نقد و بررسی دو فیلم مستند «ایل راه» و «سفر بی پایان» ساخته سعید تارازی از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند شب گذشته یازدهم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، سعید تارازی درباره چگونگی ساخت ایلراه گفت: تصمیم برای ساخت این مستند سخت بود زیرا وقتی برای تصویربرداری بخش اول با گروه فیلمسازی به منطقه رفتیم کار به خوبی پیش نرفت و شرایطی پیش آمد که گروه به تهران برگشتند و من مجبور شدم تنهایی برای ادامه فیلم از زردکوه عبور کنم.
وی ادامه داد: بسیاری از لغات قدیمی ایل بختیاری را از برادرم آموخته بودم و از آنها استفاده می کردم و سیاوش (شخصیت اصلی فیلم) تعجب میکرد و به من میگفت تو اینها را از کجا بلد هستی و همین موجب شد سیاوش و خانوادهاش بیشتر به من اعتماد کنند.
تارازی ادامه داد: من بهعنوان فیلمساز هیچ تصوری از کوچ نداشتم و شاید جالب باشد بدانید فرهاد ورهرام روی یک کاغذ مسیر کوچ را برایم کشید. حتی یک شب که در شهر لالی جایی برای خواب و استراحت پیدا نکردم به خانه یک معلم رفتم و نگهبان آنجا من را راه نداد و اتفاقی زمانیکه اسم فرهاد ورهرام را گفتم من را پذیرفتند.
تارازی درباره «سفر بی پایان» نیز گفت: این مستند به سفارش صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری ساخته شده و فیلمبرداری آن دو سال طول کشید. این فیلم زمانی ساخته شد که منابع پژوهشی مکتوب درباره منشا و اصل کوچ در ایران وجود نداشت و این امر کار پژوهش را سخت میکرد. من نگران بودم که فیلم درست در نیاید اما فرهاد ورهرام کار نهایی را دید و خوشبختانه نظرش درباره فیلم مثبت بود.
فرهاد ورهرام فیلمساز و پژوهشگر فیلمهای تارازی را از فیلمهای مهم دانست و گفت: از بین رفتن چراگاههای طبیعی چندصد ساله و تغییرات اساسی کوچ در این فیلم به خوبی ثبت شده و همچنین مسیر رودخانهها، مفهوم خانواده و تقسیم کار در ایل و کوچ نیز در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.
در این جلسه صدایی ضبط شده از همایون امامی مستندساز و پژوهشگر که در بیمارستان بستری بود پخش شد که امامی فیلم «ایل راه» را مصداق کامل فیلمسازی تک نفره در سینمای مستند ایران دانست.
در ادامه محمودیارمحمدلو، مهدی باقری، هادی شریعتی، بهروز سلیمانی، ارش اسحاقی، الهام آقالری، مهرداد عربستانی و مهرداد فراهانی به بیان نظرات خود در مورد دو فیلم «ایل راه» و «سفر بی پایان» پرداختند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- نقد و بررسی دو فیلم از فرهاد ورهرام توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
- نقد و بررسی «علف» توسط کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- بازخوانی سینمای فرهاد ورهرام در «نردبان» شبکه مستند
- یادداشتهای چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت/ یک
- فرهاد ورهرام: ورود دیجیتال به سینما یک نسل متخصص را کنار گذاشت
- موضع انتقادی لاموریس نسبت به حکومت شاه/ مردم باید برای دیدن مستند بلیت بخرند
- جایزهای که فرهاد ورهرام به نسل جسور سینما تقدیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود