سینماسینما، سمیه علیپور
«سمفا» یک عنوان برای تبلیغ شفاف سازی در سینمای ایران نیست، این همان گمشده ای است که می تواند در صورت پایبندی به اطلاعات درست موجود در آن و تحلیل و ارزیابی آن ها، ابتدا به برداشت درستی از خواست مخاطب از سینما رسید و در ادامه این تحلیل ها را در تولید و توزیع فیلم ها اثر داد تا در نهایت سینمای ایران بتواند با تکیه جدی بر فروش و اکران، مستقل از هر نهاد حامی پیش برود.
راه اندازی سامانه ای برای ارائه جزئیات در مورد فروش و اکران فیلم ها که از یک ماه قبل از سوی سازمان سینمایی اتفاق افتاده، سینما را به وادی تازه ای از تحلیل و سنجش فروش و مخاطب و همچنین شیوه های شفاف اکران وارد کرده است. کافی است برای اهمیت این موضوع نگاهی به روش های قدیمی که در این زمینه به کار بسته می شد، صورت بگیرد.
اگر اوایل دهه ۸۰ یعنی چیزی حدود ۲۰ سال قبل به عنوان نماینده یک رسانه می خواستید به آمار و ارقامی در مورد فروش فیلم های سینمایی دست پیدا کنید، دو راه بیشتر نداشتید یا براساس پایه قراردادن اطلاعات فیلم با دفتر پخش فیلم تماس بگیرید و بعد از ساعت سه و چهار بعد از ظهر که آمار از سینماها جمع شده، دریابید که روز گذشته فیلم ها چقدر فروخته اند و یا در روش دوم، مبنا را سالن سینما قرار داده و تماسی با سینما بگیرید و رقم فروش فیلم یا فیلم های مختلف (در مورد سینماهای چند سالنه) را از سینمادار دریافت کنید. البته روش سومی که عملا جمع این دو روش بود و در اصل کسب اطلاعات از واحدی در بنیاد سینمایی فارابی محسوب می شد، امکان داشت که آن را نمی توان شیوه ای مستقل دانست.
می توان تصور کرد که در این شیوه ها با نقش آفرین مهم «افراد» چقدر ممکن است خطایی ناآگاهانه و گاه آگاهانه رخ دهد: اهمیت تاثیرگذاری میزان فروش فیلم ها بر ادامه روند جذب تماشاگر یا کاهش مخاطب از کسی پنهان نیست و بیش از هر فردی مسئولان دفاتر پخش بر این موضوع آگاه بودند، بنابراین دست بردن در آمار و یا تغییر آن (البته تا حدی که برای پرداخت مالیات چندان دردسرزا نباشد) یکی از شیوه هایی بود که شاید برخی هر از گاهی سراغ آن می رفتند. درگیری پخش کننده ها با هم یا تماس هایی که پیرو این آمار با نمایندگان رسانه ها می گرفتند، ادامه دردسرهای این شیوه بود.
با همه مشکلات این روش، رهایی از آن و رسیدن به شیوه ای مکانیزه و مناسب تر و کم اشکال تر سال های سال طول کشید. هرچند از همان سال ها سینماها به سمت فروش مکانیزه بلیت ها پیش می رفتند، اما جمع آوری آمار در روندی که نقش نیروی انسانی کمرنگ باشد، چندان زودهنگام به دست نیامد و آزمون و خطاهایی صورت گرفت و از چند سال قبل آمار فروش روی برخی وب سایت ها منتشر شد، اما این همه خواسته برای شفاف سازی در مورد حوزه اکران سینما نبود.
واضح است که اکران و تمامی جزئیاتی که طی این فرآیند رخ می دهد می تواند تاثیر بسیار پررنگی در حیات و ممات کلیت سینما و یا گونه ای از سینما داشته باشد: در بخش اکران آنچه می تواند پایه های سینما را قوی و در نهایت منجر به تولید سالم و موفق فیلم شود، تحلیل است. تحلیل اینکه مخاطب به کدام فیلم توجه بیشتری نشان می دهد و کدام آثار را نمی بیند، اینکه کدام سالن های سینما برای اکران چه نوع آثاری مناسب تر هستند و همچنین این نکته که تماشاگر در هر ساعت از روز ترجیح می دهد چه نوع فیلمی را در سینما به تماشا بنشیند. این ها جزئیاتی بسیار مهم اند که پخش کنندگان و سینماداران برای ارزیابی در مورد آن ها نیاز به گستره دید بازی دارند و همچنین باید اساس و معیار آماری که به آنان ارائه می شود حقیقت باشد تا برداشت و تحلیل نادرست را در پی نداشته باشد. بر همین اساس است که یک سامانه جامع با در برداشتن اطلاعاتی شامل فروش و سینماها و روزهای نمایش یک فیلم و همچنین تعداد مخاطبان آن به همراه اطلاعات تفکیک شده در مورد سالن ها و اینکه هر سالن با کدام سامانه های فروش بلیت قرارداد دارند و در مرحله بعد ارائه این آمار که چه میزان از بلیت ها در گیشه به فروش رفته و چه میزان به صورت آنلاین همگی داده هایی بسیار غنیمت برای تحلیل گران و گزارش گران سینمایی هستند. این ها همان اطلاعاتی اند که می توان در سامانه سمفا به آن دست یافت.
نکته دیگر در مورد این سامانه، نقشی است که می تواند با عنوان جایگزین تحلیل های صورت گرفته در شورای صنفی نمایش ایفا کند. یعنی براساس آیین نامه اکران که ابتدای هر سال مصوب می شود کف فروش و نکات دیگر در این سامانه لحاظ می شود و در ادامه همه آنچه در شورای صنفی صورت می گرفت در سمفا اتفاق می افتد و این شورا فقط به محلی برای ثبت تبدیل می شود. این هم اتفاق مهم دیگری است که می تواند هرچه بیشتر کارها را به ماشین واگذاشته و خطاهای انسانی را کمرنگ تر کند.
در این دریای اطلاعات دیگر زیرآبی رفتن و چرخش دادن به آمار به نفع یک فیلم کار ساده ای نیست و از آنجا که همه چیز روی یک صفحه کامپیوتر قابل دیدن است، دیگر نه پخش کننده ای فیلم خود را پرفروش تر جلوه می دهد و نه سامانه ای می تواند آمار فروش را بالا و پایین کند. چنین است که سینمای ایران همانطور که در جریان تولید رشد و پیشرفتی را شاهد بوده در زمینه اکران نیز می تواند هوشمندتر پیش برود.
انتظار می رود رسانه ها و اهالی مطبوعات با به چالش کشیدن آمار و ارقام و به کارگیری آن در تحلیل ها و گزارش ها اهمیت راه اندازی چنین سامانه ای را بازنمایی و کاربردهای آن را گوشزد کنند.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زبان بهمثابه مقاومت؛ در یادِ بهرام بیضایی
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی





