فرزانه متین-فیلم فسیل،یک اثر پر سر و صدا که در ژانر طنز که نزدیک به ۱۲ ماه،اکران سینمایی را به خود اختصاص داده بود و توانست نزدیک به ۸ میلیون مخاطب را به سینماها بکشاند و لقب پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران(با احتساب تورم) را از آن خود کند.
اما فسیل چه داشت که نه تنها گیشه را فتح کرد بلکه پس از اکران آنلاین در پلتفرم فیلیمو در ۲۴ ساعت اول نمایش،بیش از ۶ میلیارد درآمد زدایی کرد که یک رکورد شکنی محسوب می شود.
داستان فیلم روایت کننده سه دوست در دوران پیش از انقلاب است که در زمینه موسیقی فعالیت می کنند و با نام گروه بلک داگز شناخته شده اند که در مسیر شهرت با چالش هایی روبه رو می شوند از جمله به کما رفتن اسی با بازی بهرام افشاری.
در اینجاست که فیلم به دو مقطع تقسیم می شود پیش و پس از انقلاب(در زمانجنگایران و عراق) و در بخش دوم موقعیت های طنز را فراهم می کند.
ساخت فسیل بیشتر مدیون موفقیت فیلم نهنگ عنبر و پس از آن هزارپا است.پرداختن به سال های گذشته برای تماشاگران همیشه جذاب بوده از این رو حمزه صالحی در مقام نویسنده و کریم امینی،کارگردان به خوبی با نبض تماشاگر آشنا بودند که توانستند اثری تکراری با عناصر قدیم ونوستالژی بازی بسازند که تماشاگران عام از آن سیر نمی شوند.
شوخی های فیلم با اینکه نخنما و به قولی تکراری است اما مخاطب را راضی نگه می دارد.خوشبختانه در این اثر خبری از لودگی،هجو و شوخی های جنسی و سخیف نیست که برگبرنده ی فیلم طنز در ایران محسوب می شود.
از دیگر نقاط مثبت فیلم،عملکرد خوب بازیگران است .آن ها در اختیار فیلم اند.بهرام افشاری که پس از سریال پایتخت تبدیل به یک برند شده در موقعیت های مختلف فیلم،بازی درخشانی از خود به جای گذاشته است .اگر بیراهه نگفته باشیم بهرام افشاری یک تنه موقعیت های طنز را به خوبی فراهم کرده و هم توانسته این قابلیت را داشته باشد که مخاطب را با خود همراه کند.در میان بازیگران،الناز حبیبی بازی ضعیف و غیر قابل قبولی از خود نشان داده که در فیلم تمساح خونی که این روزها در حال اکران است،از قالب این نقش هم بر نیامده است.
گریم،طراحی صحنه و طراحی لباس از نکات قوی فسیل است.
با همه ی این اوصاف،باید گفت فیلمنامه ضعیف است و منسجم عمل نکرده است.تناقض های قبل و بعد از انقلاب در فیلمنامه می توانست قوی تر باشد.تمسخر دوران های تاریخی حتی سخنرانی رییس جمهور اسبق،آش شله قلم کاری است که نویسنده نتواسته از ورطه ی تکراری آن خارج شود.
از دیگر ایرادات فیلم،زمان طولانی نمایش است که لحظه هایی تماشاگر را خسته می کند.
در نهایت ،فیلم کمدی فسیل فارغ از نواقصش ،توانست گیشه را فتح کند و مخاطب را با سینما آشتی دهد هر چند به مذاق برخی خوش نیامده است.با این حال نباید فراموش کرد مخاطب این روزها حال خوشی ندارد و به دنبال اثری حال خوب کن هر چند موقتی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»