نتیجه «پریناز» این است که کاش قضاوتی، قضاوتی، قضاوتی در کار نبود.
سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی:
۱ – باورپذیری در سینما، امری است مهم که اگر اینطور نشود، فیلم خاصیتش را از دست میدهد. فیلم برنده، از سینمایی میآید که توانسته باشد جهانِ برساخته خود را به یک باور بهنسبت عمومی برساند. چه اگر غیر این شود، فیلم بیمخاطب میماند و فیلمِ بیمخاطب، فیلمی است بازنده. فیلمهایی هستند که قادر شدهاند حتی غریبترین مفاهیم یا فریبندهترین عناصر را برای مخاطب باورپذیر کنند. تعبیر سادهاش میشود اینکه آنها «دروغهای شاخدار» گفتهاند، اما ما باورش کردهایم. این یعنی همراهیِ ما با فیلم که رکن اصلی سینماست. آیا فیلم «پریناز» نصیبی از همراهی تماشاگر با خودش میبرد؟ آیا فیلم قادر بوده حرکت و رفتار شخصیتهایش را در داستانی که بنا کرده، باورپذیر جلوه دهد؟ آیا ما با این آدمها همذات میشویم؟ سخت است بتوان به چنین پرسشهایی پاسخی مثبت داد؛ حتی اگر با نگاهی خطاپوش فیلم را دیده باشیم.
۲ – فیلمی که حالا بر پرده است، عمری هفت ساله دارد. یعنی دیر رنگ پرده را به خود دیده، اما با رنگ تیغ آشنا بوده. همینها را میشود توجیه عدم موفقیت فیلم قلمداد کرد؟ اینبار نیز پاسخ مثبت نیست. نمیتوان چیزهایی را تخیل و تصور کرد که از فیلم کاسته شدهاند و اما همانها سریشم لازم برای اتصال بندهای فیلم بودهاند! بهنظر میرسد این بیانسجامی چیزی نیست که دلایل بیرونی داشته باشد. فیلم از پایه و بن استوار نیست.
۳ – «پریناز» از ظاهرش پیداست در زمانه کنونی زیست میکند و در مکانی آشنا حرکت میکند. حالا گیرم که دقیق و متقن نگوید داستان در چه سالی و در چه مکانی میگذرد. بههرحال میتوانیم گمان کنیم که آدمهای این محله، و شخصیتهای اصلی مثل فرخنده و خورشید با ما قرابتی زمانی/مکانی دارند. اما سخت میتوان آنها را شناسایی کرد. نمیتوانیم خواستهها و نیازهایش را باور کنیم، مگر اینکه گمان کنیم به چند دهه قبل برگشتهایم. جالب است که همه نیز به یک گونه فکر و عمل میکنند. از میانشان یکی را نمیشود پیدا کرد که طور دیگری فکر و رفتار کند. که در برابر شخصیتهای فیلم قرار بگیرد و از تقابل آنها و کشمکشی که ایجاد میشود، هیجان و جذابیتی رخ کند. هم از اینروست که همه چیز تخت پیش میرود. موانعی برای توقف شخصیت ـ فرخنده ـ وجود ندارد. او میتواند بهراحتی راه برود و بر سر مواضع خود بماند. اگر چنین موانعی ایجاد میشد، میتوانستیم شاهد تغییر تدریجی او باشیم و دگردیسی پایانیاش را بیشتر باور کنیم. صرفا اینکه پریناز با پدرش میرود، نمیتواند دلالت بر شناخت و تحول او باشد.
۴ – «پریناز» فیلمی شخصیتمحور است. آنچه اصل است، شخصیت است و ماجرا در فرع قرار دارد. حادثه اولیه فیلم که مرگ خورشید است، به لحاظ ماهوی ارزشی ندارد. میتواند هر چیز دیگری باشد. اما این شخصیتها هستند که روایت را پیش میبرند؛ آن هم بر اساس دیدگاههای خود. درواقع روایت از جهانی فیزیکی رشد نمیکند که شیمیِ آدمها حلقههای روایت را شکل میدهند. به همین خاطر است که «پریناز» بیش از هر چیز نیازمند ترسیم شخصیتهایی کارشده بوده است، نه کاریکاتورهایی که درست شدهاند تا مضمون اصلی فیلم را تقویت کنند. واقعیت این است که آنها از راهی نادرست، تبدیل به عناصر پیشبرنده داستانی میشوند که خرافات و جهل را مبنا قرار داده است. اما از این زاویه، جانب غلو و اغراق را میگیرد و به بار نمینشیند. از زمانی که پریناز به این محله پا میگذارد، با سیلی از ایدههای غلوآمیز و اگزوتیک روبهرو میشویم که بیش از اندازه نشان از دست نویسنده و مداخله او در مسیر دادن به داستان دارد و باز همین باعث میشود که با تک ایدههایی مواجه شویم که جایشان در گستره طولی فیلم نقطهای درست پیدا نمیکنند و اگر هر کدام در پیش و پسِ همدیگر باشند، اتفاقی نمیافتد و فرقی نمیکند که آنها را کجای فیلم ببینیم. عروس مردِ دکهای میخواهد بچهدار شود، اما چون آبلهمرغان نگرفته، میترسد جنینش دچار آبله شود. آنها دنبال آن هستند بچهای را پیدا کنند تا عروسش به او بچسبد و مریضی را بگیرد و بعد با خیال راحت بچهدار شوند. این مرد دکهای گویا بودنش در فیلم فقط برای آن است که ایدهای وحشتناک و غیرانسانی و جاهلانه را مطرح کند. نبودش واقعا چه ضربهای به فیلم میزند؟ پریناز و پسرک لکنتی به دیوار میخورند و پسر زبان باز میکند. معلوم نیست چرا مردم از این حادثه پی به کرامات پریناز میبرند و او را تا حد نظرکردهای بالا میبرند که آمده تا آنها را نجات دهد. از این به بعد، سفارشها شروع میشود. بچهها از او تقاضای تاب دارند. مردی میخواهد پسر سرطانیاش، پریناز را بغل کند تا شفا یابد. حتی از پریناز خواسته میشود پیرزنی علیل را نجات دهد. سرآخر هم بعد از مرگ تصادفی تعمیرکار دوچرخه و عیان شدن موضوع تاب و اینکه چه کسی آن را به محله آورده است، به سرعت نگاه مردم به پریناز تغییر میکند و در قطبی دیگر مینشینند. فیلم که به پایان میرسد، تمِ آن به مستقیمترین شکل ممکن از دهان یکی از شخصیتها بیرون میآید. «ما جماعتی هستیم که یک روز از آدمی دیو میسازیم و روزی دیگر او را فرشته میپنداریم.» و نتیجه آن این است که کاش قضاوتی، قضاوتی، قضاوتی در کار نبود. حرف خوبی است، اما راهی که فیلم «پریناز» برای بازگو کردن آن اختیار کرده، راهی موثر نیست و دلیل اصلیاش هم آن است که در بازهای طولانی اغراق میکند؛ طوری که دیگر زمان کافی برایش باقی نمیماند که رستگاری آدمش را بهدرستی و خوبی نشان دهد.
۵ – «پریناز» برای ترسیم شخصیت اصلیاش زیاده از حد اسیر نمادپردازی است. برای فیلمی که آدم مرکزیاش قصد دارد بار گناهانِ آدمهای یک شهر را بشوید، پناه بردن به وسواس شستوشو و مدام دستکش داشتن و نایلون پهن کردن و بشور بشور کردن سهلانگارانه به نظر میرسد. یا تطهیر مردمان این محله با ابرهای آسمانی که مدام بارانشان میگیرد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- با انتخاب کامل بازیگران و عوامل، فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





