سینماسینما، محسن جعفری راد:
بنفشه آفریقایی؛پنفشه پڑمرده!
بنفشه آفریقایی ایده مرکزی بکری دارد. اینکه شکوه ،شوهر اولش را که بچه ها برده اند خانه سالمندان،بیاورد در خانه ای که شوهر کنونی اش در آن زندگی می کند. در راستای بسط و گسترش این این ایده،فیلم هم مقدمه چینی خوبی دارد و هم شخصیت ها به خوبی شناسانده می شوند. اما متاسفانه در همین مرحله باقی می ماند. یعنی خبری از کشمکش به معنی کلاسیکش نیست، چند سکانس عاشقانه داریم و دیگر هیچ. در واقع ایده بکر داستان،نویسنده و کارگردان را مبهوت خودش کرده تا این حد که فیلم ناگهان با مرگ شوهر دوم تمام می شود که به هیچ وجه در تناسب با مقدمه چینی و شخصیت پردازی و برخی دیالوگهای طنازانه فیلم نیست. از نظر کارگردانی، ساختار شسته و رفته ای دارد. طراحی صحنه و لباس با ظرافت انجام شده،بازی ها عالی هستند اما وقتی پلات اصلی داستان چفت و بست مناسبی ندارند،این امتیازات مثبت،بی نتیجه می ماند.

فیلم تیغ و ترمه؛یک تله فیلم خوش رنگ و لعاب
در تازه ترین ساخته کیومرث پوراحمد در خوش بینانه ترین شکل، با یک تله فیلم خوش رنگ و لعاب طرف هستیم و این شکل تلویزیونی، چه با بازیگران تلویزیونی، چه قاب بندی های شلخته و چه با روایت نخ نما شده و قابل پیش بینی اش، به راحتی قابل شناسایی است.
شوهری مرده و دوست و همسرش،اموالش را بالا کشبده اند و این وسط دخترش، درمانده و گرفتار شده است. غیر از این،استاد نقاشی اش که شوهرش هم هست،مرد هوس بازی است. همین؟! انواع و اقسام این خطوط داستانی را چه در سریال های ایرانی و چه از نوع ترکی اش دیده بودیم. چه لزومی داشت با عنوان پرطمطراق اقتباس از یک رمان،تبدیل به یک فیلم سینمایی شود؟! آن هم از کارگردانی که با فیلم های یک دهه اخیرش،خاطرات خوبمان از شب یلدا،قصه های مجید و .. را خدشه دار می کند. واقعا یک حسرت و حیف بزرگ است که پوراحمد صرفا جهت فعال بودن در سینما،یک تله فیلم بسازد و ادعای نگاه سینمایی داشته باشد. فیلمی که یک سوم سالن در پردیس ملت در اواسط آن، عطایش را به لقایش بخشیدند. از لحاظ کارگردانی هم،همه عناصر فیلم در حد متوسط و زیر متوسط هستند. به خصوص بازی های فیلم که همگی، در سطح اجرا شده اند،آن هم با هدایت کارگردانی که زمانی بهترین بازی ها را از مادرش یا محمدرضافروتن در شب یلدا می گرفت و حالا رسیده به هومن برق نورد که همان شخصیت و بازی مکارانه در تلویزیون را تکرار می کند. به نوعی،فیلم تیغ و ترمه،ضعیف ترین فیلم جشنواره تا کنون بوده است. فیلمی که نه داستان تازه ای برای گفتن دارد و نه پرداخت و ساختار نویی برای نشان دادن.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- «چتر گُلی، کفش گِلی، عصر جمعه و سیگار»/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- کوتاه درباره پنج فیلم روی پرده و نمایش خانگی
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
- در آستانه اکران آنلاین در ایران؛ نمایش «بنفشه آفریقایی» در آمریکا و کانادا
- درخواست کیومرث پوراحمد از مردم/ «تیغ و ترمه» را از سایتهای رسمی ببینید
- «تیغ و ترمه» از فردا اکران آنلاین میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





