سینماسینما، فرزانه متین
فیلم انگل محصول ۲۰۱۹ کره جنوبی به کاردگردانی بونگ جون- هو علاوه بر جایزه نخل طلایی، جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در گلدن کلوب ۲۰۲۰ و جایزه اسکار برای بهترین فیلم انگلیسی و غیر انگلیسی ۲۰۲۰را از آن خود کرد
فیلم انگل به موضع نابرابری طبقات اجتماعی و ساختار نامناسب آن می پردازد که روایت کنندهی آن است .کیم وو پسر جوانی است که به همراه خواهر و پدر و مادرش در زیرزمین ساختمانی در منطقه فقیرنشین سئول زندگی می کند.شغل آن ها درست کردن جعبه های پیتزا برای یک رستوران است.اما کیم وو برای آینده اش برنامه ها دارد و شخصی بلند پرواز است او موفق می شود تا با یک مدرک دانشگاهی جعلی خودش را به عنوان یک معلم خصوصی به خانواده ای مرفه معرفی کند و وارد خانوادهی آنها شود.کیم وو به تدریج خواهر، پدر و مادر را خود را به صورت جعلی وارد زندگی این خانواده ثروتمند اما ساده می کند که اتفاقات به تدریج به فیلم سر و سامان میدهد و ما را با اثری روبه رو می کند که در هیچ ژانری نمی توان آن را گنجاند، شاید تنها بتوان گفت نیمه ی اول آن در ژانر کمدی و نیمهی بعدی اش در ژانر تلخ و وحشت است و این همان هنر کارگردان کرهایی است که انگل تبدیل به معجونی بی همتا شده است.
فیلم انگل همانطور که از نامش پیداست می خواهد یک زندگی انگل وار دو طبقه را به هم نشان دهد که هردو از هم تغذیه میکند، خانوادهی فقیر از پول خانوادهی مرفه، وخانواده ی ثروتمند از خدمات خانواده فرو دست. خانهی ویلایی و بر روی تپه با منظره ای زیبا و زیرزمینی نمور ، تقابلی است که در همه ی جوامع دیده می شود. انگل را در اولین سکانس فیلم به خوبی می توان مشاهده کرد؛خانواده کیم وو در حال اتصال غیرقانونی به اینترنت همسایهشان هستند.
فیلم انگل جنگ تمام عیار طبقه کارگر با طبقه سرمایه داراست که ما را به یاد فلسفه کارل مارکس می اندازد.مارکس معتقد است تمام نبردهای تاریخی شامل تاریخ نبردهای طبقاتی است و تعیین کننده اصلی فراگرد اجتماعی و تاریخی اند.تحلیل مارکس پیوسته بر این محور اشاره می کند که چگونه روابط میان انسان ها با موقعیت هایشان در ارتباط با ابزارهای تولید شکل می گیرد .هو با هوشمندی از این فلسفه ، فاصله طبقاتی را با یک نماد. ابزار بسیار ساده که «بو» هست در اثرش نشان می دهد. بوی نامطلوبی که سمبل طبقه فقیر است و باعث شرمنده گی پدر خانواده فرو دست می شود.البته فیلم نکات مبهم کم ندارد یکی از آنها این است چطور خانوادهای ثروتمند و بازرگان این چنین خانوادهایی ساده هستند که به راحتی گول میخورند که من این سادگی را رویاپردازانه می دانم. دوربین فیلم کاملا بی طرف است. هم عقدههای زیر پوستی را نشان می دهد که چگونه دمل شده و در حال باز شدن است و هم نابرابری اقتصادی که صدرنشینان آن، افراد فرودست را انکار می کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- یادبودی برای «لی سون کیون»/ جایزه جشنواره بوسان برای بازیگر درگذشته «اَنگل»
- پس از خودکشی لی سون کیون؛ بونگ جون هو از بازیگر درگذشته دفاع کرد/ اعتراض به پلیس و رسانه
- فوت بازیگر فیلم «انگل»/ لی سون کیون درگذشت
- موفقیت «کودا» و مانیفست اسکار برای حمایت از اقلیتها
- کارگردان «انگل» در مستر کلاس جشنواره کن چه گفت/ توضیحات بونگ جون هو درباره پروژههای آیندهاش
- جنگلی پنهان در پس لایه نازک تمدن/ نگاهی به فیلم «انگل»
- شباهتهای گریزناپذیر/ بررسی محتوایی پلتفرم و انگل
- در جستجوی معصومیت از دست رفته/ نگاهی به «پلتفرم»
- «انگل: یک رمان گرافیکی از فیلمنامههای مصور» منتشر میشود
- بوی متعفن نظام سرمایهداری/ به بهانه فیلم «انگل»
- رتبه مشترک «انگل» و «جدایی» در میان برترین برندگان اسکار خارجی
- «اَنگل» برنده بزرگ اسکار ۲۰۲۰ شد
- بازگشت «پسران بد» به صدر گیشه جهانی
- «انگل» از جامعه منتقدان فیلم آنلاین شش جایزه گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





