خبرگزاری ریانوستی در بررسی انیمیشنهای مدرن آمریکایی نوشته است این آثار در قالب کمدی میکوشند نوعی توهم و ترس را نسبت به روسها در میان بینندگان جهانی خود ایجاد کنند.
به گزارش سینماسینما، در گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی که رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آن را ترجمه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، آمده است: مجموعه انیمیشنهای مدرن مدتی است از سرگرمیهای ساده به ابزار طنز تبدیل شدهاند و نه تنها واقعیتهای سیاسی و حتی درگیریهای جهانی را منعکس بلکه همچنین کلیشههای واضحی درباره کشورهای گوناگون را منتشر میکنند مثلا با بررسی چگونگی نمایش تصویر روسیه در چند کارتون آمریکایی، میتوان فهمید که سازندگان کمیک استریپها چه توهم و ترسی را به بینندگان القا میکنند.
خرسها، ماتروشکاها، بالالایکاها
ریا نووستی در ادامه گزارش خود مینویسد: در فرهنگ توده آمریکاییها درباره روسیه کلیشه قدیمی و منسوخ ارتباط با خرسها و سیبری وجود دارد. در فصل نهم از مجموعه «سیمپسونها» لیزا که یک دختر مدرسهای است در محله روسها گم میشود؛ جایی که در آن یک خرس اسکیت به پا دارد و شیرینی میفروشد و مردمِ پُر سر و صدا که لباس سنتی به تن دارند، وسط خیابان شطرنج بازی میکنند و در زمینه تصویر ویترین یک فروشگاه دیده میشود که در آن تبلیغ سوسیس نوشته شده است.
در فصل هشتم «مرد خانواده» جوانترین پسر استووی به همراه برایان سگش برای جستجو جاسوس شوروی به روسیه میروند. به محض اینکه آنها فرودگاه را ترک میکنند، جمعیتی از خرسها را سوار بر دوچرخههای یکچرخ میبینند که آنها را مردم محلی تلقی میکنند. خارجیها توسط سربازان شوروی نشانه گرفته میشوند، استووی سریع به ماتروشکا تبدیل میشود و میگوید: «آخه ما در روسیه هستیم».
گزارش این خبرگزاری روسی میافزاید: از فصل دهم «مرد خانواده» ما متوجه میشویم، در روسیه همیشه هوا تاریک و سرد است، بزرگترها شوبا (پالتو پوست) میپوشند و و بچهها با اسباب بازیهای چوبی بازی میکنند، شیرگاو مینوشند و مشخصاً در سیبری زندگی میکنند.
پوتین و انتخابات
مطابق همین گزارش، در مورد هر چیزی در دنیا که درست نیست، روسها مقصرند. این طرح خیلی سال است که توسط هالیوود برای تماشاچیان اجرا میشود، به طوری که شخصیت منفیِ ۹۰ درصد از فیلمها از روسیه آمده است و اکنون این موضوع را مخاطبان کارتونهای آمریکایی هم میشناسند. وحشتناک ترین مورد استفاده از این موضوع، در سریال تحریک آمیز «پارک جنوبی است»، جایی که همه کنجکاویهای سیاست مدرن منعکس شده است؛ از تروریستهای روس که آماده حمله به هیلاری کلینتون هستند تا ترس شدید دیدار کاندیدی شبیه به ترامپ با ولادیمیر پوتین.
ریانووستی مینویسد: شاید واضح ترین مثال آن همانطور که کارتون آمریکایی به واقعیتهای سیاسی پاسخ میدهد، مربوط به «سیمپسونها» و انتخابات سال گذشته آمریکا میشود؛ «هومر سیمپسون» به مرکز رایگیری میرود و در آنجا با پوتین که لباس مبدل به تن داشت و سعی داشت او را برای رای دادن به ترامپ متقاعد کند، ملاقات میکند. در پایان رییس جمهوری روسیه، برهنه از مرکز رایگیری بیرون میآید، سوار اسب میشود و حرکت میکند. او خبر پیروزی جمهوری خواهان را اینگونه اعلام میکند: «هکرهای من مراقب همه چیز هستند. ترامپ با ۱۰۲ آرا پیروز خواهد بود.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- «ممنونم دکتر فارسی»، جریان سیال ذهن و داستان مینو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز