فیلم سینمایی «سامی» در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» روسیه پذیرفته شد.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه، در بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» در کشور روسیه پذیرفته شد.
فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه، در نخستین حضور جهانی خود به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» Kazan در شهر کازان در کشور روسیه به نمایش در میآید و برای تصاحب جایزه این دوره از جشنواره، به رقابت میپردازد.
جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» با شعار گفتوگوی تمدنها از طریق فرهنگ گفتوگو با هدف تبادل تجربیات فرهنگی، هنری و سینمایی بین روسیه و کشورهای مختلف و با نمایش آثار بلند سینمایی، فیلمهای مستند و انیمیشنی از روزهای ۱۴ تا ۱۹ شهریور ماه امسال (۵ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر کازان در کشور روسیه برگزار میشود.
فیلم «سامی» توسط کمپانی پخش سینمایی «ستاک فیلم» با مدیریت ستار چمنیگل در سطح جهان پخش میشود.
«سامی» که نخستین فیلم بلند سینمایی داستانی عربی خوزستانی در تاریخ سینمای ایران به شمار میآید، از تولیدات سینمای مستقل است که سرگذشت عاشقانه مردی را روایت میکند که فقدان بیست ساله همسرش را باور ندارد. باوی ساجد؛ برای باورپذیر جلوهدادن فضا وآدمهای این فیلم، از مجموعهای از نابازیگران و بازیگران محلی و شناخته نشده، در کنار برخی عوامل فنی که برای نخستین بار، تجربه بلند اثر سینمایی خود را آزمودهاند، استفاده کرده است.
حبیب باوی ساجد داستاننویس، مستندساز، عضو شبکه مستندسازی اروپا و انجمن صنفی مستندسازان ایران؛ که تاکنون بیش از بیست فیلم مستند و کوتاه داستانی را کارگردانی کرده است، در سکوت خبری مراحل پیش تولید فیلم سینمایی «سامی» را آغاز کرد و در گرمای ۵۳ درجه، به مدت۶۰ جلسه در چند شهر استان خوزستان، فیلمبرداری نخستین فیلم بلند داستانی سینمایی خود را به پایان رساند.
باوی ساجد که معمولأ فیلمهایش را با توجه به اقلیم جنوب و آداب و رسوم مردم عرب میسازد، در نخستین فیلم سینمایی خود نیز، به سراغ فرهنگ، بستر جغرافیایی، آدمها و زبانی که میشناسد رفته است و نخستین فیلم بلند داستانی عربی خوزستانی در تاریخ ۱۲۰ ساله سینمای ایران را کارگردانی کرده است.
وی که تاکنون به خاطر نگاهی نو به جنگ، نگاه انسانی به شرایط سخت و بغرنج جنگ، نگاه شاعرانه به مردم مرزنشین جنوب کشور در جنگ و … جوایز متعددی را از جشنوارههای داخلی و خارجی دریافت کرده است، در فیلم سینمایی «سامی» باز هم نگاهی به شرایط اجتماعی مردم عرب مرزنشین کشور در سالهای پس از جنگ دارد.
عوامل فیلم سینمایی «سامی» عبارتند از: نویسنده فیلمنامه و کارگردان: حبیب باوی ساجد، تهیهکننده: مقداد طُرفه، سرمایهگذار: محبوبه هنریان، مجری طرح: فاطمه چندریانپور، مدیرفیلمبرداری: عماد سلمانیان، تدوین: رسول حقجو، صدابردار: بهشاد مطیعی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: مهدی فرطوسی، دستیار دوم کارگردان: سارا باوی ساجد، ترجمه و مشاور زبان عربی: مهدی فرطوسی، همکاران فیلمنامه: سعاد باوی ساجد، زهرا باوی ساجد، ترجمه انگلیسی: فاطمه سواعدی، گروه تولید: سید عدنان طاهری موسوی، سید صادق موسوی، عدنان سواری، (با تشکر از محمد نگراوی)، طراح صحنه: حبیب باوی ساجد، گروه صحنه: عباس سخیراوی، کمال دورقی، سید شاکر موسوی، عباس سخیراوی، دستیار اول فیلمبردار: میلاد جعفری، گروه فیلمبرداری: قاسم بدوی، جلال عظیمی، ماجد رستمیزاده، دستیار تدوین: امینه چندریانپور، دستیار صدابردار: علیرضا نوذرپور، طراحی و ترکیب صدا: رسول حقجو، دستیار صداگذاری: اسماعیل پورنصیری، موسیقی: سعید سیاحی، جلوههای ویژه میدانی: سید رافع موسوی، جلوههای ویژه رایانهای: سید حسن جوادی، عکس: علی محمدی، مجید آلبوشهبازی، مهران شُکر، طراحی تبلیغات: امین فلاحیان، گروه اسب سواری: هاشم ادریس، فَهَد سلامات، حمل و نقل: صالح مطرودی، عبدالزهرا سلامات، علی سواری و مشاور امور رسانهای: منصور جهانی.
بازیگران این اثر سینمایی هم عبارتند از: سعید نگراوی، سید محمد آلمهدی، رضا نوری، شاهرخ سخیراوی، امینه عبیات، امینه (مینا) دغاغله، تقی آلبوخنفر، علی محمود الفلاحیه، سید شاکر موسوی، ابراهیم حبیبی، قادر بوعذار، عبدالله شاوردی، حسن بغلانی، کریم نیازمه، عبدالله بحرانی، فاطمه معتوقی حمیده جزایری عباس داودی، سالم دریس، یوسف دورقی، صالح مطرودی، محمدجواد شاوردی، امل آگاهی، میاسه حسنایی، هاجر مقدم، صالح حمودی، فضیله صباحی مقدم، سالم عبدالجواد حساوی، مصطفی فرحانی، حکیم علیاصل، سیروس خسروی، شهرام یاری، احمد مقدم، سید حسن محمدی اصل، جبار نعامی، جاسم حمودی ، مهدی حمودی، عباس نگراوی، فایق البوشریف، حسین بیت سعید، رضا منیعات، احمد نعامی، مرتظی عساکره، علیاکبر رشیدشاخوه، سیاوش چلداوی، سالم مرهونی، یوسف مرهونی، بشیر یاسری، علیرضا شامیان، محمدرضا رشیداوی، دانیال رشیداوی و مجتبی عساکره.
مدیریت روابط عمومی فیلم سینمایی «سامی».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراثِ کودکی
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «سامی»؛ مکان به مثابه شخصیت
- واقعگرایی در فیلم «سامی» مثل «تفنگ چخوف»
- «سامی»؛ بقای عشق واقعی پس از فقدان
- راهیابی فیلم کوتاه «البنات» به جشنواره مصری
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
- ناصر تقوایی؛ فیلمسازی که حسرتِ نوشتن داشت/ داغِ سینما بر دلِ ادبیات
- درنگی بر سینما و ادبیات؛ چشمِ سوم
- تیمِ «رُفیش» را حذف کن!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





