مستند «فریاد رو به باد» روایت ایمان و تلاش نوجوانی برای رسیدن به آرزویش است که فیلمبرداری آن چهار سال طول کشیده است.
به گزارش سینماسینما، عصرگاه شنبه ۸ دی ماه فیلم مستند «فریاد رو به باد» ساخته مهراد عطا و سیاوش جمالی در تالار سیفالله داد خانه سینما به نمایش درآمد.
«فریاد رو به باد» مستند زندگی نوجوانی ١۶ ساله را به تصویر میکشد که با وجود موانع سر راهش برای رسیدن به «خواننده راک» شدن سخت تلاش میکند.
«میثم» در محلهی «دروازه غار» در خانوادهای متوسط زندگی میکند. «دروازه غار» محلهای پر از کارتن خوابهایی که هر روز درد را همراه مواد تزریق میکنند، محلهای که از نظر فرهنگی گرسنه است.
«میثم» با وجود مخالفتهای خانوادهاش برای خواننده راک شدن سخت تلاش میکند. در این مستند شعرهای میثم با صدای او نیز پخش میشود.
بعد از نمایش فیلم، نشستی با حضور کارگردانان مستند «فریاد رو به باد» برگزار شد.
سیاوش جمالی درباره این مستند گفت: این دومین ساخته مشترک من و عطا مهراد است که تصویربرداری آن ۵٠ جلسه طول کشید و از سال ٩٣ شروع کردیم و تا همین اواخر نیز کار ادامه داشت.
او با بیان اینکه “برای ما قصهی تلاش میثم و ایمان او به تلاشش مهم بود”، در پاسخ به نقدی مبنی بر اینکه فیلم میان مستند و داستان درگیر است، گفت: نوع سینمایی که من به آن علاقه دارم، سینمای مستند قصهگوست و برای این فیلم با عطا به این نتیجه رسیدیم که مستندی قصهگو باشد.
وی درباره حال و روز میثم در این اواخر گفت: میثم بسیار خوب میخواند و دانشجو است. اما ما این موضوع را در فیلم نمایش ندادیم، چرا که همانطور که گفتم هدف ما نمایش قصه تلاش میثم بود.
عطا مهراد که در اواخر این نشست به جمع پیوست، درباره راوی داشتن این مستند گفت: در سینمای مستند و داستانی میتوان به هر شکلی از راوی استفاده کرد و مرزها در این موضوع قابل تعریف نیست.
وی در پاسخ به سوالی که چرا رسیدن میثم به آرزویش به تصویر کشیده نشده است، گفت: وقتی ما درباره فیلم صحبت میکنیم، در واقع ذهنیت ما نیز در آن هست. زمانیکه تمام موفقیت ها را با رسیدن به هدف تعریف کنیم آدمها را بدون در نظر گرفتن موقعیت، شرایط و امکانات شان قضاوت میکنیم که این کار در سیستم آموزشی بسیار اتفاق میافتد. این در حالی است که تلاش در مسیر و تجربه مهم است. فاصله گرفتن از پایانی که نشان دهنده موفقیت باشد برای این است که از ارزشگذاری موفقیت با رسیدن به هدف دور شویم.
وی در ادامه درباره مستند «فریاد رو به باد» گفت: تلاش ما از ساخت این مستند این بوده است که نشان دهیم زندگی در محلههایی که آسیبهای اجتماعی در آن زیاد است جریان دارد و جوانهایی در آنجا زندگی میکنند که نیازهای فرهنگی دارند.
مستند «فریاد رو به باد» چندی پیش در دو بخش مسابقه ملی و مسابقه بینالملل دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و موفق به کسب جایزه ۴۰۰۰ دلاری بهترین مستند نیمهبلند بخش مسابقه بینالملل جشنواره شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند