فیلم «لِرد» ساخته محمد رسولاف، جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» جشنواره امسال کن را دریافت کرد؛ خبری که میتواند باعث خوشحالی سازندگان و بازیگرانش باشد؛ بهویژه که رسولاف پس از چند سال دوری از ایران، فیلم را ساخته است. هرچند در این مدت از هر طرف به او اعتراض شده است؛ روندی که احتمالا پس از این و با دریافت این جایزه، ادامه پیدا میکند. محمد رسولاف در سکوت و بیخبری و در روزهای بیماری پدرش به ایران آمد و فیلم خود را درباره سرخمنکردن یک مرد در برابر رشوه ساخت. این مطلب فارغ از نقد سینمایی به این فیلم است. فراتر از انگ سیاسی که عدهای به داوران جشنواره کن میزنند، سینماگران جهانی فیلم را پسندیده و به آن جایزه «نوعی نگاه» را دادهاند. اگر زمانی فیلم به ایران آمد و توانست مجوز اکران بگیرد، قطعا میتوان درباره آن نوشت و نقد کرد. مطلب درباره واکنشها به یک فیلمساز ایرانی است که از هر طرف مورد هجمه قرار گرفته است. روزنامههایی بهراحتی به فیلمساز و فیلم کلماتی نظیر افتضاح، افراد معلومالحال، فیلمساز ضدملی، ابزار تبلیغ علیه ایران و دنبال منفعت از راه حراج آبروی هموطنانشان را نثار کردند. البته این شیوه مرسومی است که اگر با داستان فیلم یا اغراقآمیز بودنش مشکل دارند، یا هرنکته دیگری بهراحتی بر فیلمساز و فیلم و افتخاراتش ایراد وارد میکنند – فیلمهای اصغر فرهادی را یادمان نرفته است – ؛ اما نکته ناراحتکننده، گسترش این ادبیات حتی به اینسو است؛ به روزنامه «شرق». این سؤال برای بسیاری پیش آمده و باقی میماند که چطور یک نفر در مقام نویسنده میتواند چنین بنویسید: «ایکاش آنها که اینقدر ناراحتاند و کینه به دل دارند، بروند و هم خیال خودشان را راحت کنند و هم مخصوصا خیال ما را».چگونه به این توانایی حذف افراد از کشور رسیدهایم؟ چطور شد که برخودمان واجب دیدیم از کلماتی استفاده کنیم و حکم دهیم که یک نفر را بهراحتی از کشورش بیرون کنیم؟ آیا به زمانهای رسیدهایم که میتوانیم به یک ایرانی بگوییم از وطنت برو؟ رسولاف ازجمله فیلمسازان ایرانی است؛ فعلا هم که در ایران فیلم ساخت. با شناختی هم که داریم، قرار نیست واقعا برای اندکی پول ایران را بفروشد یا با «سیاهنمایی» جایزه بگیرد. شاید بسیاری معتقدند باید رفتارهای او شبیه محسن امیریوسفی و رضا درمیشیان و حتی کاهانی باشد؛ اگر فیلم نمیتواند در ایران اکران شود، باید سکوت کرد و سراغ فیلمی دیگر رفت؛ امیدواریم رضا درمیشیان راه خود را پیدا کند و درگیر «عصبانی نیستم» نباشد. باید بتواند در جشنوارههای مختلف جهان مورد ارزیابی قرارگیرد. باور کنیم فیلمسازی مانند رسولاف در تاریخ سینمای ایران میماند، حکم به حذف فیلمسازانمان ندهیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- سه کارگردان ایرانی در جشنواره تورنتو/ «هفت روز»؛ فیلم تازه ویشکا آسایش
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- تقاضای رفع ممنوعالخروجی یک کارگردان سینما از حسن روحانی
- اختصاصی سینماسینما/ استقبال پاریسیها از «لیلا» مهرجویی و گلشیفته فراهانی
- سحر دولتشاهی داور جشنواره فیلم دبی شد / حضور سه فیلم ایرانی
- کیهان: کارگردان ایرانی برای همیشه از فیلمسازی محروم میشود
- «لِرد» تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





