«بنیانگذار محک»؛ مستندی که قهرمانش یک قهرمان واقعی است
سینماسینما، سیدرضا صائمی:
سعیده قدس یک روز آرزو داشت که زنی همچون سیمون دوبوار باشد. همانی که گفته بود: «زن، زن به دنیا نمیآید، زن میشود.» اگرچه این جمله در نقد ابژهشدگی زنان و زنانگی مصلوب است و درحقیقت نقد منفی به سوژگی زنان در جهان ناعادلانه است، اما این سویه منفی میتواند دارای سویه مثبتی هم باشد. به این معنی که زن میتواند همان زنی شود که خود میخواهد، فارغ از جبر ساختاری که جامعه، تاریخ، فرهنگ و نظام مردسالار بر او تحمیل میکند. سعیده قدس از این حیث فقط بنیانگذار موسسه محک نیست، بلکه بنیان تفکر سنتی درباره زن را برمیاندازد و چنان خود را به اثبات میرساند که مردان بسیاری به احترام او کلاه از سر برمیدارند. تماشای این مستند این حس را در مخاطب نیز برمیانگیزاند. مستندی که قهرمانش یک قهرمان واقعی است که فارغ از عملکرد و فعالیتهای اجتماعیاش، شخصیت و منش فردیاش تحسینبرانگیز است و تصویری از یک زن موفق را روایت میکند که موفقیتش اتفاقی نیست و بهشدت وابسته به توانمندیهای شخصی است. درواقع مستند «بنیانگذار محک» یک مستند پرتره است که قهرمان قصه و کارهایی که انجام داده، در یک موقعیت یگانه به وحدت میرسند و درخشش این موسسه تمامقد وابسته به حضور قدرتمند سعیده قدس و شخصیت نافذ و کاریزماتیک اوست. شاید به نظر برسد که کاریزماتیک بودن مصداق مردانه دارد، اما در این مستند میتوان ردپای یک شخصیت کاریزما را فارغ از جنسیت در منش و روش یک انسان جستوجو کرد.
فیلم با سکانس کلیدی و معرف خوبی شروع میشود که تاثیرگذاری حسی- عاطفی آن در همان ابتدا کلید میخورد. به نظر میرسد هیچ سکانس افتتاحیهای به اندازه آنچه در این مستند میبینیم، نمیتوانست یک آغاز گرم و تاثیرگذار برای یک مستند پرتره باشد. اینکه جرقه تاسیس محک ابتدا چگونه زده شد و چه اتفاقی افتاد تا سعیده قدس محک را بنیان نهد و به یک جریان اجتماعی – فرهنگی بدل کند، با سخنرانی او از یک خاطره در یک همایش یا نشست رخ میدهد که با توجه به کلام نافذ خانم قدس و بار عاطفی و احساسی که این صحنه دارد، در همان ابتدا حس همدلی را در مخاطب با موضوع مستند برمیانگیزد و پرسشهای مخاطب را درباره این موسسه و موسسش پررنگتر میکند. ادامه مستند درواقع پاسخ به این پرسشهاست که عبدالوهاب از طریق تمهیدات گزارشی، تصویری و مصاحبهای به آنها پاسخ میدهد.
«بنیانگذار محک» درواقع مستندی زندگینامهای – تحلیلی درباره سعیده قدس است که هم دارای کارکردهای اطلاعرسانی است و هم نگاهی تحلیلی به سوژه خود دارد. ضمن اینکه در یک روایت گفتمانی و فراشخصیتی در لایههای درونیتر خود به بازنمایی عوامل موفقیت یک زن ایرانی در جامعه معاصر میپردازد و آن را صورتبندی میکند. از این حیث تماشای این مستند خاصه برای زنان میتواند کارکردی تشویقی و ترغیبی داشته و انگیزه آنها را برای فعالیت اجتماعی افزایش دهد.
عبدالوهاب تلاش کرده تا از روشهای موازی روایت، روش تقطیعشده و حتی مینیمال استفاده کند تا هم ریتم اثر شتاب بگیرد و از ملال و کندی مستندهای پرتره که گاهی بهشدت گفتوگومحور است، فاصله بگیرد و هم اینکه ابعاد بیشتری از فعالیتها و حوزههای کاری موسسه محک را به تصویر بکشد. تنوع و تعدد صحنهها و بازنمایی چالشهایی که در مسیر قهرمان داستان وجود دارد، به آن عمق میدان و دید بیشتری بخشیده است، به این معنی که مخاطب را در سطح معرفی بیرونی یک کارآفرین قرار نمیدهد، بلکه به لایههای درونیتری از شخصیت او از یک سو و موسسه او از سوی دیگر پرداخته و فرصتها و تهدیدها یک موقعیت موفقیتآمیز را ترسیم میکند. آنچه در این بازنمایی شخصیتی جذاب مینماید، حفظ هویت زنانه خود سعیده قدس است که در عین اینکه به نظر میرسد روحیه جنگنده و مبارزی دارد، اما لطافتهای زنانه و حس زیباییشناختی او به کاری که انجام میدهد، یا نوع ارتباط و تعاملی که با دیگران دارد، هویت و حریت زنانه خود را حفظ کرده و هرگز به یک زن مردنما بدل نمیشود. زنی با ۲۵ سال خدمت به ۲۵ هزار کودک سرطانی. زنی عاشق که زنانگی و مادرانگیاش را در هم ضرب کرده و به یک مادرترزای ایرانی بدل میشود. زنی که به دلیل ابتلای دخترش کیانا به سرطان، مسیری را آغاز کرد که نهتنها دخترش که دختران و پسران سرطانی دیگر هم تحت چتر حمایتی او قرار بگیرند. تماشای مستند «بنیانگذار محک» نشان میدهد کارهای بزرگ با گامهای کوچک آغاز میشوند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





