کارگردانی و فضاسازی در برخی سکانسهای فیلم «نگار» جالب توجه است.
سینماسینما، محمدرضا مقدسیان:
«نگار» بههیچوجه به هیچیک از آثار هنری رامبد جوان ربط ندارد. باید هر آنچه را از رامبد جوان در ذهن داریم، کناری بنهیم و سپس با اثر تازهاش روبهرو شویم. اثر تازه جوان فیلمی در فضاهای جریان سیال ذهن و رخدادهای ذهنی و غیرخطی است که حتما و قطعا فاصلهای کهکشانی با اثری چون «ورود آقایان ممنوع» دارد.
«نگار» چندان قرابتی با شکل گرفتگیهای ذهنی مخاطب ندارد. درواقع قاعده و قانون خودش را دارد. تنها ایستگاهی که مخاطب میتواند بر آن توقف کند و از آن بهعنوان نقطه عزیمتش برای همراهی با اثر بهره گیرد، این است که فیلم را نتیجه جریان ذهنی شخصیت نگار (نگار جواهریان) و ارتباط بیمنطقش با روح پدر ازدسترفتهاش بداند. در این مسیر حتما برداشتهایی از این جنس را که ارتباط این فیلم با «هملت» چیست، چه نسبتی بین ارتباط هملت با روح پدرش و نگار با روح پدرش هست و نیست، یا اینکه جنسی از سینمای دیوید لینچ که بیقاعده بودن را قاعده کارش قرار داده و ذهنها به هم تبدیل میشوند و رخدادها قواعد زمان و مکان را میشکنند و اسب را با تکیه بر اسطورههای یونانی نماد خانواده میداند یا اینکه بر طبق نظریههای روانشناختی نماد ناخودآگاه… میتوان از ذهن عبور داد تا این برداشت که فیلم بیسروته است و تنها شیطنتی از سوی فیلمنامهنویس و کارگردان در جریان است و ماجرا چندان هم که به نظر میرسد پیچیده و سخت نیست، منتفی شود.
درواقع ذهنی که دنبال الگو میگردد، مدام از یک سر طیف به سر دیگر طیفِ برداشتهای مثبت و منفی، عمیق و سطحی پیرامون فیلم در حال حرکت است. از یک سو گروهی «نگار» را اثری پستمدرن میبینند که رگههایی از شکسپیر (هملت)، تارانتینو و لینچ را با شمههایی از هجو واقعیت زمان و مکان و حتی به سخره گرفتن از طریق شیوه اجرای صحنهها در پیش گرفته، و عدهای آن را اثری بیسروته تلقی میکنند که تنها تلاش کرده تازه باشد، ولی نتوانسته حتی نزدیک تازگی شود.
این اساس ویژگی سینمای پستمدرن است که نتوان قطعیتی را بر آن متصور شد. اما آیا صرف سراغ گرفتن از سینمای پستمدرن، میتوان ایرادهای جدی منطقی (منطق سینمای پستمدرن) را نادیده گرفت؟ آیا میتوان ضعف در اجرای برخی صحنههای اکشن یا خامدستی در انتقال منطق بیمنطقی حاکم بر اثر را به حساب پستمدرن بودن گذاشت؟ اینجاست که منطق کلی حاکم بر فضای بیمنطق فیلم و نقش مواجهه مخاطب با اثر معنا پیدا میکند. در این مرحله اگر مخاطب بتواند فضای کلی فیلم را بپذیرد و با اثر همراه شود، فیلمساز موفق بوده است و اگر این همراهی شکل نگیرد، فیلم به مثابه یک اثر که سرنوشتش با نظر مخاطب گره خورده است، بیرمق و کماثر و پرایراد خواهد بود.
بر کسی پوشیده نیست که کارگردانی و فضاسازی در برخی سکانسهای فیلم «نگار» جالب توجه است. در کنار اینکه اجرای برخی سکانسهای اکشن فیلم میتوانست کمایراد و تمیزتر اجرا شود، نبودن یکدستی در اجرای صحنهها کارگردانی فیلم را در حدی قابل قبول اما پرایراد تصویر کرده است. جلوههای ویژه بصری فیلم و بازی با زمان و مکان و شیوه حضور شخصیتهای مرده و زنده، ذهنی یا واقعی، در نوع خود جالب توجه است. اما نقطه گیجکننده فیلم همان فیلمنامه و فضای کمتر آشنای آن برای مخاطب است.
به ظن این قلم اما «نگار» اثری است که بر ایستگاه جریان ذهنی شخصیت نگار شکل گرفته و بیمنطق بودن رخدادها و رفت و برگشتها یا بازیهای غلوشده و موقعیتهای ناهمگون آن ریشه در تراوشات ذهن خود نگار دارد. این تنها مدلی است که میتوان به وسیله آن فیلم «نگار» را بهتر دید. حال مشخص نیست که نگار زنده است یا مرده، اثرات مصرف مواد را تجربه میکند، یا به شکلی عمیقتر دچار پریشانحالی روان است. مشخص نیست نقطه عزیمت ارتباط او با پدر مردهاش کجاست و با چه منطقی این رخداد شکل گرفته است. تنها برداشتی که میتوان داشت، شاید این است که اساسا پدر و مادر و چک و سفتهای در کار نیست و هرچه هست، یک ذهن سیال است که رامبد جوان ما را برای مقطعی وارد آن کرده و بازگردانده است. «نگار» اثری بر ضد الگودار بودن و چهارچوب در نظر گرفتن برای ذهن و سینماست.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟