مراسم نکوداشت زندهیاد منصور (حسن) ملکی، شاعر، منتقد و روزنامهنگار پیشکسوت، روز شانزدهم مهرماه، یک سال پس از درگذشت او و همزمان با زادروزش برگزار میشود. در این مراسم همچنین، از آخرین کتاب ملکی با عنوان «اشاره با گوشهی چشم؛ تلمیح در غزلهای حافظ» رونمایی خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، منصور ملکی، در پیشگفتار «اشاره با گوشهی چشم»، با اشاره به انگیزههای نوشتن این کتاب آورده است: «من معلمم و در همهی این سالها، از اینکه بسیاری از شاگردانم با اسطورههای مذهبی و ملی آشنا نبودند، گلایهمند بودم. همیشه گفتهام ای کاش در میان کتابهای درسی، کتابی هم میبود که در آن شاگردان با اسطورههای مذهبی و ملیشان آشنا میشدند، مثلاً در زمینهی آشنایی با اسطورههای مذهبی در سطح دبستان و راهنمایی چه خوب بود اگر از قصههای قرآن نوشتهی زندهیاد مهدی آذریزدی و در سطح دبیرستان از بخشهایی از تفسیر قرآن کریم اثر ابوبکر عتیق سورآبادی استفاده میشد، و چه بهتر میبود که سازمان کتابهای درسی اقدام به تألیف کتابی میکرد که علاوه بر قصههای مذهبی، قصههایی هم از شاهنامهی فردوسی و کتابهای دیگر در آن بود تا شاگردان با اسطورههای ملی هم آشنا میشدند. این کتاب در حقیقت تلاشی است برای برآوردن آرزوی «ای کاش»های سالهای معلمی، و حافظ در این میان بهانه است، و میبینید که موضوع هم، باز تدریس «تلمیح»، یکی از اصطلاحهای آرایههای ادبی است».
مراسم نکوداشت منصور ملکی و رونمایی از کتاب «اشاره با گوشهی چشم» که از سوی انتشارات راد نواندیش منتشر میشود، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ روز جمعه شانزدهم مهرماه با همکاری بنیاد لاجوردی، در محل این بنیاد واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان استاد نجاتاللهی (ویلا)، خیابان سپند، شماره ۲۰ برگزار خواهد شد.
منصور (حسن) ملکی، روزنامهنگار، منتقد هنری، نویسنده و دبیر ادبیات، متولد ۱۳۲۱ با دبیری ادبیات در مدرسههای تهران کار خود را آغاز کرد و بعدها در کسوت روزنامهنگار حوزهی فرهنگ و ادب به فعالیتهایش ادامه داد. وی در روزنامههایی چون ابرار، اخبار و آریا به عنوان دبیر سرویس فرهنگی کار کرده و نقدهای فراوانی را در حوزهی فیلم، ادبیات و هنرهای تجسمی نوشته که در نشریات گوناگون منتشر شده است. ملکی همچنین در دههی هشتاد، چندسالی ریاست روابط عمومی موزهی هنرهای معاصر تهران را برعهده داشت. مجموعه شعر «دو کبوتر کنار پنجرهی ما» در سال ۸۳، «کوتاه مثلِ آه» گزیدهی شعر ایران و جهان در سال ۸۵ و «تا با توام همیشه با توام» گزیدهای از نثرهای شاعرانه و کهن فارسی در سال ۹۲ از جمله آثار مکتوب اوست.
منصور (حسن) ملکی بیست و نهم شهریورماه ۱۳۹۴ پس از دورهای بیماری در بیمارستان قلب تهران درگذشت و در قطعهی نامآوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





