سینماسینما، میثم محمدی:
خیلی راحت و با صراحت می توان گفت که نیمی از ۴۴ اثر بخش چشم انداز سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با هیچ ماده و تبصره ای نباید به جشنواره راه پیدا می کردند، چون از همه لحاظ، کمیت آنها می لنگید. نه خبری از قصه بود، نه روایت درست و نه کارگردانی و چندین چیز که می تواند مخاطب را مجاب کند که بدون رودربایستی با صندلی های سالن تا انتها به تماشای آن بنشیند. اما انتخاب شدند و در راستای همان انتخاب های شاهکار، با داوری های سوپرشاهکار خود کاری کردند کارستان. حالا این روزها از گوشه و کنار فیلمهایی را می بینیم که مقبول نظر هیات انتخاب نبودند و کنار رفتند تا فرصتهای بعدی.
یکی از این آثار فیلم سینمایی “زرد” به کارگردانی مصطفی تقی زاده است که البته حرف و حدیث هایی هم بر سر انتخاب نشدن آن وجود داشت. ولی فارغ از این مسائل فرامتنی “زرد” بسیار مستحق تر از برخی آثار جشنواره بود که ابتدایی ترین فاکتورهای سینما را هم نداشتند. تقی زاده بر خلاف بسیاری از جوانان فیلم اولی شیفته تکنیک های سینمایی و بهره گیری اضافه از آنها نیست و فیلمنامه اش نیز از پیچ و تاب های کافی و موثر در پیشبرد داستان برخوردار است، هر چند که طبیعی است مانند هر فیلمی در برخی مواقع دچار لکنت می شود و شاید شخصیت پردازی ها و روابط در فصولی، از پرسپکتیو اندازه ای برخوردار نیستند، اما با ترتیب روایی درست قصه را پیش می برد.
“زرد” به دلیل تعدد لوکیشن و بازیگر، فیلمی دشوار برای یک کارگردان فیلم اولی محسوب می شود، چرا که طراحی میزانسن ها براساس حفظ یک رابطه منطقی میان نماهای اثر که بی شک با تدوین سجاد پهلوان زاده که یکی از خوش فکرترین تدوینگران جوان سالهای اخیر سینمای ایران است، به تکاملی حداکثری رسیده و انسجام بصری خوبی را حاصل کرده است. “زرد” بطور حتم می توانست در لیست هیات انتخاب جشنواره باشد و در یک فضای جدی مورد قضاوت قرار گیرد و برخلاف نامش، با قابلیتهای خودش صورتش را سرخ نگه دارد و مورد توجه قرار گیرد.
یکی از ویژگی های مثبت این اثر سینمایی پرهیز از غافلگیریهای آنی در طول روایت است و فیلمنامه نویس ترجیح داده در خصوص بحران اصلی داستانش که در ادامه منجر به رشد شاخه های فرعی فیلمنامه می شود، با مخاطب رو راست باشد و او را در مقام ناظر به قضاوت بنشاند و شبیه آثار متعدد سالهای اخیر سینما، بی دلیل پنهان کاری های غیرضروری ندارد، مگر اینکه باز هم براساس ضرورت برپایی جهان داستانی خود این کار را کرده باشد.
با تمام این تفاسیر “زرد” جای بحث و مداقه بیشتر را دارد و می توان درخصوص ابعاد متنی و فرامتنی، کارگردانی، شخصیت پردازی و جهان داستانی آن بیش از اینها نوشت و نکات منفی و مثبت آن را مورد بررسی قرار داد، اما چیزی که از همین حالا قابل پیش بینی است، استقبال مخاطب از این فیلم در اکران عمومی است، چون تمامی فاکتورهای یک فیلم مخاطب پسند را داراست و می تواند یکی از شگفتی های گیشه سال ۹۶ باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- درباره سریال «محکوم»/ محکوم به تماشا
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- بهرام رادان سخنگو شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





