سینماسینما، فریبا اشوئی:
«نسیان»، روایتی از فراموشی هویت و فرهنگ یک سرزمین است. نوسازی کالبد شهری که تنها عنوان شهر را یدک نمیکشد، بلکه این شهر، نشانی تاریخی از یک هزاره را بر پیشانی خود دارد. فیلم از نقشههای سوداگران پول و سرمایه میگوید و اینکه به نام نوسازی، روح معنوی نهفته در کالبد شهر تاریخی-مذهبی مشهد را زیر آوار بلدوزرهای خود دفن میکنند و شهر را تا قهقرای نابودی کامل میبرند. همچنین فیلم از نظام کاپیتالیسمی میگوید که غرب پیشتر از اینها، آن را آزموده و ناگزیر به انتخاب چهارچوب و مهار برای آن شده است. «نسیان» روایتی است تصویری از نظامی که امروز با شتابی لجامگسیخته وارد سرزمینمان شده و در همه ابعاد زندگی شهریمان نفوذ کرده است. روایتی از سوختن تمدن و سرمایههای اجتماعی- فرهنگی یک کشور و مردمانی که سالها در کشوقوس بازیهای اقتصادی و سیاسی با نام مذهب همواره مورد ظلم صاحبان سرمایه و سیاسیون قرار گرفتهاند.
«نسیان» مستندی پژوهشمحور است که در اصل پژوهش خود با کاستیهای عمدهای روبهروست. تبیین موضوع فیلم، با بهرهگیری از تصاویر آرشیوی و شماری مصاحبه رقم خورده است. اما نکته مهم بر سر طرح پرسش اصلی برای پژوهش است، که تا پایان روایت فیلم، طرح پرسش همچنان مخدوش مانده و شفافسازی نمیشود. پرسشهای مهمی در این پژوهش قابل طرح است که با بهرهوری از آنها میتوان مسیر فیلم را روشنتر ساخت. پرسشهایی چون: «چرا اساسا ما نوسازی میکنیم؟» «چرا نقشه این راه نوسازی غیرکارشناسی و پر از خطاست؟» «خطاکار اصلی این پروژهها چه کسانی هستند؟» «کاپیتالیسم فیالواقع خوب است یا بد؟!» و…
متاسفانه چالش اصلی این مستند عدم وقوف کامل فیلمساز بر سوژه است. موضوع بهغایت مهم و عمیق است که میتواند بر پایه یک پژوهش غنی جریانساز گردد. اما متاسفانه فیلمساز مستند تنها از اصل روایت، به تصویرسازی نابهسامانیها بسنده میکند و با بهرهگیری از تصاویری آرشیوی و نریشن به آسیبشناسی طرحهای بهسازی، نوسازی و توسعه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی میپردازد. و درنهایت هم از پیشرفت پروژه مدرنسازی محلههای قدیمی همجوار به روایت ساکنان این محلهها، ابراز نارضایتی میکند. مرور تاریخچه شهرنشینی ۱۲۰۰ ساله از شهادت امام رضا(ع) تا دوران صفوی و پهلوی و انقلاب اسلامی و تغییرات شگرف در بافت پیرامون حرم مطهر بهعنوان هویت تاریخی و مذهبی پایتخت معنوی ایران اسلامی همه آن چیزی است که در طول نمایش بهعنوان پیرنگ اصلی فیلم «نسیان» به آن پرداخته شده است.

شیرازه یک مستند پژوهشمحور، در اصل بر گردآوری و دستهبندی اطلاعات در جهت طرح موضوع و بیان پرسشهای اصلی تاکید دارد. همچنین مهم است که پژوهشگر و فیلمساز هم موارد قانعکنندهای در پاسخ به این پرسشها، به دست آورده باشند. اما نکته اینجاست که تا زمانی که پژوهش در مرحله پرسش و پاسخ بماند، سوژه مورد نظر هم ابتر مانده است. طرح پرسش، پژوهشگر را به تحلیل و تعمیم یافتهها رسانده و فرضیههای جدیدتری را مطرح خواهد ساخت. فرضیههایی که اثبات آن، ارمغانی چون خلق یک اثر پژوهشی ارزشمند و چالشی را نصیب پژوهشگر و فیلمساز مستند آن خواهد کرد. اما نکته قابل تامل در این بین این است که «نسیان» اساسا پرسشی را به صورت ریشهای مطرح نمیکند که بخواهد در شروع کار ابتر هم بماند. تمام آنچه مخاطب در طول نمایش این مستند به شهادت تصویر میبیند، سوگواری بر رویدادی است که رخ داده و بانی و مسببان آن هم بهواقع گم شدهاند. اصل پروسه نوسازی، بانیان و دستاندرکاران آن، خبط و خطاها، موضوع نظام کاپیتالیسمی و مدرنسازی و… همه و همه پرسشهای کلیدی و جریانسازی هستند که از چشم مستندساز و پژوهشگرانش دور مانده است. دقیقا به همین دلیل است که مستند تنها به روایتی سطحی از یک ناکامی، یا نوحهخوانی بر مصیبت یا مستندسازی حرفها و سخنها اکتفا میکند. زمانی که پژوهش بتواند با طرح پرسش، بر سازههای پیرنگ اصلی متمرکز شود و پاسخی در شأن برای آن بیابد، توانسته به سوژهاش ژرفای بیشتری ببخشد. به این ترتیب، به تبع آن، مستند مذکور نیز از غنای بیشتری برخوردار خواهد شد. همچنین از نگاهی دیگر، اصل این ژرفانگری شناخت وسیعتری را نیز نصیب مخاطبان فیلم خواهد ساخت. و انتخاب فرم، شیوه بیان و ساختار فیلم را نیز برای فیلمساز آن روشنتر خواهد کرد. «نسیان» فیالواقع سوژهای بکر و متفاوت دارد. فیلم با نگاهی جامعهشناسانه، جریان زندگی در شهر، فرهنگ شهرنشینی و نفوذ مدرنیته در کالبد تاریخ و مذهب را دستمایه کار خود قرار داده است. اما نکته اینجاست که فیلم از میان خردهپیرنگهای متعددی که در دست دارد، تنها به قسمتهای احساسی آن توجه میکند و چون پرسشهای مهم پژوهش را در جریان این روایت گم کرده است، لاجرم سویه تحلیلی ماجرا تحتالشعاع فضای احساسی آن قرار میگیرد. «نسیان» چالش دارد، اما چالشگر اصلی آن گموگور و پراکنده شده است، خطا وجود دارد، اما از خطاکاران اصلی اثری در میان نیست. این کاستیها ناگزیر، پویایی و اثربخشی مستند را مخدوش و مستندساز را به گرایش فرمایشیسازی متهم میکند.
انتخاب عنوان «نسیان» برای فیلم طرح یک موضوع کلی است. سیطره این پیام، شامل تمام سرزمینهایی است که گرفتار نظام کاپیتالیسم بوده یا هستند و بیخبر از اصلیات، درگیر فرعیات شدهاند. «نسیان» از شهر مشهدی روایت میکند که روزگاری قطب معنوی ایران بوده است. اما امروز متاسفانه با اقدامات غیرکارشناسانه و گرتهبرداریهای ناشیانه از نظامهای آزمون پسداده سرمایهداری، تبدیل به یک کالای اقتصادی شده است. مشهد امروز روحی بر تن ندارد و گویی روح از کالبدش رخت بربسته باشد. امروز تمام شهر غرق در انبوهی سرمایه و مدرنیته، رو به آیندهای مبهم گام برمیدارد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





