فیلم «لِرد» ساخته محمد رسولاف، جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» جشنواره امسال کن را دریافت کرد؛ خبری که میتواند باعث خوشحالی سازندگان و بازیگرانش باشد؛ بهویژه که رسولاف پس از چند سال دوری از ایران، فیلم را ساخته است. هرچند در این مدت از هر طرف به او اعتراض شده است؛ روندی که احتمالا پس از این و با دریافت این جایزه، ادامه پیدا میکند. محمد رسولاف در سکوت و بیخبری و در روزهای بیماری پدرش به ایران آمد و فیلم خود را درباره سرخمنکردن یک مرد در برابر رشوه ساخت. این مطلب فارغ از نقد سینمایی به این فیلم است. فراتر از انگ سیاسی که عدهای به داوران جشنواره کن میزنند، سینماگران جهانی فیلم را پسندیده و به آن جایزه «نوعی نگاه» را دادهاند. اگر زمانی فیلم به ایران آمد و توانست مجوز اکران بگیرد، قطعا میتوان درباره آن نوشت و نقد کرد. مطلب درباره واکنشها به یک فیلمساز ایرانی است که از هر طرف مورد هجمه قرار گرفته است. روزنامههایی بهراحتی به فیلمساز و فیلم کلماتی نظیر افتضاح، افراد معلومالحال، فیلمساز ضدملی، ابزار تبلیغ علیه ایران و دنبال منفعت از راه حراج آبروی هموطنانشان را نثار کردند. البته این شیوه مرسومی است که اگر با داستان فیلم یا اغراقآمیز بودنش مشکل دارند، یا هرنکته دیگری بهراحتی بر فیلمساز و فیلم و افتخاراتش ایراد وارد میکنند – فیلمهای اصغر فرهادی را یادمان نرفته است – ؛ اما نکته ناراحتکننده، گسترش این ادبیات حتی به اینسو است؛ به روزنامه «شرق». این سؤال برای بسیاری پیش آمده و باقی میماند که چطور یک نفر در مقام نویسنده میتواند چنین بنویسید: «ایکاش آنها که اینقدر ناراحتاند و کینه به دل دارند، بروند و هم خیال خودشان را راحت کنند و هم مخصوصا خیال ما را».چگونه به این توانایی حذف افراد از کشور رسیدهایم؟ چطور شد که برخودمان واجب دیدیم از کلماتی استفاده کنیم و حکم دهیم که یک نفر را بهراحتی از کشورش بیرون کنیم؟ آیا به زمانهای رسیدهایم که میتوانیم به یک ایرانی بگوییم از وطنت برو؟ رسولاف ازجمله فیلمسازان ایرانی است؛ فعلا هم که در ایران فیلم ساخت. با شناختی هم که داریم، قرار نیست واقعا برای اندکی پول ایران را بفروشد یا با «سیاهنمایی» جایزه بگیرد. شاید بسیاری معتقدند باید رفتارهای او شبیه محسن امیریوسفی و رضا درمیشیان و حتی کاهانی باشد؛ اگر فیلم نمیتواند در ایران اکران شود، باید سکوت کرد و سراغ فیلمی دیگر رفت؛ امیدواریم رضا درمیشیان راه خود را پیدا کند و درگیر «عصبانی نیستم» نباشد. باید بتواند در جشنوارههای مختلف جهان مورد ارزیابی قرارگیرد. باور کنیم فیلمسازی مانند رسولاف در تاریخ سینمای ایران میماند، حکم به حذف فیلمسازانمان ندهیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- سه کارگردان ایرانی در جشنواره تورنتو/ «هفت روز»؛ فیلم تازه ویشکا آسایش
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- تقاضای رفع ممنوعالخروجی یک کارگردان سینما از حسن روحانی
- اختصاصی سینماسینما/ استقبال پاریسیها از «لیلا» مهرجویی و گلشیفته فراهانی
- سحر دولتشاهی داور جشنواره فیلم دبی شد / حضور سه فیلم ایرانی
- کیهان: کارگردان ایرانی برای همیشه از فیلمسازی محروم میشود
- «لِرد» تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار