«دایره»، «کاندیدا»، «کادو»، « گیلاسهایی که کمپوت شدند»، «کنسرو ایرانی»، «شهر آرام»، «خیام» و «در پوست خود نمیگنجیم» عنوان هشت فیلم کوتاه محمد شیروانی است که در سینماهای گروه هنروتجربه اکران میشوند.
به گزارش سینماسینما، فیلم کوتاه «دایره» اولین فیلم محمد شیروانی، نخستین فیلم کوتاه ایرانی بعد از انقلاب است که به جشنواره کن راه پیدا کرد.
«دایره» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر در سال ۷۷ و همچنین منتخب منتقدان بینالمللی جشنواره کن در سال ۱۹۹۹ شد. این فیلم داستان پیرمردی را روایت میکند که از زندگی تکراری خسته شده و برای خلاصی از این وضعیت یک روز پا را از این دایره ملال آور فراتر میگذارد و به اقدام عجیبی دست میزند که از کودکی در آرزوی آن بوده است.
فیلم کوتاه «کاندیدا» اولین تجربه ویدیویی محمد شیروانی و دومین اثر اوست که جایزه بزرگ جشنواره بینالمللی فیلم مارسی ۲۰۰۰ را کسب کرد. این فیلم که نگاه ضد جنگی دارد،نامزد بهترین فیلم سال در جشن صد سالگی سینما و برنده بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلمهای دفاع مقدس ۱۳۷۸ شد. این فیلم روایت مادری است که عکس پسر جوانش را در میان دختران عمدتا دانشجو دست به دست میچرخاند و از آنها یک خواستگاری غیابی و غیرمعمول میکند.
فیلم کوتاه «کادو» داستان پدری است که به همراه پسرش که معلولیت ذهنی دارد برای پیدا کردن کار به تهران آمده است اما وجود پسر مانع از دستیابی به شغل و امرار و معاش او میشود و به همین جهت سعی میکند به نحوی از شر پسر که وبال گردن اوست، خلاصی یابد.
فیلم کوتاه «گیلاسهایی که کمپوت شدند» به شیوه آنالوگ و براساس داستان کوتاهی از تارکوفسکی ساخته شدهاست. این فیلم جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر و بهترین فیلم کوتاه جشنواره تهران را دربافت کرده و عنوان بهترین فیلمنامه اقتباسی از نگاه فیلمنامه نویسان سینمای ایران و نامزد بهترین فیلم جشن بزرگ سینمای ایران را از آن خود کرده است.
«گیلاسهایی که کمپوت شدند» فیلمی عاشقانه و اقتباسی درباره زن جوانی است که همسرش را در جنگ از دست داده اما میبینیم که حذف فیزیکی همسرش به حذف او از ذهنش منجر نمیشود.
«کنسرو ایرانی» اولین فیلم شیروانی است که به شیوه دیجیتال ساختهشده است. داستان این فیلم درباره دختر جوانی است که در یک آسانسور گیر افتاده و جریان فیلم از خلال مکالمات تلفنی او با مردی که برای نجاتش آمده رقم میخورد. این فیلم برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه جشنواره بینالمللی ژنو شد و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بینالمللی فیلم کراکو و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آرشیپالگو را دریافت کرد.
فیلم کوتاه و اکسپریمنتال «شهر آرام» یک ویدئوی تجربی است که دوربینهای کنترل ترافیک شهری را همچون یک سازه تصویرگر بهکار میگیرد و در یک وحدت زمانی، به حضور یک زن مضطرب در یک بزرگراه واکنش نشان میدهند.
فیلم کوتاه «خیام» فیلم تجربهگرایانه دیگری از محمد شیروانی است. این فیلم با نگاهی به اندیشههای عمر خیام شاعر بزرگ ایرانی ساخته شده است.
فیلم کوتاه «در پوست خود نمیگنجیم» یک فیلم تجربی است که با موبایل ساخته شده و تجربهای است در حیطه صدا و کر بودن. عنوان انگلیسی این فیلم «پوست تنگ محیط » اشاره روشنتری به وضعیت تعدادی ناشنوا دارد که به شهر بازی میروند تا پوست تنگی که تنشان را احاطه کرده بترکانند.
مجموعه فیلمهای کوتاه محمد شیروانی از شنبه ۱۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان اکران خود را آغاز میکنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- فیلم «ناف» گسستی نسبت به سینمای پیش از خود است/ روایتی از سیمای زنی میان جمعی مردانه
- «ناف» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





