نقد و بررسی دو فیلم مستند «ایل راه» و «سفر بی پایان» ساخته سعید تارازی از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند شب گذشته یازدهم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، سعید تارازی درباره چگونگی ساخت ایلراه گفت: تصمیم برای ساخت این مستند سخت بود زیرا وقتی برای تصویربرداری بخش اول با گروه فیلمسازی به منطقه رفتیم کار به خوبی پیش نرفت و شرایطی پیش آمد که گروه به تهران برگشتند و من مجبور شدم تنهایی برای ادامه فیلم از زردکوه عبور کنم.
وی ادامه داد: بسیاری از لغات قدیمی ایل بختیاری را از برادرم آموخته بودم و از آنها استفاده می کردم و سیاوش (شخصیت اصلی فیلم) تعجب میکرد و به من میگفت تو اینها را از کجا بلد هستی و همین موجب شد سیاوش و خانوادهاش بیشتر به من اعتماد کنند.
تارازی ادامه داد: من بهعنوان فیلمساز هیچ تصوری از کوچ نداشتم و شاید جالب باشد بدانید فرهاد ورهرام روی یک کاغذ مسیر کوچ را برایم کشید. حتی یک شب که در شهر لالی جایی برای خواب و استراحت پیدا نکردم به خانه یک معلم رفتم و نگهبان آنجا من را راه نداد و اتفاقی زمانیکه اسم فرهاد ورهرام را گفتم من را پذیرفتند.
تارازی درباره «سفر بی پایان» نیز گفت: این مستند به سفارش صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری ساخته شده و فیلمبرداری آن دو سال طول کشید. این فیلم زمانی ساخته شد که منابع پژوهشی مکتوب درباره منشا و اصل کوچ در ایران وجود نداشت و این امر کار پژوهش را سخت میکرد. من نگران بودم که فیلم درست در نیاید اما فرهاد ورهرام کار نهایی را دید و خوشبختانه نظرش درباره فیلم مثبت بود.
فرهاد ورهرام فیلمساز و پژوهشگر فیلمهای تارازی را از فیلمهای مهم دانست و گفت: از بین رفتن چراگاههای طبیعی چندصد ساله و تغییرات اساسی کوچ در این فیلم به خوبی ثبت شده و همچنین مسیر رودخانهها، مفهوم خانواده و تقسیم کار در ایل و کوچ نیز در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.
در این جلسه صدایی ضبط شده از همایون امامی مستندساز و پژوهشگر که در بیمارستان بستری بود پخش شد که امامی فیلم «ایل راه» را مصداق کامل فیلمسازی تک نفره در سینمای مستند ایران دانست.
در ادامه محمودیارمحمدلو، مهدی باقری، هادی شریعتی، بهروز سلیمانی، ارش اسحاقی، الهام آقالری، مهرداد عربستانی و مهرداد فراهانی به بیان نظرات خود در مورد دو فیلم «ایل راه» و «سفر بی پایان» پرداختند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- نقد و بررسی دو فیلم از فرهاد ورهرام توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
- نقد و بررسی «علف» توسط کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- بازخوانی سینمای فرهاد ورهرام در «نردبان» شبکه مستند
- یادداشتهای چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت/ یک
- فرهاد ورهرام: ورود دیجیتال به سینما یک نسل متخصص را کنار گذاشت
- موضع انتقادی لاموریس نسبت به حکومت شاه/ مردم باید برای دیدن مستند بلیت بخرند
- جایزهای که فرهاد ورهرام به نسل جسور سینما تقدیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری