سینماسینما، نوشین عامری
این روزها، نمایش «پیوتر اوهه»، به دراماتورژی و کارگردانی فارس باقری در سالن چارسو، روی صحنه است. «پیوتر اوهه» از آن دست اجراهاست، که مخاطب را در لحظهای میخنداند و در لحظهای دیگر میگریاند و در انتها یک سیلی روانه صورتش میکند! رگههای گروتسک و طنز سیاه موجود در متن، خود، حاکی از به کار بستن ابزار نقادی اجتماعی، در اثر اسلاومیر مروژک لهستانی است و فارس باقری نیز، این ابزار را در دراماتورژی و کارگردانیاش نمایان کرده است. عجیب و غریب بودن ماجرا، آنجا عیان میشود که مامورین دولت، از حضور یک ببر در حمام خانه اوهه میگویند. اما به راستی مسئله، تنها حضور یک ببر است؟
از همان شروع نمایش و قرار گرفتن تمامی شخصیتها (از جمله دختر و همسر اوهه) در کنار یکدیگر و جدا افتادن اوهه بر صحنه نمایش، میتوان فهمید که اوهه تنهاست. در دراماتورژی اثر، برای اوهه، بر خلاف دیگر کاراکترها، لحن و لهجهای متفاوت لحاظ شده است. همین لحن متمایز است که نوعی سادگی معصومانه را به شخصیت اوهه بخشیده و مظلومیت و تنهاییاش را دو چندان میکند. اوهه، نویسندهای است که تازه از زندان آزاد شده و حالا امکان استفاده از واژگان را نیز از دست داده و به جای آن، از «چیز» استفاده میکند.
به بهانه حضور ببر، افرادی به حریم اوهه وارد میشوند، اوههای که توان حفظ این حریم را دارا نیست. مامور مالیات، دانشمند، مدیر سیرک و منشی وزارتخانه همگی از پوششی یکسان برخوردارند. همین مسئله خود گواه این است که تمامی آنها نماینده یک گفتماناند و حریم خصوصی اوهه را محاصره میکنند.
استفاده از تخت خواب، در گوشه صحنه به مثابه یکی از خصوصیترین بخشهای زندگی هر انسان، تاکید میکند که اوهه، حتی در تخت خوابش هم حریمی ندارد!
آخرین مامور دولت، میخواهد در جریان چیزهایی که اوهه نمینویسد، هم باشد. گویا قدرت، به درستی از اهمیت ایدئولوژی، آگاه است و هر آنچه که بر خلاف سیطره ایدئولوژیک خودش باشد را، حتی در ذهن اوهه خطرناک میشمرد.
رنگهای به کار رفته بر صحنه، خنثی هستند تا زمانی که قرمزی توپها را به وقت مرگ اوهه میبینیم. با صدای ریختن توپها، کارگردان چک نهایی را بر صورت مخاطب میزند و احتمالا مخاطب تا مدتها، درد به جا مانده از این سیلی روی صورتش را از یاد نخواهد برد!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب