سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد:
انیمیشن «آخرین داستان» از دو جهت اثری درخشان و قابل توجه است. اول این¬که این انیمیشن در اجرا بسیار تمیز و شسته رفته است و دوم از آن جهت که به سراغ یک داستان اصیل از شاهنامه رفته و بر اساس اسطوره های کهن فارسی بستر خود را شکل می دهد.
انیمیشن «آخرین داستان» به لحاظ نوع روایت و انتخاب داستان، این حُسن را هم دارد که هم می تواند مخاطب بزرگسال را با خود همراه کند و هم قادر به جلب نظر مخاطب خردسال است.
این انیمیشن داستان روان و جذابی دارد و با آن که اثری حماسی و اساطیریست ریتم خود را تا پایان حفظ کرده و کم پیش می آید بیننده حین تماشایش احساس خستگی کند.
قطب “خیر” و “شر” که از عناصر مهم تقابل در اساطیر کهن و داستان های الهام گرفته از شاهنامه است، در این فیلم انیمیشن کاملاً نمایان می شوند و همین تقابل خیر و شر و به عبارتی قهرمان و ضدقهرمان است که خط اصلی داستان را به روایت های کلاسیک جذاب و انیمیشن های قدیمی تر دوبعدی کمپانی هایی چون والت دیزنی نزدیک می کند و در جریان همین رویارویی ست که شخصیت ها در مسیر داستان شکل گرفته و تکامل می یابند.
با توجه به این که مخاطب امروزی به تماشای انیمیشن های سه بعدی عادت کرده، این که رهگذر به سراغ خلق یک فیلم انیمیشن دوبعدی می رود شاید در نگاه اول ریسک بزرگی به نظر برسد اما همین اتصال به علایق نوستالژیک کلاسیک مخاطبان و اثبات این امر به آن ها که در حال تماشای یک “انیمیشن” هستند و نه یک فیلم سینمایی شاید از دلایل موفقیت کار به شمار آید.
کار، همچون بسیاری از فیلم های انیمیشن حرفه ای جهان، از صداپیشگان مشهور استفاده می کند و انتخاب درست این صداپیشگان از برگ های برنده ی فیلم است. بافت و جنس صدای حامد بهداد، اشکان خطیبی ، لیلا حاتمی و بیتا فرهی که صداهای اصلی کار را می گویند کاملاً بر قالب وجوه مختلف فیزیکی و خلق و خویی کاراکترها نشسته و کاملاً ملموس و باورپذیر از آب درآمده است.
در نهایت باید عنوان کنم تماشای انیمیشن «آخرین داستان» از آن دست تجربیات نابی ست که نباید از دستش داد و اشکان رهگذر با ساخت این انیمیشن ثابت می کند که برای لذت از یک اثر پویانمایی الزاماً آن اثر نباید هالیوودی یا سه بعدی باشد بلکه یک داستان روان و شریف پارسی می تواند بهترین فیلم انیمیشن را برای مخاطبین ایرانی و حتی جهانی انیمیشن فراهم آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه کارگردان «آخرین داستان» به شکل محدود عرضه میشود
- با آغاز عرضه اینترنتی در پلتفرمها؛ اکران آنلاین «آخرین داستان» تمام شد
- راوی اسطوره ایرانی/ نگاهی به انیمیشن «آخرین داستان»
- گفتوگو با اشکان رهگذر/ ملت ما صادر کننده تفکر و دانش به دنیا بود/ شاهنامه گنجی درخشان است
- پخش انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در آمریکا/ شروع اکران آنلاین در ایران
- اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از ۱۷ شهریور
- بازی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» بینالمللی میشود
- همکاری استودیو هورخش با شبکه الجزیره در ساخت یک مجموعه انیمیشن
- پخش آنلاین «آخرین داستان» در پی لغو اکران در روسیه به دلیل کرونا
- نگاهی به انیمیشن آخرین داستان
- همراه با اکران مردمی «آخرین داستان»/ آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، کاوه آهنگر در پردیس ملت برگزار میشود
- رضا یزدانی برای «آخرین داستان» خواند + ویدئو
- شهرام ناظری خواننده موزیک ویدئوی تیتراژ آخرین داستان
- «آخرین داستان» به سینماها میآید
- با حضور کارگردان «آخرین داستان»، دومین جلد رمان گرافیکی «ارشیا» رونمایی میشود + تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





