سینماسینما، فرزانه متین
فیلم انگل محصول ۲۰۱۹ کره جنوبی به کاردگردانی بونگ جون- هو علاوه بر جایزه نخل طلایی، جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در گلدن کلوب ۲۰۲۰ و جایزه اسکار برای بهترین فیلم انگلیسی و غیر انگلیسی ۲۰۲۰را از آن خود کرد
فیلم انگل به موضع نابرابری طبقات اجتماعی و ساختار نامناسب آن می پردازد که روایت کنندهی آن است .کیم وو پسر جوانی است که به همراه خواهر و پدر و مادرش در زیرزمین ساختمانی در منطقه فقیرنشین سئول زندگی می کند.شغل آن ها درست کردن جعبه های پیتزا برای یک رستوران است.اما کیم وو برای آینده اش برنامه ها دارد و شخصی بلند پرواز است او موفق می شود تا با یک مدرک دانشگاهی جعلی خودش را به عنوان یک معلم خصوصی به خانواده ای مرفه معرفی کند و وارد خانوادهی آنها شود.کیم وو به تدریج خواهر، پدر و مادر را خود را به صورت جعلی وارد زندگی این خانواده ثروتمند اما ساده می کند که اتفاقات به تدریج به فیلم سر و سامان میدهد و ما را با اثری روبه رو می کند که در هیچ ژانری نمی توان آن را گنجاند، شاید تنها بتوان گفت نیمه ی اول آن در ژانر کمدی و نیمهی بعدی اش در ژانر تلخ و وحشت است و این همان هنر کارگردان کرهایی است که انگل تبدیل به معجونی بی همتا شده است.
فیلم انگل همانطور که از نامش پیداست می خواهد یک زندگی انگل وار دو طبقه را به هم نشان دهد که هردو از هم تغذیه میکند، خانوادهی فقیر از پول خانوادهی مرفه، وخانواده ی ثروتمند از خدمات خانواده فرو دست. خانهی ویلایی و بر روی تپه با منظره ای زیبا و زیرزمینی نمور ، تقابلی است که در همه ی جوامع دیده می شود. انگل را در اولین سکانس فیلم به خوبی می توان مشاهده کرد؛خانواده کیم وو در حال اتصال غیرقانونی به اینترنت همسایهشان هستند.
فیلم انگل جنگ تمام عیار طبقه کارگر با طبقه سرمایه داراست که ما را به یاد فلسفه کارل مارکس می اندازد.مارکس معتقد است تمام نبردهای تاریخی شامل تاریخ نبردهای طبقاتی است و تعیین کننده اصلی فراگرد اجتماعی و تاریخی اند.تحلیل مارکس پیوسته بر این محور اشاره می کند که چگونه روابط میان انسان ها با موقعیت هایشان در ارتباط با ابزارهای تولید شکل می گیرد .هو با هوشمندی از این فلسفه ، فاصله طبقاتی را با یک نماد. ابزار بسیار ساده که «بو» هست در اثرش نشان می دهد. بوی نامطلوبی که سمبل طبقه فقیر است و باعث شرمنده گی پدر خانواده فرو دست می شود.البته فیلم نکات مبهم کم ندارد یکی از آنها این است چطور خانوادهای ثروتمند و بازرگان این چنین خانوادهایی ساده هستند که به راحتی گول میخورند که من این سادگی را رویاپردازانه می دانم. دوربین فیلم کاملا بی طرف است. هم عقدههای زیر پوستی را نشان می دهد که چگونه دمل شده و در حال باز شدن است و هم نابرابری اقتصادی که صدرنشینان آن، افراد فرودست را انکار می کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبودی برای «لی سون کیون»/ جایزه جشنواره بوسان برای بازیگر درگذشته «اَنگل»
- پس از خودکشی لی سون کیون؛ بونگ جون هو از بازیگر درگذشته دفاع کرد/ اعتراض به پلیس و رسانه
- فوت بازیگر فیلم «انگل»/ لی سون کیون درگذشت
- موفقیت «کودا» و مانیفست اسکار برای حمایت از اقلیتها
- کارگردان «انگل» در مستر کلاس جشنواره کن چه گفت/ توضیحات بونگ جون هو درباره پروژههای آیندهاش
- جنگلی پنهان در پس لایه نازک تمدن/ نگاهی به فیلم «انگل»
- شباهتهای گریزناپذیر/ بررسی محتوایی پلتفرم و انگل
- در جستجوی معصومیت از دست رفته/ نگاهی به «پلتفرم»
- «انگل: یک رمان گرافیکی از فیلمنامههای مصور» منتشر میشود
- بوی متعفن نظام سرمایهداری/ به بهانه فیلم «انگل»
- رتبه مشترک «انگل» و «جدایی» در میان برترین برندگان اسکار خارجی
- «اَنگل» برنده بزرگ اسکار ۲۰۲۰ شد
- بازگشت «پسران بد» به صدر گیشه جهانی
- «انگل» از جامعه منتقدان فیلم آنلاین شش جایزه گرفت
- نامزدهای انجمن نویسندگان آمریکا معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران