سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
روزگار بلور/ امیر فرضالهی
شنیدنِ داستانهایی که لرزه به جانمان میانداخت
مستندی روزنامهنگارانه که همهی قدرتش را از خاطرات محمد بلوری، ستوننویس صفحهی حوادث مطبوعات میگیرد. با فیلمی روبرو هستیم که هم حرفهای سوژهی اصلی آن یعنی محمد بلوری، شنیدنیست و هم فیلمساز توانسته به خوبی فضای فیلم را حفظ کند. از آن فیلمهایی که کمتر مستندسازی سراغش میرود مگر آنکه خودش روزنامهنگار باشد و سرش برای ماجراجویی درد کند.
اما فیلم چند اشکال عمده دارد؛ صحنههایی هست که به ریتمِ فیلم آسیب زده؛ مثل خوش و بِش کردن و تعریفِ یکی از همکارانِ سابق بلوری از او، در حضور خودش و دو تنِ دیگر از همکاران قدیمیاش. یا مثلاً نمای درشت از چشمان دختری که همچون ترجیعبند مدام تکرار میشود و انگار قرار است داستان ناگفتهای را در پایان فاش کند که خوب اجرا نشده. نَریشنِ بدنهی فیلم با صدای خودِ فیلمساز است در صورتی که شروع فیلم با صدای راوی دیگریست که اتفاقاً خوب هم حال و هوای اولین قتل را بازسازی میکند، ای کاش نَریشنِ کلِ کار با همان راوی پیش میرفت.
جز این، روزگار بلور فیلمیست دربارهی سویهی شرِ آدمی و سرک کشیدنهای روزنامهنگاری قدیمی به آنچه در ستون حوادث روزنامه میخواندیم، و نیز زنده کردن داستانهایی که لرزه بر جانمان میانداخت.
بازگشت دوباره/ فرهاد ورهرام
گویی به نظارهی زِوال چندین نسل نشسته است
فیلم، بازگشتی به روزهای اوج فرهاد ورهرام، این پیشکسوت مستندساز ایرانیست. فیلمی دربارهی مستند «علف» اثر مریان سی کوپر و ارنست بی شودساک (۱۹۲۵) از کوچ ایل بختیاری از دامنهها و ارتفاعاتِ سر به فلک کشیده، و نیز اشاره به فیلم «تاراز» ساختهی سالها پیشِ خودش که کوشیده بود حال و هوای این کوچِ ایلیاتی را بار دیگر زنده کند.
اگر «بازگشت دوباره» به دل مینشیند همهاش به نگاه فیلمسازی برمیگردد که همواره دغدغهی مردمشناسانه داشته است؛ نگاهی دردمند به سبکی از زندگی، که در حال فراموشی میان غبارِ زمان و مدرنیته است و در آن فرو میرود. دوربین مستندساز یک شاهد زنده است، بیطرفانه به نظارهی این زوالِ خاموش طی چندین نسل نشسته و این واقعه را ثبت میکند. به طبیعتِ بیجانی میماند که در پسِ آن، داستانی از نابودی و ویرانی پنهان شده است. چنین است که در اینجا، آدمهای فیلم برای فیلمساز مهم میشوند؛ اینکه چه بر سرشان آمده، و چه میکنند.
فیلم، به ورق زدن آلبومی قدیمی، و به دریغ و افسوسی میماند که حین دیدن خاطرات دوباره زنده شده و به دل و جانمان مینشیند. ورهرام، هم با سوژههایش راحت است و هم در کار با مدیومِ مستند خبره و کاربلد، و حاصلش مستندی شده که خالقش با فراز و فرودِ داستانگویی در این نوع از مستندسازیِ قومنگارانه آشنا است.
کامیونِ آبی/ هادی آفریده
تا که شرَ بگذرد و او بیرون آید
مستندی دربارهی ناحیهای گرم و تف دیده از بلوچستان، با موضوعیتِ تمساحهایی که در منطقهای آبخیز همچون هیولایی خاموش، از رویارویی با آدمی پرهیز میکنند. کاری در باب امکانِ همزیستیِ این دو گونه از حیات بر روی زمین، با نگاهی که در پیِ حفظ اکوسیستم منطقه است. ساخت چنین مستندهایی به سرانجام نمیرسد مگر آنکه با ساکنین بومی چنان بجوشی که جوهرهی زندگیشان را برایت باز کنند. آنهم نه با کلامِ صرف، بلکه با روح و جانِ دل، آن اندازه که به فیلمت حس و حالی از زندگی بخشد. تمام موفقیت چنین مستندهایی در برقرای چنین ارتباطی است و البته، نگاهی تیزبین که ناگفتههای زندگی آنها را کشف کند. چنین کاری صبر و طاقت زیادی میخواهد و هادی آفریده هم با ساخت این مستند نشان داده از این توانایی به تمامی برخوردار است.
نوجوییِ هادی آفریده همواره باعث شده است که به موضوعِ مستندهایش از زاویهی داستانکی فرعی، نگاهی تازه نموده و به آنها جان دوبارهای بخشد اما در اینجا ظاهراً این ترفند تا حدودی با ساختار فیلم جور درنیامده، و شاید بتوان گفت ارتباط رانندهی کامیون آبی با داستانِ تمساحها و پیرمردی که به آنها غذا میدهد به نوعی گنگ از کار درآمده است. با این حال، کسی نمیتواند سکوتی که بر حال و هوای برکهی محل زیستِ تمساحها سایه انداخته را در قابِ تصاویرِ زیبای فیلم ببیند و مجذوب آن نشود؛ سکوتی آمیخته با نوعی ترس، انگار این موجودِ دو پا آمده تا آرامشِ هزاران سالهاش را بر هم بزند. با چنین نگاهی میتوان گفت تمساح دیگر موجود چندان ترسناکی نیست، بلکه جنبدهی آسیبپذیری است که سعی دارد پنهان شود تا شَر بگذرد و او بیرون آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
بسیار مورد پستد