نقد و بررسی دو فیلم مستند «تاراز» و «بازگشت دوباره» ساخته فرهاد ورهرام شب گذشته ۲۷ مهرماه از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، در ابتدا همایون امامی مستندساز و منتقد به ارزش مهم دو فیلم در سینمای مستند مردم شناسی اشاره کرد و گفت: فیلم «تاراز» ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد که یکی از آخرین کوچهای سنتی و کلاسیک ایل بختیاری را به تصویر کشیده است.
وی ادامه داد: متاسفانه «تاراز» در زمانی که ساخته شد خوب دیده نشد، اما در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین و اصلیترین فیلمهای مردم شناسی مطرح است و در آموزش سینما به عنوان یک الگو برای سینمای مستند مردم نگار تدریس میشود.
در ادامه مهرداد عربستانی استاد دانشگاه و مردم شناس درباره فیلم «تاراز» گفت: فیلم اطلاعات دقیق و درستی از منطقه کوچ ارائه میدهد و علاوه بر آن نریشن و گفتار متن بسیار خوب است. این فیلم سعی دارد نکاتی از کوچ ایل بختیاری که در فیلم «علف» دیده نمیشود را از نگاه مردم نگارانه ثبت کند.
وی درباره فیلم «بازگشت دوباره» گفت: کلیدواژه تغییر یکی از مهمترین موضوعات علم انسانشناسی است و نگاه نوستالژیک به مسئله تغییر ندارد از نگاه علمی مردم شناسانه تغییر اجتناب ناپذیر است و باید رخ دهد.
محمود یارمحمدلو مستند ساز نیز گفت: سه فیلم «علف»، «تاراز» و «بازگشت دوباره» یکدیگر را کامل و یک شیوه زندگی را از ابتدا تا انتها به شکل هنرمندانهای دنبال میکنند.
فرهاد ورهرام درباره فیلم «تاراز» گفت: در ساخت این فیلم با کمبودنگاتیو۱۶mm مواجه بودم و درمجموع۲۱ حلقه ۱۰ دقیقهای نگاتیو داشتم و به خاطر این مسئله مجبور بودم به نسبت سه به یک فیلمبرداری کنم و به سراغ مصاحبه با اهالی کوچ نروم.
وی ادامه داد: قبل از شروع فیلمبرداری یک سال با اهالی ایل به کوچ رفتم و تعداد زیادی از آنها عکاسی کردم که ماحصل این عکاسی به همراه نوشتههایم از فضای کوچ، کمک بسیاری به فیلمبردار فیلم کرد.
ورهرام خاطرنشان کرد: عشایر فقط به خاطر علف کوچ میکنند و این امر باعث آسیب به مراتع طبیعی میشود و این مختص منطقه قلمرو ایل بختیاری نیست شامل تمام مراتع طبیعی ایران میشود. در طی مسیر کوچ در زمان فیلمبرداری شاهد این مسئله بودم و فروپاشی جامعه کوچ رو را حس میکردم که درنهایت در فیلم «بازگشت دوباره» این مسئله به خوبی نمایان میشود.
آرش اسحاقی، مستندساز حضور ورهرام را در فیلم «تاراز» از دو منظر مورد بررسی قرار داد ابتدا به عنوان مردم شناس که فیلم درست و علمی ساخته و دیگری به عنوان فیلمسازی که به خوبی توانسته کوچ را روایت کند.
مهرداد فراهانی منتقد نیز بیان داشت: در فیلم مستند برخلاف فیلم داستانی هیچ راشی دورریختنی نیست و هر تصویر با حضور یک کارگردان خلاق میتواند به فیلم اضافه شود و روایت را کامل کند و ما در فیلم بازگشت دوباره شاهد این اتفاق هستیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «قلعه خاموش»؛ بازنمایی ویرانی، پژواک تاریخ
- «شقایق سوزان»؛ شصت سال از کوچ گذشت
- نمایش مستند «شقایق سوزان» با حضور همایون امامی
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بزرگداشت محمدرضا اصلانی و رونمایی از کتاب «اصلانی به روایت اصلانی»/ محمدرضا اصلانی: آنچه حاصل این سالهاست نه حاصل یک رنج بلکه حاصل یک جنگ عظیم اس
- از سیل سالهای تنهایی/ نقد همایون امامی بر فیلم «آب ما را خواهد برد» ساختهی محمد احسانی
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- در چهارمین شب از رویداد «سیستان؛ مشقت زیستن» مطرح شد: باید به حال مردم این زمان و سرزمین گریست
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- پنجشنبه برگزار میشود؛ دیدار و گفتگو با همایون امامی
- نقد و بررسی «ایل راه» و «سفر بی پایان» توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
- نقد و بررسی «علف» توسط کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





