش شد که امامی فیلم «ایل راه» را مصداق کامل فیلمسازی تک نفره در سینمای مستند ایران دانست.
در ادامه محمودیارمحمدلو، مهدی باقری، هادی شریعتی، بهروز سلیمانی، ارش اسحاقی، الهام آقالری، مهرداد عربستانی و مهرداد فراهانی به بیان نظرات خود در مورد دو فیلم «ایل راه» و «سفر بی پایان» پرداختند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- نقد و بررسی دو فیلم از فرهاد ورهرام توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
- نقد و بررسی «علف» توسط کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- بازخوانی سینمای فرهاد ورهرام در «نردبان» شبکه مستند
- یادداشتهای چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت/ یک
- فرهاد ورهرام: ورود دیجیتال به سینما یک نسل متخصص را کنار گذاشت
- موضع انتقادی لاموریس نسبت به حکومت شاه/ مردم باید برای دیدن مستند بلیت بخرند
- جایزهای که فرهاد ورهرام به نسل جسور سینما تقدیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب