سینماسینما، ادیسه عسکری؛
انیمیشن سینمایی «شنگول و منگول» به کارگردانی کیانوش و فرزاد دالوند و تهیه کنندگی داریوش دالوند و سارا امامی این روزها بر روی پرده سینماهاست. فیلمی با نامی آشنا برای تمام سنین. داستان بزبز قندی و شنگول و منگول و حبه انگور داستانی است که نسلها برای بچهها گفته شده است. حالا این داستان قدیمی دستمایه یک انیمیشن شده است. همین نام و قصه آشنا باعث میشود که بسیاری از بزرگسالان هم به تماشای آن بنشینند تا این قصه قدیمی را در قالب نو روی پرده سینما ببینند. انیمیشن «شنگول و منگول» اقتباس نعل به نعل از خط روایی این داستان قدیم نیست. اما خیلی دور از حال و هوای داستان هم نیست. شنگول و منگول و حبه انگور داستان در غیاب مادر و عدم توجه به هشدارهای او با گرگ روبرو میشوند و حالا باید هر آنچه آموختهاند به کار ببندند تا نجات پیدا کنند. علاوه بر کاراکترهای اصلی داستان شخصیتهای دوستداشتنی و جذاب دیگری همچون مامانی، زالوالو، استاد، تکپا، بیهراس و طباخیو در این داستان حضور دارند که باعث شده در کنار قصه اصلی تعدادی داستان فرعی و حال و هوای جدید هم وارد این داستان قدیمی شود. صدای شخصیتها یکی از نقاط قوت مهم آن محسوب میشود. تیمی از بهترین صداپیشهها به سرپرستی محمدرضا علیمردانی صدای شخصیتها شدهاند و توانستهاند به خوبی روح و شخصیت داستانی هر کاراکتر را به تصویر بکشند. هوتن شکیبا، بهنوش بختیاری، حامد آهنگی، کامران تفتی، سمانه پاکدل، هادی کاظمی از جمله دوبلورهای این انیمیشن هستند. از صدای مادر شنگول و منگول تا صدای شخصیتهای فرعی به خوبی حس و حال کاراکترها را به مخاطب منتقل کرده است.
انیمیشن «شنگول و منگول» هم تراز و نزدیک به استانداردهای جهانی است. طراحی دقیق شخصیتها و محیط، رنگ و نور مناسب و گیرا از جمله ویژگیهای بصری این انیمیشن ایرانی است. این انیمیشن سینمایی با تکنیکهای پیشرفته انیمیشن سه بعدی تولید شده و تولید آن پنج سال طول کشیده است. به غیر از فیلمنامه و موسیقی، بقیه بخشهای تولید با همکاری هنرمندان ایرانی ساخته شده. حضور زنده یاد ارشا اقدسی در این انیمیشن به عنوان طراح حرکات هم نشاندهنده نگاه حرفهای تیم سازنده به این بخش هم بوده است؛ ارشا اقدسی بدلکار به نام و ماهری که در پروژههای اکشن و بدلکاری فعالیت داشت. او با بهرهگیری از تجربه و دانش گستردهاش در زمینه حرکت و بدنشناسی، به تیم انیمیشن سازی کمک کرد تا حرکات شخصیتها واقعیتر و پر تحرکتر طراحی شوند. این همکاری، یکی از اولین نمونههای همکاری حرفهای یک بدلکار با یک پروژه انیمیشنی در ایران بود و نشان داد که انیمیشن ایران میتواند با همکاری با متخصصان گوناگون در حد استانداردهای جهانی باشد. این انیمیشن و تولیدات دیگری از این دست نشان میدهد که پتانسیل تولید انیمیشن با کیفیت بالا و قابل رقابت با آثار جهانی در ایران وجود دارد.
گروه سنی کودک و نوجوان هم جز گروههایی هستند که این روزها در سایه تولیدات طنز و یا آثاری موسوم به سینمای اجتماعی به آنها بیتوجهی میشود و لازم است که بصورت ثابت برنامههایی برای این گروه سنی در نظر گرفته شود. در اکران فیلم شاهد حضور بچهها به همراه والدینشان برای تماشای فیلم بودم و شور و هیجان بچهها و صحبت آنها با هیجان در مورد صحنهها با والدین جذاب و دیدنی بود. سازندگان برای تماشای انیمیشن، گروه سنی بالای هشت سال را در نظر گرفتهاند و حضور والدین در کنار آنها برای تماشای فیلم موجب میشود در صورت لزوم با کودکان خود صحبت کنند، به سوالات و تردیدهای آنها پاسخ دهند.
خانوادهدوستی، محبت، گذشت، شجاعت، تلاش برای برقراری عدالت، زندگی مسالمتآمیز در کنار همدیگر، هوای هم را داشتن، اتحاد و دوستی از جمله مفاهیمی است که در دل این قصه برای مخاطبان بازگو میشود؛ که البته بسیاری از این مفاهیم از یاد همه ما رفته است. بدون شک داشتن یک جامعهی سالم و متحد نیازمند آموختن مفاهیمی انسانی از این دست است. بچهها یاد میگیرند که قهرمان زندگی خود باشند، مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرند و تلاش کنند تا به مسایل فائق بیایند. ناامیدی و امید دو روی سکهی تلاش هستند. این پیامها و مفاهیم در دل یک سفر ماجراجویانه و پر از شعر و رنگ و موسیقی و جنب و جوش دلنشین و به یاد ماندنی روایت شدهاند.
این اثر که در سیوششمین جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره را از آن خود کرد، تاکنون موفق به حضور در جشنوارههایی همچون ساندنس، ورشو، کنیا، قاهره، گوا، شارجه و… شده و توانسته سه جایزه بهترین انیمیشن، بهترین فیلمنامه و همچنین بهترین صداگذاری را از جشنواره فیلم کنیا و همچنین دیپلم افتخار بخش بینالملل جشنواره فیلم کودک ساندنس را از آن خود کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- انتقاد یک تهیهکننده: فقط در ایران پخش برنامههای مذهبی محدود به روزهای خاص است
- با کیانوش دالوند درباره اقتصاد انیمیشن در سینمای ایران/ با صنعتی شدن فاصله داریم
- انتقاد کیانوش دالوند از بی توجهی به حوزه انیمیشن
- انیمیشن عاشورایی «ناسور» چگونه شکل گرفت؟
- تازهترین تیزر انیمیشن «ناسور» را با صدای محسن چاوشی بشنوید+فیلم
- رونمایی از پوستر انیمیشن «ناسور» در آستانهی آغاز محرم
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





