کارگردانی و فضاسازی در برخی سکانسهای فیلم «نگار» جالب توجه است.
سینماسینما، محمدرضا مقدسیان:
«نگار» بههیچوجه به هیچیک از آثار هنری رامبد جوان ربط ندارد. باید هر آنچه را از رامبد جوان در ذهن داریم، کناری بنهیم و سپس با اثر تازهاش روبهرو شویم. اثر تازه جوان فیلمی در فضاهای جریان سیال ذهن و رخدادهای ذهنی و غیرخطی است که حتما و قطعا فاصلهای کهکشانی با اثری چون «ورود آقایان ممنوع» دارد.
«نگار» چندان قرابتی با شکل گرفتگیهای ذهنی مخاطب ندارد. درواقع قاعده و قانون خودش را دارد. تنها ایستگاهی که مخاطب میتواند بر آن توقف کند و از آن بهعنوان نقطه عزیمتش برای همراهی با اثر بهره گیرد، این است که فیلم را نتیجه جریان ذهنی شخصیت نگار (نگار جواهریان) و ارتباط بیمنطقش با روح پدر ازدسترفتهاش بداند. در این مسیر حتما برداشتهایی از این جنس را که ارتباط این فیلم با «هملت» چیست، چه نسبتی بین ارتباط هملت با روح پدرش و نگار با روح پدرش هست و نیست، یا اینکه جنسی از سینمای دیوید لینچ که بیقاعده بودن را قاعده کارش قرار داده و ذهنها به هم تبدیل میشوند و رخدادها قواعد زمان و مکان را میشکنند و اسب را با تکیه بر اسطورههای یونانی نماد خانواده میداند یا اینکه بر طبق نظریههای روانشناختی نماد ناخودآگاه… میتوان از ذهن عبور داد تا این برداشت که فیلم بیسروته است و تنها شیطنتی از سوی فیلمنامهنویس و کارگردان در جریان است و ماجرا چندان هم که به نظر میرسد پیچیده و سخت نیست، منتفی شود.
درواقع ذهنی که دنبال الگو میگردد، مدام از یک سر طیف به سر دیگر طیفِ برداشتهای مثبت و منفی، عمیق و سطحی پیرامون فیلم در حال حرکت است. از یک سو گروهی «نگار» را اثری پستمدرن میبینند که رگههایی از شکسپیر (هملت)، تارانتینو و لینچ را با شمههایی از هجو واقعیت زمان و مکان و حتی به سخره گرفتن از طریق شیوه اجرای صحنهها در پیش گرفته، و عدهای آن را اثری بیسروته تلقی میکنند که تنها تلاش کرده تازه باشد، ولی نتوانسته حتی نزدیک تازگی شود.
این اساس ویژگی سینمای پستمدرن است که نتوان قطعیتی را بر آن متصور شد. اما آیا صرف سراغ گرفتن از سینمای پستمدرن، میتوان ایرادهای جدی منطقی (منطق سینمای پستمدرن) را نادیده گرفت؟ آیا میتوان ضعف در اجرای برخی صحنههای اکشن یا خامدستی در انتقال منطق بیمنطقی حاکم بر اثر را به حساب پستمدرن بودن گذاشت؟ اینجاست که منطق کلی حاکم بر فضای بیمنطق فیلم و نقش مواجهه مخاطب با اثر معنا پیدا میکند. در این مرحله اگر مخاطب بتواند فضای کلی فیلم را بپذیرد و با اثر همراه شود، فیلمساز موفق بوده است و اگر این همراهی شکل نگیرد، فیلم به مثابه یک اثر که سرنوشتش با نظر مخاطب گره خورده است، بیرمق و کماثر و پرایراد خواهد بود.
بر کسی پوشیده نیست که کارگردانی و فضاسازی در برخی سکانسهای فیلم «نگار» جالب توجه است. در کنار اینکه اجرای برخی سکانسهای اکشن فیلم میتوانست کمایراد و تمیزتر اجرا شود، نبودن یکدستی در اجرای صحنهها کارگردانی فیلم را در حدی قابل قبول اما پرایراد تصویر کرده است. جلوههای ویژه بصری فیلم و بازی با زمان و مکان و شیوه حضور شخصیتهای مرده و زنده، ذهنی یا واقعی، در نوع خود جالب توجه است. اما نقطه گیجکننده فیلم همان فیلمنامه و فضای کمتر آشنای آن برای مخاطب است.
به ظن این قلم اما «نگار» اثری است که بر ایستگاه جریان ذهنی شخصیت نگار شکل گرفته و بیمنطق بودن رخدادها و رفت و برگشتها یا بازیهای غلوشده و موقعیتهای ناهمگون آن ریشه در تراوشات ذهن خود نگار دارد. این تنها مدلی است که میتوان به وسیله آن فیلم «نگار» را بهتر دید. حال مشخص نیست که نگار زنده است یا مرده، اثرات مصرف مواد را تجربه میکند، یا به شکلی عمیقتر دچار پریشانحالی روان است. مشخص نیست نقطه عزیمت ارتباط او با پدر مردهاش کجاست و با چه منطقی این رخداد شکل گرفته است. تنها برداشتی که میتوان داشت، شاید این است که اساسا پدر و مادر و چک و سفتهای در کار نیست و هرچه هست، یک ذهن سیال است که رامبد جوان ما را برای مقطعی وارد آن کرده و بازگردانده است. «نگار» اثری بر ضد الگودار بودن و چهارچوب در نظر گرفتن برای ذهن و سینماست.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی و علی باقری؛ «مخاطب» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی