سینماسینما، علی ایمانی – مالاریا/بیماری انگلی: پرویز شهبازی اجتماع پیرامونش را می شناسد. ممکن است نوع نگاهش را دوست نداشته باشی یا از کنش و واکنش شخصیتهای فیلمهایش شگفت زده شوی اما اگر با یک نفس عمیق، دربند را دیده باشی می دانی که نگران جامعه است، نگران نسل جوان. اگر کارهای شهبازی را دنبال کرده ای عیار موتیف کارهایش دستت آمده: جوانان منزوی و معترض، جاده، گریز و فاصله از خانواده، تونل و کوله قرمز. فرقش این است که این بار در میانه دهه ۹۰ امید به آینده به حداقلش رسیده، به زیر صفر.
مالاریا/پشه آنوفل: دو پسر جوان نفس عمیق، دو دختر فیلم دربند و حالا یک پسر و دختر دهه هفتادی مالاریا. از شهرستانی-چه فرقی می کند؟ شاید هشتاد کیلومتری تهران- هیچهایک می کنند تا چند روزی در تهران دوری بزنند و تفریح کنند-یا چه فرقی می کند؟ از خانواده بگریزند یا سکه ها را بردارند یا با هم باشند- به تهران که می رسند، پناهی نیست. بناست مثل جوجه های کوچک در سبدی ریخته شوند و به هم بخورند. بخت یار باشد رنگ بگیرند و خریدار پیدا کنند-یا حتی چه فرقی می کند؟ حین رنگ شدن بمیرند- قرار است جامعه ای را ببیند که مرغ فروش و قصاب از هنرمند درس خوانده تا ارشدش معتبرتر است و شیر وحشیِ غران و حیران دربند است میان دستان انسان. اجتماعی که آذرخش مهربانش که تا ته خط دراگ و سیگار و مشروب رفته و برگشته- یا چه فرقی می کند؟ چون هنوز هم نه شغلی دارد نه سقفی محکم بالای سر- جای وسایل و کتابها و سازهایش گوشه خیابان است و جای عرضه هنرش چند خیابان آن طرف تر. جای خودش هم بعد از آن که پناهشان داد و به دادشان رسید و از حبس رهاشان کرد، بازداشت. ای کاش خدای آسمانها به دادش برسد.
مالاریا/تب نوبه: آنچه در اجتماع فیلم مالاریا مهم است نه هویت است نه شناسنامه، گوشی است و دوربین؛ که ثبت و ضبط می کند. صاحبخانه با دوربین مداربسته آمار آذرخش را می گیرد که تهمت بیجا نزند. مرتضی بعد از کتک خوردن از “جوجه رنگیه” سراغ مهم ترین چیزی را که می گیرد موبایلش است. آنچه قرار است از دو جوان اول فیلم باقی بماند فیلمهای دوربین موبایل است. اصلا با همین موبایل و فیلمهایش وارد دنیای فیلم می شویم و نسلی را می بینیم که همه چیز را از دریچه دوربین گوشی اش نگاه می کند: افراد و اتفاقات را، موزیک خیابانی را، توافق هسته ای را و…
مالاریا/هوای بد: دهه ۷۰ یک هشدار بود، اعلام خطر وقوع یک اتفاق تلخ که می شد در یک نفس عمیق تماشایش کرد و با عشق داریوشی کامران و شعر رادیکال آیدا به آینده امیدوار ماند. تازه خود کارگردان هم سعی می کرد مراقب جوانهایش باشد و زنهارشان دهد که “خطرناک است، اینجا نایستید”. دو دهه بعد، کورسوی امیدی هم نیست. با نسلی طرفیم که هیچ مامن و ماوایی ندارد و حتی مثل پگاه دربند دلخوش به خروج و مهاجرت هم نیست. پایان راهی که می رود به ناکجاست و ساحلی که در آن آرام می گیرد صخره ای. شب شرابش-که با آب جوش برگزار می شود- منتهی می شود به بامداد خمار غریق در دریای بی کسی. نسلی که نه پدر می خواهدش نه مادر جوابی برایش دارد و نه خودش به مرام و رفاقت پای بند است و در اولین فرصت می خواهد بپیچد. نه حاضر است سر و وضعش را تغییر دهد و نه افق روشنی پیش رویش دارد که “خانه از پای بست ویران است”.
توضیح تیتر: کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگیهای تب متناوب است که ایتالیاییها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی میدانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش مییابد.(از ویکی پدیا)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- جشنواره فیلمهای ایرانی در تورنتو
- همزمان با روز ملی سینما؛ عرضه نسخه مرمتشده «نفس عمیق» در نمایش خانگی
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- نمایش «رکسانا» در بخش مسابقه جشنواره فیلم دریای سرخ
- یسنا میرطهماسب و زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگران جشنواره توکیو شدند
- حضور گسترده فیلمهای ایرانی در معتبرترین جشنواره سینمایی آمریکای لاتین
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «طلا» و «هجوم»
- طلا یا دلار؟/ نگاهی به فیلم «طلا»
- گفتوگو با رامبد جوان یکی از تهیهکنندگان فیلم «طلا» /مثل دایناسورها دُگم نباشیم
- «طلا» چقدر فروخت؟
- «طلا» با بازی طناز طباطبایی و نگار جواهریان به خانهها میآید/ درخواست رامبد جوان از مردم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد