سینماسینما، محسن جعفری راد:
چه فیلمسازانی که به خاطر توقیف فیلمشان،در خانه منزوی و در واقع ساکت و سرکوب شدند؟ چه استعدادهایی که تلف شد؟ چه عمرهایی که هدر رفت ؟ چه خلاقانی که مهاجرت کردند؟ مثال ها اندازه حجم این یادداشت فراوان است! از فیلم صندلی خالی سامان استرکی بگیرید که در سال درخشش فیلم درباره الی… دیپلم فتخار کارگردانی گرفت و انبوهی از ستاره ها مثل رضا عطاران،فریبزر عرب نیا و … داشت که بعد از سه سال اکران نکردند و در شبکه نمایش خانگی اکران شد و رویش برچسب طنر زدند، در حالیکه یک فیلم فلسفی بود تا اوریون و شیفتگی ساخته علی زمانی عصمتی که هنوز مشخص نیست چرا اکران نشدند؟ از فیلم خانه پدری کیانوش عیاری تا همین آخری فیلم سعید روستایی که زمزمه توقیفش شد و خدا رو شکر اکران شد و جزو بهترین های جشنواره شد و جایزه بهترین انتخاب مردمی را هم گرفت. کدام یک از اینها برای کدام قشر و نهاد و مردمی می تواند خطرناک باشد؟ اکران عصبانی نیستم را مثال بزنیم؟بعد از پنج سال اکران شد و فروش قابل قبولی هم کرد و نه کسی در خیابان ها ریخت و نه آسمان به زمین آمد و نه زلزله ای به راه افتاد.بد نیست به جای احتمال زلزله حاصل اکران این فیلم ها،به بنیان ساختمان هایی که دستورش را می دهید ،فکر کنید و الان در سخت ترین شب های سال به زلزله زده های کرمانشاه بپپردازید؟! الان آشغالهای دوست داشتنی اکران شده و از صغیر تا کبیر ،تحسینش کرده اند! خب حاصل عمر امیر یوسفی ها و استرکی ها و زمانی عصمتی ها و درمیشیان ها چه می شود؟! می گویند برخی از این فیلمسازان بازارگرمی کرده اند و پولشان را هم قبلا گرفته اند. واقعا کدام عقل سلیمی حکم می کند که یک فیلمساز در سینمای ایران از پنج تا ده سال فیلم نسازد فقط به خاطر بازارگرمی! برای آشغالهای دوست داشتنی می گویند نهادی بخشی از فیلم را خریده، خب هزینه داشته ساخت فیلم و آن را خریده و چه منتی سر کارگردانش باید بگذاریم؟! بهترین و معتبرترین بازیگران سینمای ایران از نسل های مختلف در فیلم بازی کرده اند. از اکبرعبدی و شهاب حسینی بگیرید تا هدیه تهرانی و نگارجواهریان و طبعا اینها هزینه ندارد؟!
نترسید! با اکران هیچ فیلمی در هیچ کشوری نه انقلاب به پا می شود و نه کودتا،نه نهادی پلمب می شود و نه جریانی سرکوب. فقط خالقان اثر مایوس و ناامید و منزوی می شوند که برای خلق اثر ،هفت خوان رستم را پیموده اند و حالا برا ی نمایش آن دوباره باید هفتادخوان ها را بپیماند. راستی استرکی هنوز بعد از ده سال نتوانسته فیلم دومش را بسازد! فیلم اولش را- که در ۲۵ سالگی ساخته بود!- غیر از اینکه در چند رشته کاندید سیمرغ شد، تحسین منتقدان را برانگیخت- از مهرزاد دانش که در جشنوار اخیر داور بود تا هوشنگ گلمکانی و نیما حسنی نسب و ….- و حالا در این سالها هر چه زده به در بسته زده.
به آشغال های دوست داشنی برگردیم. با این که سوژه، قابلیت ویژه ای برای افراط و تفریط دارد نه به ورطه شعار می افتاد و نه سانتیمانتال می شود. ظرف و مظروف روایت را به خوبی تشخیص داده و با کارگردانی مهندسی شده و بازی های باورپذیر. آیا از یک فیلم خوب انتظاری فراتر از اینها داریم؟
پس مدیران عزیز نگذارید دوباره این فیلم ها توقیف شوند. مخاطبان عزیز هر چه سریعتر بروید این فیلم را ببینید. شانس که نداریم.ییهو! (واژه درستش همین است!) دیدید به سرنوشت خانه پدری مبتلا شد و رکورد کوتاه ترین اکران تاریخ ایران را تجربه کرد. پس بشتابید. راستی این اسم ها را هم مرور کنیم برای ثبت در تاریخ ؛کاناپه،صد سال به این سالها،ساکنان سرزمین سکوت،ده،سنتوری،کسی از گربه های ایرانی خبر نداره! و… چه بسیار فیلم ها که در کشوها ماندند اما بالاخره بیرون می آیند چون هیچ فیلم تا ابد در کشو باقی نخواهد ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد؛ امکان توقیف «برادران لیلا» وجود دارد؟
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- محسن امیریوسفی خبر داد: یک بازیگر جدید در «آشغالهای دوست داشتنی اصل»!
- محسن امیریوسفی: توقیف فیلم، یک جنایت فرهنگی است
- مارموز، قانون مورفی و آشغالهای دوست داشتنی، بهترین فیلمهای سال ۹۷ از نگاه کاربران سایت سینما تیکت
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش ششم محمدرضا مقدسیان و علی اصغر کشانی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش سوم ایلیا محمدی نیا و شهرام اشرف ابیانه
- «آشغالهای دوست داشتنی»؛ شاخه زیتونی در یک دست و کیسه ای سیاه در دست دیگر
- روی خط/ از گور بازگشتهها؛ به بهانه اکران دو فیلم رفع توفیفی در سال ۹۷
- آشغال زمانهات را بشناس
- یادداشت هفتگی «سینما سینماست»/ آشغالهای دوست داشتنی؛ گردهمایی موقعیتها
- دسته گل «آشغالهای دوست داشتنی» برای تحریم حوزه هنری
- واکنش عجیب عبدالرضا داوری مشاور احمدی نژاد به فیلم آشغالهای دوست داشتنی
- خوشحالی مهناز افشار از اکران فیلم آشغالهای دوست داشتنی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





