حضور چهرههای شناختهشده در برنامههای تلویزیونی، این روزها به اتفاقی روتین بدل شده که در مناسبتهای ویژه بیشتر هم به چشم میخورد. این مساله که در نهایت میتواند به تولید برنامههای تکراری و رقابت بیهوده برنامهسازان برای حضور چهرهها منجر شود، اغلب تولید برنامههایی بیمحتوا را رقم میزند که تقاضای دریافت مبالغ هنگفت از سوی سلبریتیها بار مضاعفی را هم بر رسانه تحمیل میکند.
به گزارش سینماسینما، در همین راستا با تعدادی از برنامهسازان و مجریان تلویزیونی گفتوگوهایی را انجام داده ایم تا مزایا و آسیبهای حضور سلبریتیها در برنامههای تلویزیونی را از زاویه دید آنها بررسی کنیم.
بروید و سلبریتی دعوت کنید
داوود آجرلو، تهیه کننده برنامه رو به روی ماه در این باره میگوید، «به طور کلی تصور میکنیم که سلبریتیها میتوانند جذابیت ایجاد کنند و این مساله از تنبلی ناشی میشود و به مدیران، برنامهسازان و مخاطبان ما بستگی دارد. آنها تصور میکنند که با حضور سلبریتیها جذابیت ایجاد خواهد شد و متأسفانه به برنامههای دیگری که این افراد حضور ندارند اهمیت داده نمیشود. بنابراین سازمان صداوسیما هم بودجه کمی را برای این برنامهها کنار میگذارد و میگوید به دلیل اینکه برنامه شما جذابیت ندارد بروید و سلبریتی دعوت کنید؛ یعنی خود صداوسیما هم تقاضا میکند که ما سلبریتیها را دعوت کنیم اما مگر چقدر گنجایش وجود دارد و در واقع نمیخواهیم برنامههایی با مدلهای دیگری را تولید کنیم.»
احسان ارغوانی، تهیهکننده برنامه «بوی عیدی» هم نقش اسپانسرهای برنامههای تلویزیونی در دعوت از سلبریتیها را پررنگ میداند و اظهار میکند: زمانی که حامی مالی برنامه بخواهد که سلبریتیها در آن حضور داشته باشند، اگر تهیهکننده هم مخالف باشد، مجبور است که بپذیرد.
پرداخت پول به سلبریتیها بابت حرفهای تکراری
مجید صحاف، تهیهکننده برنامه همیشه خونه با اشاره به اینکه حضور بازیگران در برنامههای تلویزیونی یک بار در سال کافی است، ادامه میدهد: حضور بازیگران سالی یک بار برای اینکه بفهمیم چه کارهایی انجام خواهند داد و تا به حال چه کارهایی کردهاند، برای مخاطب جذاب است و اشکالی ندارد. اما این مساله که در هر برنامه تلویزیونی به هر بهانه از این افراد استفاده و حرفهای تکراری زده میشود، درست نیست.
او با انتقاد از هزینهای که برای دعوت از سلبریتی به برنامه تحمیل میشود، میگوید: من به شدت مخالف هستم زیرا یک هزینه سنگین را به برنامه تحمیل میکند که هیچ بازگشتی هم ندارد. من فکر میکنم که هیچ یک از مردم راضی نیستند از بیتالمال پولی به این شکل صرف شود و به درآمد بازیگران اضافه شود. اگر این پول را به فرد کارآفرینی بدهیم ایرادی ندارد اما اگر چهره بیاوریم و پولی هم به درآمد آنها اضافه کنیم درست نیست.
محمد فواد صفاریان پور، کارگردان ویژه برنامه تحویل سال تلویزیون آمدن سلبریتیها به صورت تجمعی و زیاد، آن هم با اعداد و ارقام عجیب و غریب در شبکهها که هر شبکهای تلاش میکرد این سلبریتیها را از شبکههای دیگر بگیرد را اتفاق ناخوشایندی میداند و از نظر او متأسفانه این رقابتی است که سالیان سال وجود دارد و کسی برنامهسازی نمیکند.
او در ادامه با بیان اینکه ویژه برنامههای مناسبتی ما تبدیل به کلکسیونی از بازیگران متنوع شده است، اظهار میکند: ما اگر بلد باشیم یک مهمانی ساده تلویزیونی برگزار کنیم خیلی جذابتر خواهد بود که گروهی از افراد را با ارقام عجیب به برنامه دعوت کنیم.
برنامههای تلویزیونی ستاره تولید کنند
منصور ضابطیان، مجری و تهیه کننده برنامههای تلویزیونی هم در این راستا مشکل را از بازیگران و مهمانان برنامهها نمیداند و از نظر او در همه جای دنیا تعداد افرادی که برای برنامههای تلویزیونی جذاب هستند، محدود است. او مشکل را از ساختار برنامهها که شبیه به هم هستند، میبیند و از نظر او برنامههای تلویزیونی به ویژه گفتوگو محورها طرحی ندارند برای اینکه بدانند با هنرمندان چگونه صحبت کنند.
ضابطیان راه حلی برای جلوگیری از تکراری شدن برنامهها ارائه میدهد و اضافه میکند: کارکرد بسیاری از برنامههای تلویزیونی در سراسر جهان این است که ستارههای خودشان را تولید کنند و از ستارههای دیگر استفاده نکنند. برای همین یکی از کارهایی که در برنامههای تلویزیونی میتوانیم انجام دهیم این است که افراد و استعدادهای جدید را بیابیم و ستارههای خودمان را ایجاد و از آنها استفاده کنیم تا بتوانیم کمبود این نوع افراد را در برنامهها جبران کنیم.
این تهیهکننده برنامههای تلویزیونی با اشاره به دریافت هدیه برخی بازیگران از برنامهسازان بیان میکند: تعدادی از بازیگران برای حضور در برنامهها هدیه دریافت میکنند و برخی از آنها نیز هدیهای نمیگیرند؛ برای مثال برخی برنامهای را دوست دارند و بدون دستمزد در آن حضور پیدا میکنند اما به نظر من تا اندازهای حقشان است که برای حضور خود در برنامههای تلویزیونی یا هر جای دیگری دستمزد بگیرند به دلیل اینکه آنها وظیفهای ندارند تا در همه جا حضور داشته باشند و این هم بخشی از حرفه آنهاست.
ضابطیان با بیان اینکه دریافت دستمزد باید از منطق درستی پیروی کند، اظهار میکند: اگر اسپانسری در یک برنامه به دلیل اینکه پولدار است پولهای زیادی را خرج کند، باعث میشود برنامههای تلویزیونی دیگر که توان مالی درستی ندارند تا برای حضور بازیگر خرج کنند، شکست بخورند و این مساله به کل برنامههای تلویزیونی ضربه میزند.
هرمز شجاعی مهر، مجری تلویزیون با اشاره به تکراری شدن برنامههای تلویزیون در مناسبتهای مختلف میگوید: زمان عزا و شادی در کشور، همه شبکهها مانند هم عمل میکنند و هیچ فرقی هم با هم ندارند و فقط هزینه صرف میشود؛ بنابراین به نظرم برنامهها باید یک کاسه شوند.
او درباره پرداخت هزینه به هنرمندان در قبال حضور در برنامههای تلویزیون بیان میکند: به نظرم هنرمندانی که به برنامهها دعوت میشوند، معمولا باید پول بگیرند زیرا زندگیشان هم از این راه میگذرد. به نظرم افرادی که پول نمیگیرند اشتباه میکنند. یک هنرمند و هنرپیشه بعد از سالها کار کردن معروف شده و حالا میخواهد به عنوان مهمان به برنامهای بیاید؛ بنابراین طبیعی است که عوامل باید پول بدهند تا در برنامه حضور پیدا کند.
از جذابیت سلبریتیها استفاده نشده است
احسان کرمی، مجری و بازیگر تلویزیون درباره حضور سلبریتیها در تلویزیون و اهمیت برنامهسازی در این راستا میگوید: به نظرم ایراد چنین برنامههایی از مهمانان نیست، بلکه از شکل برنامهسازی است. اگر برنامهسازهای صاحب فکر، ایده، بهروز و باسلیقه در تلویزیون مشغول به کار شوند طبیعتا این روند از بین میرود. همانطور که تعداد کمی از برنامههای گفتوگو محور همین مهمانان را دعوت کردهاند اما به دلیل اینکه شکل برنامه متفاوت بوده، گفتوگوها نیز جذاب شده است.
او ادامه میدهد: هنوز از ۲۰ درصد جذابیت سلبریتیها هم در تلویزیون استفاده نشده است و این مساله به ضعف برنامهسازی در تلویزیون برمیگردد. در واقع تلویزیون ما بیشتر یک رادیو تصویری شده است که دو نفر مینشینند و گفتوگو انجام میدهند و هیچ جذابیتی ندارد.
محسن مناجاتی، تهیهکننده برنامه مناسبتی «شادباش» و «رنگین کمان» حضور بازیگران در برنامهها را در قالب نمایش درست میداند و میگوید که اگر در این شرایط گفتوگویی هم با آنها انجام شود، ایرادی ندارد. اما صرف گفتوگو درباره اینکه در آینده میخواهند چه کاری انجام دهند، جذابیتی ندارند.
الهام غفوری، تهیه کننده سریال پایتخت بر پرهیز از شباهتهای برنامههای تلویزیونی اشاره و اظهار میکند: شباهتها را در هر جایی باید از بین برد و برنامههای جذابتر و متنوعتر ایجاد کرد؛ البته که حضور هنرمندان هم عاملی است که باعث میشود مردم شبکههای تلویزیون را تماشا کنند.
شاهین امین، منتقد درباره ویژهبرنامههایی که تلویزیون برای ایام عید تدارک دیده است، از حضور پررنگ سلبریتیها که اتفاق ناخوشایند هر ساله تلویزیون است یاد میکند و میگوید: آرزو میکنم تلویزیون یک روز از این سلبریتی بازی بیمزهای که سالهاست شروع کرده و در همه برنامههایش هم وجود دارد دوری کند و بداند که سلبریتی باید ارزشهایی داشته باشد و سلبریتیها واقعی باشند. متاسفانه اغلب این افراد سلبریتیهای ساده فضای مجازی هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه ویدئوی رقص محمود شهریاری/ قِر به مثابه مقاومت و اعتراض
- واکنش یک مجری تلویزیون به مهاجرت مزدک میرزایی: این اتفاق بعید نبود!
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- جواد یحیوی: امروز مجریهای صداوسیما استانداردهای لازم را ندارند
- سلبریتیها برای حضور در برنامههای تلویزیون پول نجومی دریافت میکنند؟
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- واکنش احساسی رضا رشیدپور به آتشسوزی بازار تبریز
- تغییر چشمگیر رضا رشیدپور پس از پایان «حالا خورشید» + عکس
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- ماجرای جمعآوری کدهای دستوری به کجا رسید؟/ صداوسیما و توسکا همچنان شفاف نیستند
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
- «خندوانه» پربینندهترین برنامه زمستانی تلویزیون شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»