سینماسینما، سام بهشتی:
در طی سال هایی که گذشت، همیشه یک طرفِ جنگ هشت سالِ ایران با عراق در آثار سینمایی ما به تصویر کشیده شد. از جنگ در حوزه دفاع مقدس تصویری مردانه ارائه می شد که فقط رزمنده ها در آن قهرمان اصلی بودند و همیشه زنان و کودکان ما مظلوم اول بودند و تصویری که ارائه شد این بود که زن ها نقشی ندارند و همیشه نیازمند یک تکیه گاه هستند و تصویر کاریکاتور گونه ای از حضور زن ها در سینمای جنگ داشتیم که نقش آن ها فقط خیاطی، سبزی پاک کردن، سفره انداختن و دعای اَن من یٌجیب خواندن برای سلامتی رزمندگان بوده است اما به تازگی فیلمساز جوانی پا به عرصه سینما گذاشته و با ساخت فیلم ویلایی قواعد را بر هم زده است و تصویر تازه ای نقش از زنان در جنگ ارائه می کند که به شدت درست است و می توان گفت تا به امروز با خلا همچنین نگاهی به تاثیرگذاری نقش زنان در دهه شصت و سال های جنگ مواجه بودیم. منیر قیدی با ساخت فیلم ویلایی ها یادآوری کرد که این رشادت ها یک طرف دیگر هم دارد.
ویلایی ها پر از لحظات نفس گیر و تعلیق های عذاب آور است و انگار کارگردان می خواهد احساس مخاطب را چنگ بزند و در خلق این حالات هم به شدت موفق عمل می کند. نکته مهم این جا است که قصه روی کاغذ درست است اما فیلمنامه آنچنان که باید شسته و رفته نیست و چند اختلال روایتی و سکته در فیلمنامه وجود دارد که آن به خرده قصه های فرعی بازمی گردد که با حذف برخی از آن ها ریتم و ضرباهنگ فیلم درست تر خواهد بود.
دوربین و فیلمبردار در خدمت روایت قصه هستند و در هیج پلانی با اضافه کاری مواجه نیستیم، علی قاضی فیلمبرداری درخشان و منسجمی داشته است و هلی شات ها و حتی دوربین روی دست ها به شدت در خدمت محتوای فیلم است و بیرون نمی زند.
ویلایی ها یک درام زنانه و به شدت تلخ و دلهره آور است که برای خلق این فضاها و شکل گیری این تعلیق ها بازیگران نقش حیاتی و مهمی دارند که اگر کارگردان، انتخاب های دیگری داشت، قطعا این اتمسفر سنگین و تاثیرگذار شکل نمی گرفت، طناز طباطبایی نقش اصلی زن این درام زنانه است و با نبوغ هوشمندانه اش در عرصه بازیگری، کاراکتری را خلق می کند که شخصیت آن دو وجه و جهت دارد، اول باید نقش مادری اش را در آن شرایط ایفا کند و دوم زنانگی و زندگی خود کاراکتر است که طباطبایی به صورت خلاقانه و استفاده از تکنیک های متفاوت از عهده نقش بیرون می آید.
در کنار این بازیگر نقش مکمل دیگری وجود دارد که پریناز ایزدیار است و او برای بار دیگر ثابت کرد که بازیگر تک بعدی نیست و این انعطاف پذیری را دارد که در نقش یک فرمانده پایگاه و همسر شهید هم به خوبی ایفای نقش کند و ماندگار باشد.
شاید ویلایی ها یک فیلم سینمایی درخشان و خوش ساخت نباشد اما یک تجربه فوق العاده از فیلمساز زنِ جدیدی است که در سینمای ایران متولد شده است و باید به او خوش آمد گفت که در اولین گام به سراغ سوژه ای می رود که ذهن های ما را بیدار کند و تلنگری به ما بزند که اگر ما اخراجی هایی داشتیم، ویلایی هایی هم بودند که زنانه رشادت کردند و غیرت آن ها صد برابر مردان بوده است، از خود گذشتند تا این خاک بماند، زنان و مادرانی که بی قرار و چشم به راه فرزندانشان بودند تا لحظه را در کنار هم باشند، چه خوب گفت فاضل نطری :
بعد از این بگذار، قلبِ بی قراری بشکند
گل نمی روید، چه غم، گر شاخساری بشکند
ویلایی ها را در این روزهای جشنواره فیلم فجر از دست ندهیم چون یکی از فیلم های مهم سینمای ایران در دهه معاصر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- عشق است و آتش و خون/ نگاهی به فیلمهایی که از زنان میگویند؛ «دسته دختران» و «هِناس»
- یک بیگ پروداکشن بیخاصیت/ حسادت زنانه یا حس مادرانه/ نگاهی به فیلمهای «دسته دختران» و «بیمادر»
- باصلابت و جنگجو/ نگاهی به بازی فرشته حسینی در فیلم «دسته دختران»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر؛ سوالات و انتقادات بیپاسخ خبرنگاران از عوامل فیلمها
- دراماتیک و نفسگیر و قصهای که شکل نمیگیرد/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- قصهای گمشده در هیاهوی انفجار/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «دسته دختران»؛ داستان فدای سکانسهای جنگی شد
- در نشست رسانهای «دسته دختران» عنوان شد؛ سیستم سمفا بر آرای مردمی کنترل ندارد
- «دسته دختران»، در مراحل پایانی پستولید
- «دسته دختران» وارد مرحله پس از تولید شد + تیزر
- نیکی کریمی در فیلم جدید منیر قیدی بازی میکند
- لیلا حاتمی بازیگر فیلم «دسته دختران» منیر قیدی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





