فرزانه متین-چهارمین فیلم امیر حسین ثقفی،روسی که آخرین روزهای اکران خود را می گذارند یک تریلر تراژدی عاشقانه نام گرفته که بهتر است بگوییم،ثقفی تراژدی ای جنون آمیز را به نمایش گذاشته است.روسی یک اثر لطیف،نرم و رومانتیک نیست بلکه عاشقانه ای نکبت بار،تلخ و خاکستریست که بیننده را در همان ابتدادچار تردید می کند که آیا این فیلم عاشقانه است یا یک تراژدی مرگبار.
روسی،فیلمی سرد وخشن است از بازی ها گرفته تا تک تک قاب بندی ها و سکانس ها،دیالوگ ها تاموسیقی فیلم.شاید از این رو نام روسی که یادآور خشکی و سردی است بروی فیلم گذاشته شده است.به وضوح می توان گفت ثقفی تحت تاثیر سینمای اروپای شرقی قرار گرفته است.
داستان فیلم روایتگر یک مثلث عشقی است و داستان در جایی اطراف آستارا که نزدیک روسیه است،شروع می شود.توماج با بازی امیر آقایی از زندان فرار کرده تا به زندگی خود سر و سامان بدهد اما متوجه می شود زنش مرجان با بازی طناز طباطبایی توسط شخصی نامعلوم مورد تعرض قرار گرفته و در نهایت به دنبال متجاوز می گرد و سعی می کتد با یکی از دوستانش با بازی صابر ابر فرد مذکور را پیدا کند،در این میان مرجان طلاق غیابی گرفته و خواهان عشق قدیمی اش،یوسف با بازی میلاد کی مرام است.
فیلم با همه نقاط قوت و ضعف خود سرشار از نکات روانشناسی است؛فیلم از عشق حرف میزنی که روی دیگر آن نفرت است.عشق سرکوب شده با خود عصیان و جنون می آورد یا افسردگی.عشق در شخصیت این فیلم عامل محرک دارد اما در مواجهه با زندگی و شرایط هر یک از پرسوناژها شامل دگرگونی شده است.
توماج یک عاشق دو آتشیه است که در پس این عشق پرشور،نیاز نهفته شده دارد که حتی با وجود تنفر مرجان باز نمیتواند دست از او بردارد چرا که معتادیست که مرهمش مرجان است و نبودش برای او مرگ آور.زندگی خود و وجود خویش را صرفا با وجود مرجان معنا می بخشد که می توان توماج را نماینده مردهایی دید که در دادگاه های خانواده،زنانشان را به دلیل عشق یکطرفه طلاق نمی دهند.در طرف دیگر مرجان سرخورده و سرکوب شده از عاشق قدیمی اش،یوسف در تلاش است که بر سرخی خاک عشق قدیمی بدمد و همچنان امیدوار است که با تلاشش،عشق قدیمی رو زنده نگهدار دارد اما دوباره با سرخوردگی مواجه می شود و آتش جنون و نفرت را شعله ور می کند.انرژی نفرت به همان اندازه انرژی عشق است منتهی در جهت مخالف آن.او جهان بیرونش را به جهنم درونش بدل می سازد.
البته از عشق یوسف هم نباید به سادگی گذشت.یوسف در گذشته خطابی کرده که عذاب وجدان یقه اش را ول نمی کند و خود را قاضی ایی می داند که لیاقت مرجان را ندار،نبایدبا او باشدو با محروم کردن خود از مرجان درصد مجازات کردن خود است و مخاطب گناه وی را نمی داند.یوسف که تاب تحمل این همه عذاب عشق را ندارد به قتلگاه می روز تا بهای رنج عذاب وجدان را با دادن جانش ببخشز .این مثلث عشقی چیزی جز جنون،نفرت و مرگ ندارد.
بازیگران روسی همگی ناامید،خشمگین،عصبی،افسرده،حیران،سرگردان و آشفته انز .
از جاودانه ترین سکانسهای این فیلم،صحبت یوسف با برادرزاده کر و لالش درباره بی عدالتی یک حاکم و قاضی است که یک نفر با زدن سنگ به سرش انتقام می گیرد و دیگری التماس توماج از مرجان در ماشین است که می خواهد به او بگویید،دوستش دارد.این دو سکانس را شاید بتوان جزو سکانس های برتر سینمای ایران دانست.
فضاسازی و قاب بندی،فیلمبرداری درجه ی یک ،نورپردازذ خوب و بازی شاخص امیرآقایی از نقاط قوت فیلم روسی است اما این اثر،ضعف و کاستی کم ندارد؛قصه گویی ضعیف،کش دار و خسته کننده، کاراکترهایی که بویی از انسانیت نبرده اند،دیالوگ های تکراری،بازی اگزجره طناز طباطبایی،سکانس های تلخ چون بالاآوردن صابر ابر،سلاخی ماهی،خانه های مخروبه ،خبر نداشتن زندانی از طلاق غیابی،رفت و آمد زندانی بدون آن که پلیس به دنبال او باشد و…
در واقع برخی از نماها برای مخاطب بسیار آزار دهنده بود
در نهایت باید گفت فیلم روسی،فیلمی خاص است که مخاطبان خاص را می طلبد و نتواست با بازیگران درجه یک،فروش چندانی در گیشه داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
- هیچ کجا/ نگاهی به فیلم «روسی»
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- خشم و هیاهو / نگاهی به فیلم “روسی”
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- «تیغ و ابریشم»/ پیشنهادهای لذتبخش برای اکران پاییز
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- توضیحات تهیهکننده “روسی” درباره اکران ناگهانی و تبلیغات این فیلم
- آغاز اکران “روسی” در سینماها
- «روسی» مراحل فنی را پشت سر میگذارد
- صابر ابر به «روسی» پیوست
- ثقفی، بیگلری و میرکریمی پروانه نمایش گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش