«یک روز طولانی» روایت نسبیت و پیچیدگی اخلاق در زندگی انسان است.
سینماسینما، سیدرضا صائمی:
باید میان پیچیدگی و نسبیت در اخلاق، نسبت منطقی برقرار کرد و همین وضعیت چندگانه و گاه پارادوکسیکال است که قضاوت درباره دیگران را دشوار میکند. بابک بهرام بیگی تلاش کرده در «یک روز طولانی» از طریق قرار دادن آدمها در موقعیتهای متعارض، این گزاره اخلاقی را دراماتیزه کند و نمایش دهد. شاید سینما تنها یا دستکم بهترین ابزاری است که با تکیه بر ذات بصری خویش میتواند موقعیتهای متعارض و نسبی اخلاقی را از طریق ساختار نمایشی، قابل تفهیم کند. درواقع کارکردهای نمایش میتواند مفاهیم دشوار و انتزاعی فلسفی، هستیشناختی و اخلاقی را به موقعیتی ملموس و قابل فهم بدل کند. در «یک روز طولانی»، آدمها در تقاطع رویارویی و مواجهه اتفاقی با هم، پیچیدگی موقعیتهای اخلاقی در زندگی روزمره را ترسیم میکنند. این بازنمایی البته صورتی ناخودآگاهانه دارد، اما دستکم علی (رضا بهبودی) قهرمان خسته و غمگین فیلم متوجه این پیچیدگی شده و شاید حس ملالی که در رفتار و منش او میبینیم، ناشی از نوعی درماندگی از این پارادوکسهای اخلاقی باشد که شاید به واسطه سالها دوری از وطن و عدم آگاهی از تغییر و تحولات جامعه برمیآید. در جایی از فیلم، نیلوفر به علی میگوید اینجا همه چیز خیلی سریع در حال تغییر است و گویی علی از عمق این تغییرات پرتعارض، گیج و منگ است؛ از اینکه برخی از آدمها به جبر تغییر نه عوض که عوضی شدهاند! در خلاصه داستان فیلم جملهای آمده با این مضمون که «زمان آدمها را دگرگون میکند، اما تصویری را که از آنها داریم، ثابت نگه میدارد. هیچ چیزی دردناکتر از این تضاد میان دگرگونی آدمها و ثبات خاطره نیست!» علی ظاهرا از ثبات شخصیتی برخوردار است که دور از علاقه او به نقاشی و هنر و درونگرایی ناشی از آن نیست، حالا او در مقابل جامعهای متزلزل و متغیری قرار گرفته که سالها از آن دور بوده و به نظر میرسد بهخاطر همین روحیه نیز در غربت رنج میبرد. اما این رنج در بازگشت به وطن و قرار گرفتن در موقعیتی که به واسطه برادرش سامان برای او ایجاد شده، به بهت و دوگانگی بدل شده و او را بلاتکلیفتر از قبل میکند. خاصه وقتی متوجه رابطه سامان و نیلوفر میشود، انگار به نوعی سرخوردگی و ملال اخلاقی دچار شده و حس میکند که دیگر آدمهای زندگیاش و جامعهای را که در آن بزرگ شده، نمیشناسد. علی هنوز از نسل همان مردان مردی است که جوانمردی و انسانیت را فدای مصلحتاندیشی و منفعتطلبی فردی نکرده! گرچه فردیت او از حیث شخصیتشناسی بیش از دیگران است.
«یک روز طولانی» سرشار از دلالتهای اخلاقی و روانشناختی است که هم میتوان در نسبت با شخصیتها آن را جستوجو کرد و هم در واکاوی هویت مستقل هر کدام از آنها. از سوی دیگر فارغ از قضاوتهای اخلاقی درباره آدمهای قصه، موقعیت نسبی اخلاق در جهان انسانی نیز بهدرستی و با اتکا به مولفههای درام صورتبندی میشود تا در پس آن نوعی جبریت اجتماعی هم در این واکاوی اخلاقی دخیل باشد. به این معنی که آدمها در موقعیتهای مختلف شاید به ظاهر، کنش و واکنش غیراخلاقی از خود نشان دهند، اما این یک برساخته اجتماعی است، نه لزوما یک منش فردی. مثلا علی میخواهد ۹ میلیون به همسر سابق نیلوفر کمک کند تا از این طریق هم دختری دور از پدرش نباشد و هم خود او از طریق پرداخت بدهی طلبکار برادرش، دینش را به خانواده خودش ادا کند. اما همین موقعیت اخلاقی درست در جایی تحقق مییابد که نیلوفر به بهانه این اتفاق و بازداشت همسر سابقش میخواهد بهانهای محکمهپسند فراهم کند تا حضانت دخترش را بگیرد. این دو موقعیت انسانی در یک درهمتنیدگی اخلاقی، چنان پیچیده و بغرنج میشود که علی نمیداند کدام عملش اخلاقی و انسانیتر است؛ دادن یا ندادن پول!
فیلم به نوعی روایت بیاعتمادی به آدمهاست که در پس تغییر به دگردیسی هویتی دچار میشوند. «یک روز طولانی» درواقع روایت نسبیت و پیچیدگی اخلاق در زندگی انسان است که «زندگی انسانی» را به مفهوم و موقعیتی چندقطبی و دوگانه بدل میکند که رمزگشایی آن بهسادگی میسر نیست. آدمها به قول مارکس به دست خودشان زندگی را میسازند، اما نه آنطور که خودشان دوست دارند، آنطور که جامعه و خود زندگی اقتضا میکند. و این حقیقت تلخ ناگزیری است که در «یک روز طولانی» بازنمایی میشود.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» از ۱۸ آذر روی صحنه میرود/ معرفی بازیگران
- نام فیلم «چهره به چهره» به «در انتهای روز» تغییر کرد/ رونمایی از عکس بازیگر نقش اول مرد
- نامزدی «خداحافظ دختر شیرازی» در ۵ رشته جشنواره آمریکایی عشق
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درخشش» با صدای رضا بهبودی/ این برنامه به آیدین الفت تقدیم شد + تیزر
- هانیه توسلی بازیگر «چهره به چهره» شد
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- مهران مدیری و شبنم مقدمی بازیگران «خاتون» شدند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- اکران مستند پشت صحنه «شبی که ماه کامل شد»
- روایت و نقد «بیتا» در بیستمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی