فیلم مستند «ملف گند» ساخته محمود رحمانی، فیلمساز ایرانی ۱۶ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان سال جاری در ایالت ایلینوی آمریکا و در دانشگاه اربانا-شمپین روی پرده میرود.
به گزارش سینماسینما، این برنامه به مناسبت بیست سالگی تولید فیلم «ملف گند» در سالن بزرگ اتحادیه ایلینی، ساعت ۱۸ توسط مرکز مطالعات جنوب آسیا و خاورمیانه برگزار میشود.
«ملف گند» پس از مستندهای «نفت سفید» و «مدار صفر درجه» سومین اثر محمود رحمانی است که در سال ۱۳۸۲ تولید شده است و درباره جنگ هشت ساله عراق علیه ایران است.
این فیلم در یکنمایی لانگ تک ۵۳ دقیقهای ضبط شده و تدوین در این فیلم حذف شده است
مستند تحسین شده «ملف گند» در جشنوارهها و فیلموزیومهای زیادی در مهان پخش شده و موفق به کسب عناوین و افتخارات درخوری شده است.
محمد غدیرزاده شخصیت اصلی این فیلم که در زمان فیلمبرداری مردی حدودا چهل و اندی ساله بود، خاطرات کودکی خود را به گونهای روایت میکند که گویی در مقابل دوربین رحمانی به هفت سالگیاش بازمیگردد و این ویژگی این سکانس پلان است.
ماریابرگرت منتقد کایه دوسینما، غدیرزاده را در «ملف گند» با روبرتو بنینی در «زندگی زیباست» برابر میداند و پیتر لوم مستندساز برجسته آمریکایی چک تبار در اختتامیه فستیوال فیلم نورنبرگ در حالیکه جایزه ویژه این جشنواره را به رحمانی میداد، بیان کرد که آرزو میکند همه مردم جهان فیلم «ملف گند» را ببینند چرا که این فیلم عمیقا تجربه شخصیت فیلم با مصیبت بزرگی به نام جنگ را با مخاطبش به اشتراک میگذارد.
دانشگاه ایلینوی اربانا-شمپین عضو انجمن دانشگاههای آمریکایی است و بر اساس طبقهبندی مؤسسات آموزش عالی کارنِگی بهعنوان یک دانشگاه تحقیقاتی درجه یک طبقهبندی میشود که بالاترین میزان فعالیت تحقیقاتی را دارد. همچنین سامانه کتابخانه دانشگاه دارای دومین کتابخانه بزرگ دانشگاهی در آمریکا پس از دانشگاه هاروارد است.
محمود رحمانی از مستندسازان مستقل و شناخته شده سینمای ایران است که تاکنون چندین فیلم مستند تجربی را ساخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
آخرین ها
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- مرجان اشرفیزاده: برگزاری جشنواره میراثفرهنگی در شهرهای کوچک آنها را به قطب گردشگری تبدیل میکند
- به زبان ترکی؛ «بند ناف» در استانبول روی صحنه میرود