سینماسینما، میثم محمدی:
خیلی راحت و با صراحت می توان گفت که نیمی از ۴۴ اثر بخش چشم انداز سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با هیچ ماده و تبصره ای نباید به جشنواره راه پیدا می کردند، چون از همه لحاظ، کمیت آنها می لنگید. نه خبری از قصه بود، نه روایت درست و نه کارگردانی و چندین چیز که می تواند مخاطب را مجاب کند که بدون رودربایستی با صندلی های سالن تا انتها به تماشای آن بنشیند. اما انتخاب شدند و در راستای همان انتخاب های شاهکار، با داوری های سوپرشاهکار خود کاری کردند کارستان. حالا این روزها از گوشه و کنار فیلمهایی را می بینیم که مقبول نظر هیات انتخاب نبودند و کنار رفتند تا فرصتهای بعدی.
یکی از این آثار فیلم سینمایی “زرد” به کارگردانی مصطفی تقی زاده است که البته حرف و حدیث هایی هم بر سر انتخاب نشدن آن وجود داشت. ولی فارغ از این مسائل فرامتنی “زرد” بسیار مستحق تر از برخی آثار جشنواره بود که ابتدایی ترین فاکتورهای سینما را هم نداشتند. تقی زاده بر خلاف بسیاری از جوانان فیلم اولی شیفته تکنیک های سینمایی و بهره گیری اضافه از آنها نیست و فیلمنامه اش نیز از پیچ و تاب های کافی و موثر در پیشبرد داستان برخوردار است، هر چند که طبیعی است مانند هر فیلمی در برخی مواقع دچار لکنت می شود و شاید شخصیت پردازی ها و روابط در فصولی، از پرسپکتیو اندازه ای برخوردار نیستند، اما با ترتیب روایی درست قصه را پیش می برد.
“زرد” به دلیل تعدد لوکیشن و بازیگر، فیلمی دشوار برای یک کارگردان فیلم اولی محسوب می شود، چرا که طراحی میزانسن ها براساس حفظ یک رابطه منطقی میان نماهای اثر که بی شک با تدوین سجاد پهلوان زاده که یکی از خوش فکرترین تدوینگران جوان سالهای اخیر سینمای ایران است، به تکاملی حداکثری رسیده و انسجام بصری خوبی را حاصل کرده است. “زرد” بطور حتم می توانست در لیست هیات انتخاب جشنواره باشد و در یک فضای جدی مورد قضاوت قرار گیرد و برخلاف نامش، با قابلیتهای خودش صورتش را سرخ نگه دارد و مورد توجه قرار گیرد.
یکی از ویژگی های مثبت این اثر سینمایی پرهیز از غافلگیریهای آنی در طول روایت است و فیلمنامه نویس ترجیح داده در خصوص بحران اصلی داستانش که در ادامه منجر به رشد شاخه های فرعی فیلمنامه می شود، با مخاطب رو راست باشد و او را در مقام ناظر به قضاوت بنشاند و شبیه آثار متعدد سالهای اخیر سینما، بی دلیل پنهان کاری های غیرضروری ندارد، مگر اینکه باز هم براساس ضرورت برپایی جهان داستانی خود این کار را کرده باشد.
با تمام این تفاسیر “زرد” جای بحث و مداقه بیشتر را دارد و می توان درخصوص ابعاد متنی و فرامتنی، کارگردانی، شخصیت پردازی و جهان داستانی آن بیش از اینها نوشت و نکات منفی و مثبت آن را مورد بررسی قرار داد، اما چیزی که از همین حالا قابل پیش بینی است، استقبال مخاطب از این فیلم در اکران عمومی است، چون تمامی فاکتورهای یک فیلم مخاطب پسند را داراست و می تواند یکی از شگفتی های گیشه سال ۹۶ باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سریال «محکوم»/ محکوم به تماشا
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- بهرام رادان سخنگو شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»/ زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





