سینماسینما، محسن جعفری راد:
بنفشه آفریقایی؛پنفشه پڑمرده!
بنفشه آفریقایی ایده مرکزی بکری دارد. اینکه شکوه ،شوهر اولش را که بچه ها برده اند خانه سالمندان،بیاورد در خانه ای که شوهر کنونی اش در آن زندگی می کند. در راستای بسط و گسترش این این ایده،فیلم هم مقدمه چینی خوبی دارد و هم شخصیت ها به خوبی شناسانده می شوند. اما متاسفانه در همین مرحله باقی می ماند. یعنی خبری از کشمکش به معنی کلاسیکش نیست، چند سکانس عاشقانه داریم و دیگر هیچ. در واقع ایده بکر داستان،نویسنده و کارگردان را مبهوت خودش کرده تا این حد که فیلم ناگهان با مرگ شوهر دوم تمام می شود که به هیچ وجه در تناسب با مقدمه چینی و شخصیت پردازی و برخی دیالوگهای طنازانه فیلم نیست. از نظر کارگردانی، ساختار شسته و رفته ای دارد. طراحی صحنه و لباس با ظرافت انجام شده،بازی ها عالی هستند اما وقتی پلات اصلی داستان چفت و بست مناسبی ندارند،این امتیازات مثبت،بی نتیجه می ماند.

فیلم تیغ و ترمه؛یک تله فیلم خوش رنگ و لعاب
در تازه ترین ساخته کیومرث پوراحمد در خوش بینانه ترین شکل، با یک تله فیلم خوش رنگ و لعاب طرف هستیم و این شکل تلویزیونی، چه با بازیگران تلویزیونی، چه قاب بندی های شلخته و چه با روایت نخ نما شده و قابل پیش بینی اش، به راحتی قابل شناسایی است.
شوهری مرده و دوست و همسرش،اموالش را بالا کشبده اند و این وسط دخترش، درمانده و گرفتار شده است. غیر از این،استاد نقاشی اش که شوهرش هم هست،مرد هوس بازی است. همین؟! انواع و اقسام این خطوط داستانی را چه در سریال های ایرانی و چه از نوع ترکی اش دیده بودیم. چه لزومی داشت با عنوان پرطمطراق اقتباس از یک رمان،تبدیل به یک فیلم سینمایی شود؟! آن هم از کارگردانی که با فیلم های یک دهه اخیرش،خاطرات خوبمان از شب یلدا،قصه های مجید و .. را خدشه دار می کند. واقعا یک حسرت و حیف بزرگ است که پوراحمد صرفا جهت فعال بودن در سینما،یک تله فیلم بسازد و ادعای نگاه سینمایی داشته باشد. فیلمی که یک سوم سالن در پردیس ملت در اواسط آن، عطایش را به لقایش بخشیدند. از لحاظ کارگردانی هم،همه عناصر فیلم در حد متوسط و زیر متوسط هستند. به خصوص بازی های فیلم که همگی، در سطح اجرا شده اند،آن هم با هدایت کارگردانی که زمانی بهترین بازی ها را از مادرش یا محمدرضافروتن در شب یلدا می گرفت و حالا رسیده به هومن برق نورد که همان شخصیت و بازی مکارانه در تلویزیون را تکرار می کند. به نوعی،فیلم تیغ و ترمه،ضعیف ترین فیلم جشنواره تا کنون بوده است. فیلمی که نه داستان تازه ای برای گفتن دارد و نه پرداخت و ساختار نویی برای نشان دادن.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- «چتر گُلی، کفش گِلی، عصر جمعه و سیگار»/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- کوتاه درباره پنج فیلم روی پرده و نمایش خانگی
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
- در آستانه اکران آنلاین در ایران؛ نمایش «بنفشه آفریقایی» در آمریکا و کانادا
- درخواست کیومرث پوراحمد از مردم/ «تیغ و ترمه» را از سایتهای رسمی ببینید
- «تیغ و ترمه» از فردا اکران آنلاین میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





