خبرگزاری ریانوستی در بررسی انیمیشنهای مدرن آمریکایی نوشته است این آثار در قالب کمدی میکوشند نوعی توهم و ترس را نسبت به روسها در میان بینندگان جهانی خود ایجاد کنند.
به گزارش سینماسینما، در گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی که رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آن را ترجمه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، آمده است: مجموعه انیمیشنهای مدرن مدتی است از سرگرمیهای ساده به ابزار طنز تبدیل شدهاند و نه تنها واقعیتهای سیاسی و حتی درگیریهای جهانی را منعکس بلکه همچنین کلیشههای واضحی درباره کشورهای گوناگون را منتشر میکنند مثلا با بررسی چگونگی نمایش تصویر روسیه در چند کارتون آمریکایی، میتوان فهمید که سازندگان کمیک استریپها چه توهم و ترسی را به بینندگان القا میکنند.
خرسها، ماتروشکاها، بالالایکاها
ریا نووستی در ادامه گزارش خود مینویسد: در فرهنگ توده آمریکاییها درباره روسیه کلیشه قدیمی و منسوخ ارتباط با خرسها و سیبری وجود دارد. در فصل نهم از مجموعه «سیمپسونها» لیزا که یک دختر مدرسهای است در محله روسها گم میشود؛ جایی که در آن یک خرس اسکیت به پا دارد و شیرینی میفروشد و مردمِ پُر سر و صدا که لباس سنتی به تن دارند، وسط خیابان شطرنج بازی میکنند و در زمینه تصویر ویترین یک فروشگاه دیده میشود که در آن تبلیغ سوسیس نوشته شده است.
در فصل هشتم «مرد خانواده» جوانترین پسر استووی به همراه برایان سگش برای جستجو جاسوس شوروی به روسیه میروند. به محض اینکه آنها فرودگاه را ترک میکنند، جمعیتی از خرسها را سوار بر دوچرخههای یکچرخ میبینند که آنها را مردم محلی تلقی میکنند. خارجیها توسط سربازان شوروی نشانه گرفته میشوند، استووی سریع به ماتروشکا تبدیل میشود و میگوید: «آخه ما در روسیه هستیم».
گزارش این خبرگزاری روسی میافزاید: از فصل دهم «مرد خانواده» ما متوجه میشویم، در روسیه همیشه هوا تاریک و سرد است، بزرگترها شوبا (پالتو پوست) میپوشند و و بچهها با اسباب بازیهای چوبی بازی میکنند، شیرگاو مینوشند و مشخصاً در سیبری زندگی میکنند.
پوتین و انتخابات
مطابق همین گزارش، در مورد هر چیزی در دنیا که درست نیست، روسها مقصرند. این طرح خیلی سال است که توسط هالیوود برای تماشاچیان اجرا میشود، به طوری که شخصیت منفیِ ۹۰ درصد از فیلمها از روسیه آمده است و اکنون این موضوع را مخاطبان کارتونهای آمریکایی هم میشناسند. وحشتناک ترین مورد استفاده از این موضوع، در سریال تحریک آمیز «پارک جنوبی است»، جایی که همه کنجکاویهای سیاست مدرن منعکس شده است؛ از تروریستهای روس که آماده حمله به هیلاری کلینتون هستند تا ترس شدید دیدار کاندیدی شبیه به ترامپ با ولادیمیر پوتین.
ریانووستی مینویسد: شاید واضح ترین مثال آن همانطور که کارتون آمریکایی به واقعیتهای سیاسی پاسخ میدهد، مربوط به «سیمپسونها» و انتخابات سال گذشته آمریکا میشود؛ «هومر سیمپسون» به مرکز رایگیری میرود و در آنجا با پوتین که لباس مبدل به تن داشت و سعی داشت او را برای رای دادن به ترامپ متقاعد کند، ملاقات میکند. در پایان رییس جمهوری روسیه، برهنه از مرکز رایگیری بیرون میآید، سوار اسب میشود و حرکت میکند. او خبر پیروزی جمهوری خواهان را اینگونه اعلام میکند: «هکرهای من مراقب همه چیز هستند. ترامپ با ۱۰۲ آرا پیروز خواهد بود.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





