سینماسینما، عطیه موذن:
این روزها پروژههای مختلفی در شبکه نمایش خانگی در حال تولید و عرضه هستند؛ از سریالهایی که مثل «هیولا» به تازگی قسمت اولشان توزیع شده است و هنوز تصویربرداری آن ادامه دارد تا سریالهایی مثل «نهنگ آبی» فریدون جیرانی، «رقص روی شیشه» مهدی گلستانه و حتی سریالهایی در ژانر وحشت و کودک که مدتهاست در ویترین شبکه نمایش خانگی در حال عرضه هستند.
هر یک از این سریالها هم تلاش کردهاند برای جذب مخاطب بیشتر و فروش بالاتر از ستارههای مختلفی بهره بگیرند مثل ستارههای سینما و موسیقی و یا سراغ سوژههای ملتهب رفتند و برخی هم قصههایشان را پر رنگ و لعاب کردند و سراغ زندگیهای لاکچری رفتند و حتی زرق و برق و حاشیه را تا روی پوسترها و تیزرهایشان هم آوردند به این ترتیب هر کدام به نوعی سعی داشته و دارند با حضور ستارهها و به مدد حواشی مخاطبانشان را زودتر و بیشتر به خود فرابخوانند.
غافل از اینکه فرمول زندگیهای لاکچری و حضور سلبریتی ها در سریالهای شبکه خانگی همیشه هم موفق نبوده است و خیلی اتفاقات دیگر باید دست به دست هم بدهد تا فروش اثر و به تبع آن رضایت مخاطب را در بر داشته باشد. چه برسد که این چند وقت برخی از این سریالها حتی خود هنرمندان و بازیگرانش را هم راضی نکرده و بعضاً منجر به جدایی بازیگر شده است!
آغاز «رقص روی شیشه» با حاشیه «یاس»
قصه برخی از این سریالها برای مخاطب خیلی زودتر از خود داستان و توزیع مجموعه، شروع میشود؛ حتی از وقتی که صاحبان آثار و سرمایه گذاران اولین گامهای خود را در پروژهای برمیدارند و تلاش میکنند تا با هیاهوهای رسانهای و کشاندن سلبریتیهای مختلف و حتی خبرسازی برای اینکه کدام بازیگر برای اولین بار با کدام سریال به شبکه نمایش خانگی پیوسته است امتیازهای جدیدی برای اثر خود کسب کنند.
«رقص روی شیشه» از آن پروژههای نمایش خانگی بود که با زرق و برق و حواشی رسانهای توجهات را به خودش جلب کرد. پروژهای که از زمان شروع تاکنون از حاشیه بینصیب نمانده و هنوز هم این حاشیهها تمامی ندارد.
حاشیههای این سریال از زمان توزیع اولین قسمت شروع شد؛ وقتی که اولین قسمت سریال در ۲۸ بهمن سال گذشته و در قالب یک اکران ویژه روی پرده سینما به نمایش درآمد، تماشاگران حاضر در سالن شاهد تیتراژی با صدای یاسر بختیاری معروف به یاس بودند در حالی که در نسخه توزیعی شبکه نمایش خانگی در تهران این تیتراژ وجود نداشت و درواقع مجوز صدای این خواننده گرفته نشده بود.
صدای «یاس» که از همان قسمت اول در نسخههای توزیعشده در شهرستان نبود، از نسخههای تهران نیز حذف شد تا این مجموعه یکی از اصلیترین برگبرندههای تبلیغاتی خود را در گام نخست از دست ر فته ببیند.
جدایی شخصیتهای اصلی از سریالها
چندی پیش خبرهایی از جدایی بهرام رادان از این سریال در شبکههای اجتماعی پیچید؛ خبرهایی که شاید از خود قصه هم میشد رگههایی از آن را تشخیص داد؛ بهرام رادان بازیگر نقش یغما در داستان است و به نوعی جزو بازیگران اصلی سریال محسوب میشد و در هر حالتی نبودش مخاطب را به تعجب وامیداشت.
جدایی از یک پروژه که در حال تصویربرداری است شاید دیگر موضوع عجیبی در تولید سریال و فیلمهای سینمایی نباشد و نویسندگان ایرانی هم به خوبی ترفندهای جدید را پیدا کردهاند که چگونه داستان را به سمت و سوی دیگر ببرند که هزینه حذف یک کاراکتر به حداقل برسد. مهارتی که شاید فقط از نویسنده و کارگردان ایرانی بربیاید!
شاید این معضل خیلی هم برای تهیهکننده و سرمایهگذار سخت نیاید تهیهکنندهای که فقط به خاطر اسم یک بازیگر سراغ او میرود و تنها میخواهد پروژهاش را با نام سلبریتی ها پر کند وقتی توانست به هدف خود دست یابد دیگر برای بازیگر از دست رفته تلاشی نمیکند.
بهرام رادان بعد از حضور در چند قسمت از این سریال از آن جدا شد و حالا خبر دیگری نیز به تازگی منتشر شده که امیر آقایی دیگر کاراکتر اصلی این سریال نیز از پروژه جدا شده است. همچنین شنیده میشود عوامل دیگری هم از پروژه جدا شدهاند که هرکدام دلایل خود را داشتهاند.
ستارههایی که پشیمان میشوند!
این جداییها البته تنها به سریال مهدی گلستانه محدود نمیشود و چندی پیش لیلا حاتمی نیز که برای اولین بار در سریالی در شبکه نمایش خانگی حاضر میشد از «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی جدا شد.
مهدی گلستانه کارگردان «رقص روی شیشه» پیش از این چند تله فیلم و فیلم سینمایی ساخته است و پیش از این تهیهکننده سریال «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی بود که البته خودش هم بعد از چند قسمت از پروژه نامبرده جدا شد و ادامه تهیه کنندگی کار را به هومن کبیری سپرد.
اینکه ستارهها در چه فرآیندی از ادامه حضور در ویترین شبکه نمایش خانگی منصرف میشوند و به قیمت لطمه خوردن به اعتبار حرفهای خود، پروژهای را نیمهکاره رها میکنند از نکات قابل تأمل و پیگیری است اما مهمتر از آن تأثیری است که این جداییها بر اعتبار تولیدات شبکه نمایش خانگی در ذهن مخاطبان میگذارد.
شبکه نمایش خانگی اگرچه این روزها بازیگران و کارگردانان بسیاری را به سودای تولید و تجارت کلان اقتصادی به سمت خود فرامیخواند اما با این حال فضایی پر از ریسک و فراز و فرود حتی برای باسابقهترها دارد. ارتباط مستقیم و بیواسطه تضمین موفقیت یک پروژه در این فضا با خواست و سلیقه مخاطب، جای هیچ تعارفی باقی نگذاشته است؛ در این میدان لغزنده نه ستارهها تضمین موفقیت هستند و نه تبلیغات، اینجا حق هنوز با «مخاطب» است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- این سریالها آخر و عاقبت ندارند!/ آثار شکست خورده با پایانهای دمدستی و سرهمبندی شده در نمایش خانگی
- ضرری که شبکه نمایش خانگی به جیب مردم زده است
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
- شبکه نمایش خانگی، محفلی برای ظهور استعدادها یا خالی کردن جیب مردم با سریالها؟
- فیلم/ تیزر جدید «سالهای دور از خانه» منتشر شد
- «رقص روی شیشه» به شکلی عجیب به پایان رسید
- نگاهی به برنامههای افطاری سیما / «ماه عسل» تعطیل شد؛ «بغض و اشک» تکثیر!/ تکرار غیرخلاقانه یک ایده
- تحلیلی بر برنامههای رمضانی تلویزیون / برندهای رمضانی شبکههای سیما کدامند؟ / وقتی شاخصها فراموش میشوند
- بلای تجویز «شانس» / ویروس «بختآزمایی» چگونه به جان سیما افتاد؟
- نگاهی به سریال «برسر دوراهی» / کلیشه پول و اغوا هنوز مخاطب دارد؟
- نگاهی به سریال «زوج یا فرد»/ وقتی بازنشستهها و آقازادهها سوژه شدند
- نگاهی به سریال «نون.خ»/سلطان تخمه چگونه آنتن نوروز را فتح کرد؟
- تحولگریزی سیما در لحظه تحویل سال ۹۸/ ایدههایی که هدر شد
- کارنامه خالقان سریالهای نوروز ۹۸/ چه کسی خاطرهساز میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری