بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت :طبق رسم معمول در سینمای ایران، کارگردانان جوان و تازه وارد به سراغ تولیدات لوباجت(کم هزینه) می روند تا هم سرمایه گذار مجاب به میدان دادن به آنها شود و هم قدم خیلی بزرگی برندارند که گرفتارشان کند. نتیجه کار هم عموماً در حد یک تجربه در می آید که بیشتر به درد رزومه سازی می خورد تا جشنواره و حتی تماشاگر عام. اما در این قضیه برخی فیلم ها خوب از آب در می آیند و کارگردانان با کیفیتی به سینما معرفی می شوند. اگر بر اساس این داده ها بخواهیم «علفزار» را بررسی کنیم، باید بگویم فیلم خوبی برای یک کارگردان جوان است، هر چند به عنوان اثری مستقل باید آن را کاری متوسط دانست.
اعتبار «علفزار» بیشتر به فیلمنامه آن است، چرا که چند پاره قصه شامل؛ تجاوز گروهی در باغ، اثبات نسب یک دختربچه نامشروع و قتل سهوی یک پسربچه توسط پلیس حول پیرنگ دغدغه های یک بازپرس قضائی در بزنگاه اخلاق، وجدان و وظیفه، خوب چیده شده و تعریف می شوند. هر چند آنقدر تعدد شخصیت دارد که نتواند شناسنامه ای برای همه آنها ارائه کند.
اما در ساخت کار خلاقانه ای صورت بندی نشده و صرفا به برگردان تصویری فیلمنامه بسنده شده است. در واقع فرم تعریف قصه و ساختار مشابه ده ها فیلمی است که هر سال حتی فیلمسازان قدیمی تر اجرا کرده اند. بازیگران هم ترکیبی از ستاره و تازه کار و حرفه ای هستند که همه نقششان را خوب ایفا می کنند. به ویژه پژمان جمشیدی و بازیگر نقش زن معتاد عالی اند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم