تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۰۷ - ۰۹:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 67507

تهیه‌کننده انیمیشن «ناسور» که به مناسبت ایام محرم در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است،گفت: آثار و برنامه‌های مذهبی در کشورهای مسلمان در تمام ایام سال پخش می‌شود ولی در ایران فقط به همین ایام مخصوصا دهه‌ی اول محرم محدود شده است.

داریوش دالوند با تاکید بر اینکه به لحاظ تئوریک مخالف این قضیه هستم که لزوما فیلم‌های عاشورایی و مذهبی فقط در ایام محرم و صفر اکران یا پخش شوند گفت: بنابراین اگر فیلمی مناسبتی بنا به دلایلی به این مناسبت‌هایی که فقط یک بار در سال وجود دارند نرسید، در واقع یک سال عقب افتاده است.

او با بیان اینکه «زمانی در بُعد سینمایی به هیچ عنوان نمی‌توانستیم بر روی انیمیشن ایرانی حساب باز کنیم»، افزود: اما در طول این سال‌ها انیمیشن‌های خوبی مثل «تهران ۱۵۰۰»، «جمشید و خورشید»، «شاهزاده روم»، «حضرت یوسف»، «رستم و سهراب»، «نبرد خلیج فارس» و … داشتیم که نشان می‌دهد ظرفیت‌های ما در بُعد تولید شرایط خوبی دارد.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه «معضل امروز صنعت انیمیشن ما بُعد تولید و کیفیت نیست» اضافه کرد: امروز مشکل سینمای انیمیشن ما بُعد عرضه آثار است. متاسفانه هنوز سینماها و پخش‌کننده‌های ما انیمیشن را  باور ندارند در صورتی که صنعت امروزه سینمای دنیا بر روی انیمیشن می‌گردد، در کشور ما هنوز جای نفس کشیدن به انیمیشن داده نمی‌شود و به سختی می‌شود وقت اکران گرفت.

او ضمن اظهار امیدواری نسبت به آینده، گفت: نمی‌دانم کی آن روزی را می‌بینیم که سینمای ایران به انیمیشن‌اش اعتماد کند و بدون هیچ جلوگیری و پیش پرداختی قبول کند که انیمیشن چیزی کم از فیلم سینمایی ندارد و حتی پتانسیل فروشش بیشتر هم هست.

دالوند با اشاره به اینکه «باید دستی از بالاتر بیاید و این مشکلات را حل کند»، بیان کرد: دیدیم که استقبال خوبی از «شاهزاده روم» و «تهران ۱۵۰۰» و حتی فیلم «مبارک» و انیمیشن‌های دیگر شده است پس چرا اینقدر خارج از عرف با انیمشین برخورد می‌شود، البته باید دستی از بالاتر بیاید. مثلا حدود ۲۰ سال پیش دولت هند با وجود صنعت قدرتمند سینمایی‌اش بخشنامه‌ای به تمام شرکت‌ها داد که اگر به سمت انیمیمشین حرکت نکنید از دنیا عقب می‌مانید.

او اضافه کرد: با وجود آن که سودآوری انیمیشن ثابت شده است، متاسفانه این اتفاق در ایران نمی‌افتد. در صورتی که برای طرح جهانی انیمیشن به هیچ عنوان مشکلی وجود ندارد و حتی انیمیشن‌های مذهبی ما هم بازار جهانی دارد، زیرا که انیمیشن زبان جهانی‌تری نسبت به سینمای زنده دارد.

تهیه‌کننده «ناسور» که به تازگی این اثرش در سینمای خانگی عرضه شده است، با اشاره به اینکه «تهیه کننده و سرمایه‌گذار یک اثر، اولویت اولش این است که سرمایه‌اش را بازگرداند» گفت: وقتی نگاه‌تان برای یک اثر به این ترتیب باشد تلاش‌تان در دو جهت شکل می‌گیرد؛ یکی اینکه اثری بسازید که از نظر کیفیت مطابق و در سطح سلیقه مخاطب باشد و نکته‌ی دوم این است که باید بشود سرمایه را با یک سود معقول که جلوی ضرر و زیان شما را بگیرد، برگردانید و کارتان را به صورت دائم ادامه و یک مجموعه و شرکت انیمیشن‌سازی بسازید.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه «برای این امر به یک چرخه اقتصادی صحیح نیاز داریم» گفت: مسیری که امروز وجود دارد یعنی اول اکران در سینما، پخش dvd و سپس پخش در شبکه‌ی خانگی درست است که زبانش قدیمی شده ولی همین هم قابل قبول و کاملا پذیرفته شده هست، هر کدام از اینها بخش‌هایی از هزینه‌های تولید را بر می‌گرداند و مخاطب را برای پذیرش آثار بعدی آماده می‌کند، این اتفاق باید برای انیمیشن‌های کوتاه هم باید بیفتد.

داریوش دالوند در پایان صحبت‌هایش گفت: عمدتا صنعت انیمیشن ما بر مبنی سرمایه‌گذاری و هزینه و فایده کار نمی‌کند و وقتی سرمایه‌ای برای تولید یک انیمشین صرف می‌شود چون لزوما از جیب سرمایه‌گذار اصلی در نیامده است به همین دلیل تولیدکننده بعد از تولید اثر، انگیزه‌ای برای پیگیری عرضه‌اش ندارد ولی ما تاکید داشتیم که تمام عرضه‌های «ناسور» به درستی اتفاق بیفتد. امیدواریم با صحبت‌هایی که صورت گرفته است به زودی در تلویزیون هم شاهد پخش این انیمیشن باشیم و این زنجیره‌ی عرضه کامل شود.

فیلم سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه‌کنندگی مشترک محمد حسین قاسمی و داریوش دالوند تهیه و تولید شده است و اخیرا به مناسبت ایام محرم توسط شرکت تصویرگستر پاسارگاد وارد شبکه نمایش خانگی شده است.

«ناسور» روایتی است از حماسه عاشورا که با محوریت انتخاب وقایع این حادثه عظیم را به تصویر می‌کشد و به عبارت دیگر «ناسور» راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها