فیلم مستند «ملف گند» ساخته محمود رحمانی، فیلمساز ایرانی ۱۶ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان سال جاری در ایالت ایلینوی آمریکا و در دانشگاه اربانا-شمپین روی پرده میرود.
به گزارش سینماسینما، این برنامه به مناسبت بیست سالگی تولید فیلم «ملف گند» در سالن بزرگ اتحادیه ایلینی، ساعت ۱۸ توسط مرکز مطالعات جنوب آسیا و خاورمیانه برگزار میشود.
«ملف گند» پس از مستندهای «نفت سفید» و «مدار صفر درجه» سومین اثر محمود رحمانی است که در سال ۱۳۸۲ تولید شده است و درباره جنگ هشت ساله عراق علیه ایران است.
این فیلم در یکنمایی لانگ تک ۵۳ دقیقهای ضبط شده و تدوین در این فیلم حذف شده است
مستند تحسین شده «ملف گند» در جشنوارهها و فیلموزیومهای زیادی در مهان پخش شده و موفق به کسب عناوین و افتخارات درخوری شده است.
محمد غدیرزاده شخصیت اصلی این فیلم که در زمان فیلمبرداری مردی حدودا چهل و اندی ساله بود، خاطرات کودکی خود را به گونهای روایت میکند که گویی در مقابل دوربین رحمانی به هفت سالگیاش بازمیگردد و این ویژگی این سکانس پلان است.
ماریابرگرت منتقد کایه دوسینما، غدیرزاده را در «ملف گند» با روبرتو بنینی در «زندگی زیباست» برابر میداند و پیتر لوم مستندساز برجسته آمریکایی چک تبار در اختتامیه فستیوال فیلم نورنبرگ در حالیکه جایزه ویژه این جشنواره را به رحمانی میداد، بیان کرد که آرزو میکند همه مردم جهان فیلم «ملف گند» را ببینند چرا که این فیلم عمیقا تجربه شخصیت فیلم با مصیبت بزرگی به نام جنگ را با مخاطبش به اشتراک میگذارد.
دانشگاه ایلینوی اربانا-شمپین عضو انجمن دانشگاههای آمریکایی است و بر اساس طبقهبندی مؤسسات آموزش عالی کارنِگی بهعنوان یک دانشگاه تحقیقاتی درجه یک طبقهبندی میشود که بالاترین میزان فعالیت تحقیقاتی را دارد. همچنین سامانه کتابخانه دانشگاه دارای دومین کتابخانه بزرگ دانشگاهی در آمریکا پس از دانشگاه هاروارد است.
محمود رحمانی از مستندسازان مستقل و شناخته شده سینمای ایران است که تاکنون چندین فیلم مستند تجربی را ساخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر