سینماسینما، سیده یاسمن قدسی:
احمدرضا معتمدی، کارگردانی که بر فلسفه و نظریه پردازی تسلط دارد در فیلم “سؤتفاهم” نظریه وانموده و ابرواقعیت را بر پرده سینما به نمایش می گذارد. همانطور که از نقل قول ابتدای فیلم و تیتراژ آن مشخص است این فیلم به طور خاص به این تئوری می پردازد و مختص مخاطب خاص است. معتمدی در ابتدای داستان مضمون داستان را حک می کند. طبق گفته بودریار دنیای مدرن به سه سطح تقسیم میشود که به گفته خود این فیلسوف، این نظریه تحت تاثیر نظریه افلاطون درمورد “عالم مُثُل” است که اذعان می دارد محسوسات به هیچ وجه واقعیت نیستند بلکه خود شبه و تقلیدی از عالم معقولات است. بودریار نظریه افلاطون را در جامعه مدرن بررسی می کند و بر این باور است که واقعیت سه سطح دارد سطح اول نسخه بدلی از واقعیت است که به روشنی قابل تشخیص است. سطح دوم نسخه بدلی است آنچنان طبیعی که مرز میان واقعیت و بازنموده را محو می کند. و سطح سوم نسخه بدلی است که واقعیتی از آن خود را تولید می کند، بدون اینکه ذره یی بر واقعیات جهان تکیه داشته باشد، که بهترین مثال آن واقعیت مجازی است. بودریار سطح سوم وانموده ها را یعنی همان که الگو از جهان واقعیت پیشی می گیرد، حاد واقعی می نامد.
در این فیلم هر سه سطح کاملاً مشخص به نمایش گذاشته شده است. در سطح اول که دلالت نام دارد واقعیت از طریق بازنمایی ساخته می شود. این بازنمایی در میزانسن به اجرا در آمده است؛ فضای صحنه خانه ای متروکه و قدیمی است، در واقع این صحنه بیانگر سطح اولیه یا همان داستان است که همه فیلم ها و کتاب ها دکور مشخصی دارند. بودریار در توصیف سطح اول نقشه و نقاشی را به عنوان مثال می آورد که نمونه آن فضای خانه است که مانند یک نقاشی ویکتورین می ماند. منظور از این صحنه سازی مطرح کردن مسأله رمز است. از نظر بودریار رمز نادیده گرفتن واقعیت را امکان پذیر می سازد و راه را برای آن چیزی باز می کند که وی به آن «فزون واقعیت» یعنی وضعیتی که در آن رمز جایگزین واقعیت می شود، نامگذاری می کند. دوران رمز در واقع دوران نشانه را پشت سر گذاشته است. رمز نادیده گرفتن واقعیت را به معنای مورد نظر عصر تولید ممکن می سازد. به نظر بودریار رمز همان رونوشت اصل است که بین آنها تفاوتی وجود ندارد. رمز نادیده گرفتن واقعیت را ممکن می سازد. این خانه پر رمز و راز است و مکان هایی دارد که برای اکثر شخصیت ها بجز شخصیت گروگان گرفته شده مجهول است و این قضیه به رمزآلود بودن فیلم می افزاید.
جدا از میزانسن فیلم، شخصیت ها نیز در سطوح مختلف گیر کرده اند و بر حسب سطحی که در آن قرار دارند ایفای نقش می کنند. از جمله این شخصیت ها می توان به دختر گروگان گرفته شده و پلیس های “سیاه لشکر” اشاره کرد چراکه آنها دنبال بازیگر شدن هستند و شخصیت ثابتی در طول داستان دارند؛
سطح دوم بازتولید نام دارد که در این سطح نشانه ها به نشانه هایی که شبیه چیزهای واقعی است، اشاره می کنند؛ در این مرحله واقعیت سطح اول به وسیله تکنولوژی بازنمایی می شود و این باز نمایی به وسیله عکاسی و فیلمبرداری انجام می شود. مثال بارز این بازنمایی در دوربین های فیلمبرداری و لوکیشن که گاهی دیده می شود است. همچنین شخصیت هایی که در این مرحله به دام افتاده اند عوامل فیلم مثل فیلمبردار، صدابردار، عوامل صحنه و همچنین بازیگر مرد داستان (کامبیز دیرباز) هستند. این افراد همه شخصیت های داستان هستند که توسط “رییس” نوشته شده اند و سرنوشت آنها در فیلمنامه آمده است، در واقع این افراد عروسک های خیمه شب بازی هستند که توسط فراواقعیت هدایت می شوند.
سطح سوم که از همه سطوح مهم تر است وانمایی نام دارد. نشانه ها چیزهای واقعی را بازنمایی نمی کنند؛ بلکه به مثابه ماسک غیبت واقعیت عمل می کنند. بین واقعیت وبازنمایی ارتباط وجود ندارد. در عوض، ما با فراواقعیت سروکار داریم. اعضای تشکیل دهنده این سطح رییس و پدر دختر هستند زیرا این افراد داستان را کارگردانی می کنند و خدای داستان هستند، همچنین آنها از ابزار فراواقعیت نیز که همان دوربین های مدار بسته است استفاده می کنند. آنها با این کار سطح اول و دوم واقعیت را زیر سوال برده و اداره می کنند.
این فیلمنامه شباهت زیادی با نمایشنامه لوییجی پیراندلو به نام “شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده” دارد با این تفاوت که در نمایشنامه دو سطح اول بررسی میشود به این صورت که تعدادی شخصیت که داستانی مخصوص به خود دارند وارد صحنه تمرین یک تئاتر می شوند و از نویسنده نمایشنامه می خواهد که داستان آنها را بنویسد. در این صورت شخصیت ها که داستان خاص خود را دارند در سطح اولیه یا دلالت هستند چراکه آنها همواره شخصیت می مانند و نقش آنها هیچ گاه تغییر نکرده و به سرنوشت خود محکوم هستند و افرادی که در حال تمرین تئاتر هستند و نمایشنامه نویس در سطح دوم یا بازنمایی گرفتار شده اند. در این نمایشنامه سطح سوم وجود ندارد اما در فیلمنامه به سطح سوم نیز اشاره شده که این نکته آن را از نمایشنامه متمایز می کند.
این فیلم بر آن بود تا وضعیت جامعه معاصر را از طریق نشانه شناسی و مسأله فراواقعیت بودریار به تصویر بکشاند که به نوبه خود و در سینمای ایران بسیار جدید و نوپاست. بازی بازیگران توانمند نیز به درست اجرا شدن این تفکر کمک شایانی کرده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «قاعده بازی» حاوی بازیهای پست مدرنیستی است
- در نشست «راه رفتن روی سیم» مطرح شد؛ دغدغه معتمدی نسبت به مسائل اجتماعی برجسته است
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در موزه سینما برگزار شد؛ معتمدی سینما را به نوعی دیگر تالیف کرد
- واکنش احمدرضا معتمدی به حواشی «عنکبوت مقدس»
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نمایش «سوءتفاهم» روی صحنه رفت
- آخرین وضعیت درمان احمدرضا معتمدی
- خط داستانی ناپدید/ نگاهی به فیلم «راه رفتن روی سیم»
- احمدرضا معتمدی: برای ساخت «سوءتفاهم» بد و بیراهها شنیدم
- تهیهکننده فیلم «سوءتفاهم» مطرح کرد: سینما را نمیتوان به حال خود رها کرد / گله از اکران ۱۰ فیلم همزمان
- «سوءتفاهم»: در باب نقد و سینه فیلیا (۱)
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
آخرین ها
- جشنواره استانبول به سینمای ایران ۲ جایزه داد
- فیلمهای کوتاه مسابقه و آثار سینه فونداسیون کن اعلام شدند
- شوریدن بر تحجر
- جایزه جشنواره روسی به مستند ایرانی
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما