«یک روز طولانی» روایت نسبیت و پیچیدگی اخلاق در زندگی انسان است.
سینماسینما، سیدرضا صائمی:
باید میان پیچیدگی و نسبیت در اخلاق، نسبت منطقی برقرار کرد و همین وضعیت چندگانه و گاه پارادوکسیکال است که قضاوت درباره دیگران را دشوار میکند. بابک بهرام بیگی تلاش کرده در «یک روز طولانی» از طریق قرار دادن آدمها در موقعیتهای متعارض، این گزاره اخلاقی را دراماتیزه کند و نمایش دهد. شاید سینما تنها یا دستکم بهترین ابزاری است که با تکیه بر ذات بصری خویش میتواند موقعیتهای متعارض و نسبی اخلاقی را از طریق ساختار نمایشی، قابل تفهیم کند. درواقع کارکردهای نمایش میتواند مفاهیم دشوار و انتزاعی فلسفی، هستیشناختی و اخلاقی را به موقعیتی ملموس و قابل فهم بدل کند. در «یک روز طولانی»، آدمها در تقاطع رویارویی و مواجهه اتفاقی با هم، پیچیدگی موقعیتهای اخلاقی در زندگی روزمره را ترسیم میکنند. این بازنمایی البته صورتی ناخودآگاهانه دارد، اما دستکم علی (رضا بهبودی) قهرمان خسته و غمگین فیلم متوجه این پیچیدگی شده و شاید حس ملالی که در رفتار و منش او میبینیم، ناشی از نوعی درماندگی از این پارادوکسهای اخلاقی باشد که شاید به واسطه سالها دوری از وطن و عدم آگاهی از تغییر و تحولات جامعه برمیآید. در جایی از فیلم، نیلوفر به علی میگوید اینجا همه چیز خیلی سریع در حال تغییر است و گویی علی از عمق این تغییرات پرتعارض، گیج و منگ است؛ از اینکه برخی از آدمها به جبر تغییر نه عوض که عوضی شدهاند! در خلاصه داستان فیلم جملهای آمده با این مضمون که «زمان آدمها را دگرگون میکند، اما تصویری را که از آنها داریم، ثابت نگه میدارد. هیچ چیزی دردناکتر از این تضاد میان دگرگونی آدمها و ثبات خاطره نیست!» علی ظاهرا از ثبات شخصیتی برخوردار است که دور از علاقه او به نقاشی و هنر و درونگرایی ناشی از آن نیست، حالا او در مقابل جامعهای متزلزل و متغیری قرار گرفته که سالها از آن دور بوده و به نظر میرسد بهخاطر همین روحیه نیز در غربت رنج میبرد. اما این رنج در بازگشت به وطن و قرار گرفتن در موقعیتی که به واسطه برادرش سامان برای او ایجاد شده، به بهت و دوگانگی بدل شده و او را بلاتکلیفتر از قبل میکند. خاصه وقتی متوجه رابطه سامان و نیلوفر میشود، انگار به نوعی سرخوردگی و ملال اخلاقی دچار شده و حس میکند که دیگر آدمهای زندگیاش و جامعهای را که در آن بزرگ شده، نمیشناسد. علی هنوز از نسل همان مردان مردی است که جوانمردی و انسانیت را فدای مصلحتاندیشی و منفعتطلبی فردی نکرده! گرچه فردیت او از حیث شخصیتشناسی بیش از دیگران است.
«یک روز طولانی» سرشار از دلالتهای اخلاقی و روانشناختی است که هم میتوان در نسبت با شخصیتها آن را جستوجو کرد و هم در واکاوی هویت مستقل هر کدام از آنها. از سوی دیگر فارغ از قضاوتهای اخلاقی درباره آدمهای قصه، موقعیت نسبی اخلاق در جهان انسانی نیز بهدرستی و با اتکا به مولفههای درام صورتبندی میشود تا در پس آن نوعی جبریت اجتماعی هم در این واکاوی اخلاقی دخیل باشد. به این معنی که آدمها در موقعیتهای مختلف شاید به ظاهر، کنش و واکنش غیراخلاقی از خود نشان دهند، اما این یک برساخته اجتماعی است، نه لزوما یک منش فردی. مثلا علی میخواهد ۹ میلیون به همسر سابق نیلوفر کمک کند تا از این طریق هم دختری دور از پدرش نباشد و هم خود او از طریق پرداخت بدهی طلبکار برادرش، دینش را به خانواده خودش ادا کند. اما همین موقعیت اخلاقی درست در جایی تحقق مییابد که نیلوفر به بهانه این اتفاق و بازداشت همسر سابقش میخواهد بهانهای محکمهپسند فراهم کند تا حضانت دخترش را بگیرد. این دو موقعیت انسانی در یک درهمتنیدگی اخلاقی، چنان پیچیده و بغرنج میشود که علی نمیداند کدام عملش اخلاقی و انسانیتر است؛ دادن یا ندادن پول!
فیلم به نوعی روایت بیاعتمادی به آدمهاست که در پس تغییر به دگردیسی هویتی دچار میشوند. «یک روز طولانی» درواقع روایت نسبیت و پیچیدگی اخلاق در زندگی انسان است که «زندگی انسانی» را به مفهوم و موقعیتی چندقطبی و دوگانه بدل میکند که رمزگشایی آن بهسادگی میسر نیست. آدمها به قول مارکس به دست خودشان زندگی را میسازند، اما نه آنطور که خودشان دوست دارند، آنطور که جامعه و خود زندگی اقتضا میکند. و این حقیقت تلخ ناگزیری است که در «یک روز طولانی» بازنمایی میشود.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» از ۱۸ آذر روی صحنه میرود/ معرفی بازیگران
- نام فیلم «چهره به چهره» به «در انتهای روز» تغییر کرد/ رونمایی از عکس بازیگر نقش اول مرد
- نامزدی «خداحافظ دختر شیرازی» در ۵ رشته جشنواره آمریکایی عشق
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درخشش» با صدای رضا بهبودی/ این برنامه به آیدین الفت تقدیم شد + تیزر
- هانیه توسلی بازیگر «چهره به چهره» شد
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- مهران مدیری و شبنم مقدمی بازیگران «خاتون» شدند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- اکران مستند پشت صحنه «شبی که ماه کامل شد»
- روایت و نقد «بیتا» در بیستمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه