تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۰۷ - ۱۰:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 31200

جمشید محمودی نوید محمودینوید محمودی کارگردان «رفتن» اعلام کرد هنوز هیچ نامه رسمی مبنی بر حذف این اثر از لیست فیلم های خارجی زبان اسکار از سوی این آکادمی به کشور افغانستان ارسال نشده است.

به گزارش سینماسینما، نوید محمودی کارگردان فیلم «رفتن» که فیلمش به عنوان نماینده کشور افغانستان به بخش خارجی‌زبان اسکار معرفی شده بود ولی در این مسیر دچار برخی مسایل شده است، گفت: فیلم «رفتن» توسط یک هیات گزینش شامل اتحادیه سینماگران افغانستان به ریاست جوانشیر حیدری به عنوان نماینده کشور افغانستان برای حضور در اسکار انتخاب شد. این هیات برای انتخاب نماینده خود جلساتی را طی ۲ روز برگزار کردند و در این مدت از میان چهار فیلمِ نامزد حضور در اسکار، فیلم «رفتن» به عنوان نماینده این کشور برای اسکار انتخاب شد.

او ادامه داد: در این میان فیلم دیگری به کارگردانی سادات الکا سادات در رتبه دوم و «گرگ و میش» در رتبه سوم قرار داشت. با توجه به اینکه فیلم «رفتن» در رتبه اول این لیست قرار گرفت، مدارک این فیلم برای ارسال به اسکار آماده شد و من نیز دی سی پی فیلم را به کابل بردم. با توجه به قانون اسکار مبنی بر اکران فیلم معرفی شده در کشور مورد نظر، این فیلم به مدت یک هفته در افغانستان اکران شد و در کنار آن اکران های خصوصی نیز برگزار و در نهایت فیلم برای آکادمی اسکار ارسال شد.

محمودی گفت: زمانی که در جشنواره بوسان حضور داشتم یک خبرنگار از من پرسید که چرا فیلم «رفتن» از لیست اصلی خارج شده است و من بلافاصله این مساله را پیگیری کردم و متوجه شدم با توجه به اینکه در همان روزها در افغانستان یک عملیات انتحاری علیه عزاداری امام حسین انجام شده بود، کابل ۲ روز تعطیل بود و آنها هم چندان خبر نداشتند. بعد از آن دوباره با من تماس گرفتند و گفتند که یک ایمیل از اسکار برای ما ارسال شده است با این موضوع که نحوه انتخاب فیلم «رفتن» را توضیح دهید، که در نهایت نحوه انتخاب فیلم توسط هیات گزینش برای اسکار توضیح داده شد.

تهیه کننده فیلم «چند مترمکعب عشق» ساخته جمشید محمودی که سال گذشته به عنوان نماینده افغانستان در اسکار معرفی شده بود، گفت: در نهایت با پیگیری خبرنگاران مشخص شد که فیلمساز دیگری از بین فیلم هایی که مورد داوری هیات گزینش قرار گرفته بود با آکادمی اسکار تماس گرفته و اعلام کرده است که نحوه انتخاب «رفتن» برای اسکار درست نبوده و فیلم او کامل داوری نشده و سانسور شده است و یک پرونده علیه «رفتن» ساخته و رای گیری هیات گزینش افغانستان را زیر سوال برده است. البته این را هم باید بگویم که اسکار چندان خود را با این مسائل درگیر نمی کند و زمانی که مساله ای این چنین پیش می آید، اولین کاری که می کند این است که فیلمی را که مورد اعتراض قرار گرفته از لیست خارج می کند تا بعد از بررسی تصمیم گیری نهایی را انجام دهد.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون بیان کرد: در حال حاضر چه فیلم «رفتن» به لیست اسکار بازگردد و چه حذف شود، معتقدم که این اتفاق خوش آیندی نیست. اینکه هر انسانی در یک رای گیری عادلانه به نتیجه گیری مطلوب خود نرسد و کل مجموعه را زیر سوال ببرد غلط است. این درحالی است که اعضای هیات انتخاب افغانستان افراد شناخته شده ای در حوزه سینمای افغانستان هستند. در نهایت ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم اسکار چه تصمیمی برای فیلم «رفتن» می گیرد، اما این را می دانم که اسکار تا به این لحظه هیچ ایمیلی مبنی بر حذف «رفتن» از لیست اصلی به افغانستان ارسال نکرده است. این درحالی است که در همین دوره کشور ارمنستان فیلمی را به اسکار ارسال کرده بود که اسکار بنا به دلایلی فیلم را نپذیرفته و از ارمنستان خواسته بود تا فیلم دیگری را معرفی کنند. این درحالی است که هنوز به افغانستان چین ایمیلی ارسال نشده است.

محمودی در پایان گفت: «رفتن» به دلیل نوع روایت قصه چه در اسکار باشد و چه نباشد کار خود را به خوبی انجام می دهد. این فیلم در اولین حضور بین المللی خود در جشنواره فیلم بوسان مورد تجلیل قرار گرفت و نشان می دهد که این فیلم راه خود را به خوبی باز کرده است.

منبع: مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها