سینماسینما، محمد تقی زاده:
هر چند ابراهیم حاتمی کیا در سه فیلم آخرش « به وقت شام » ، « بادیگارد» و «چ» و همچنین مجید مجیدی در دو پروژه آخرش « محمد رسول الله» و « آنسوی ابرها» به دنبال نزدیک کردن سینمای ایران به کیفی و فرمت فیلم های هالیوودی روز بودند ، نرگس آبیار در سال ۱۳۹۷ توانست برای نخستین بار فیلمی با فرمت و سبک فیلم های هالییودی روی پرده ببرد. مهم ترین تفاوت آبیار با حاتمی کیا و مجیدی شاید این بوده است که آبیار آن هیاهو و آن هزینه های خرج کرده برای فیلم ساختن به مثابه فیل هواکردن را در پروژه جدیدش بکار نبرد تا «شبی که ماه کامل شد» در سکوت کامل خبری و بدون هزینه های آنچنانی به موضوعی فراگیر در همسایگی ایران اشاره کند و یکی از مهم ترین وقایع خاورمیانه را به تصویر بکشد.
«شبی که ماه کامل شد» تریلر استاندارد و با کیفیتی است که به داستان زندگی برادر عبدالمالک ریگی پرداخته و از خلال یک داستان عاشقانه وارد یک داستان مهیج و اکشن سیاسی ، امنیتی شده است . ساخت این گونه فیلم ها در سینمای امریکا و سیستم فیلمسازی هالیوود رواج زیادی دارد و هر ساله تریلرهای پرخرج و پرطرفداری برای عامه مردم و بر پایه مستندات تاریخی و سیاسی کشور آمریکا و منافع ملی آن ساخته می شود . در فیلم جدید نرگس آبیار نیز یک موضوع بسیار مهم اطلاعاتی و امنیتی مربوط به عبدالمالک ریگی با ظرافت کامل و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا برای مخاطبان وطنی ارائه شده است که البته لزوما مصرف داخلی هم ندارد و می تواند با مارکتینگ مناسب در کشورهای همسایه و حتی دور هم اکران شود.
فیلم «شبی که ماه کامل شد» فارغ از ایراداتی که مربوط به فیلمنامه و تدوین فیلم می شود به جهت واقعی بودن و جذابیت روایت چنین داستان مهیجی میتواند مخاطب عمومی خاص خود را نیز بدست اورد . البته در مورد تایمینگ ( زمانبندی) فیلم که مطابق استاندارد های جهانی و برابر ۱۴۰ دقیقه است باید این نکته را یادآوری کرد که به نظر می رسد با توجه به فیلم های ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه ای یلم های ایرانی و عادت تماشاگران به تماشای این زمان در سینماها ، زمان فیلم «شبی که ماه کامل شد» در نسخه عمومی لازم است کوتاه تر شود تا مخاطب به دلیل طولانی شدن فیلم خسته و کلافه نشود و ماجرای مهیج فیلم را تا آخر دنبال کند.
بازی ها در فیلم های نرگس آبیار عمدتا نقش مهم و البته درخشانی دارند در اینجا هم هنرآفرینی فرشته صدر عرفایی در نقش مادر عبدالحمید و برادران و همچنین کلیشه زدایی از چهره هایی چون پدرام کریمی ، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا از امتیازات مهم فیلم محسوب می شود.
سخن آخر اینکه نباید «شبی که ماه کامل شد» را فیلمی بی نقص و کامل تصور کرد ولی باید آنرا شروع بسیار خوبی برای جهانی شدن سینمای ایران و مطرح کردن اتفاقات و ماجراهای واقعی و تاریخی در قالب پرده نقره ای برای آشنایی با عموم مخاطبان به حساب آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- پیشنهادهایی لذتبخش
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- راهیابی «شبی که ماه کامل شد» به مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کاراسون فرانسه
- «شبی که ماه کامل شد» محبوب تماشاگران جشنواره شبهای سیاه تالین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





