سه سال از مرگ ناگهانی عباس کیارستمی میگذرد؛ مرگی که اگرچه هنوز اما و اگرهایی پشت آن پنهان مانده ولی هرچه زمان میگذرد تب و تاب روزهای اول برای روشن شدن حقیقتش کمتر میشود.
به گزارش سینماسینما، حتماً همه کسانی که عباس کیارستمی را میشناختند یا لااقل خبرهای زمان درگذشت او را شنیده بودند، خوب به یاد دارند که پرونده پزشکی این کارگردان بنام سینمای ایران با آن شهرت بینالمللی در چه سطح وسیعی از جامعه بازخورد پیدا کرد و حساسیت عمومی را نسبت به خطاهای پزشکی در بیمارستانها و مراکز درمانی که به طور خاص منجر به فوت یا آسیبهای جدی میشوند بیشتر کرد.
این ماجرا آنقدر جدی شد که حتی کمپینی برای پیگیری این پرونده توسط هنرمندان و دوستداران این فیلمساز ایجاد شد تا شاید حالا که کیارستمی زنده نمیشود، مشخص شدن اینکه پزشک یا پزشکانی در مرگ این هنرمند مقصر بودهاند یا خیر و اگر قصوری داشتهاند مجازات شوند مرهمی بر دل داغدیدهشان باشد. بماند که روند پیگیری پرونده، خودش با ابهاماتی همراه و نتیجهاش این شد که پزشک خاطی فقط به سه ماه محرومیت محکوم شد و بعد هم به توبیخ کتبی و درج در پرونده تقلیل پیدا کرد.
اما آنچه بهانه نگارش این گزارش شده، نه بررسی آخرین وضعیت پرونده پزشکی کیارستمی بلکه طرح این پرسش است که آیا هنوز زمان زیادی نگذشته، همه چیز فراموش شده که در سومین سالگرد درگذشت کیارستمی هیچ سخنی، تأکیدی و یادآوری از این ماجرا نمیشود خصوصاً از سوی برخی مدیران سینمایی که در زمان درگذشت دربارهی این موضوع خوب سخن میگفتند اما حالا که سه سال از درگذشت خالق «طعم گیلاس» گذشته است، هیچ نمیگویند جز اشارهای کوتاه بر سر مزار که آنهم از سوی هنرمندان مطرح میشود؟! در حالیکه با توجه به حساسیتی که در جامعه به وجود آمده بود، این موضوع قابل پیگیری بود.
بهمن کیارستمی که از همان روزهای اول پس از ۱۴ تیر ۱۳۹۵ (زمان درگذشت عباس کیارستمی در پاریس) تلاش و پیگیری زیادی برای فهمیدن چرایی مرگ پدرش داشت درباره اینکه پیگیریها دیگر کمرنگ شده میگوید: از ابتدا هم تنها حساسیتهای فردی مطرح بود و هیچ نهادی برای پیگیری پروندهی پزشکی پا پیش نگذاشت. حساسیتهای فردی هم طبعاً عمری محدود دارند و معمولاً زیاد طول نمیکشند. بههرحال توقعی هم از شخصی یا نهادی نداشتم و همینکه بررسی این پرونده تا همینجا پیش رفته به دلیل همین حساسیت و پیگیری عمومی بود.
وی با تاکید بر اینکه «من انتظاری از شخص یا نهادی نداشتم و ندارم» ادامه میدهد: البته باید توجه کنیم که بینتیجه ماندن این پرونده اثراتی دارد که در جای خود قابل تاملاند. ما از تمام ظرفیتهای قانونی و حقوقی ممکن و حتی بیش از آن استفاده کردیم و در نهایت پاسخی که از مراجع قانونی شنیدیم این بود که آنچه در روند درمان گذشته محرمانه است و بررسی این پروندهی عریض و طویل در تعیین مبلغ دیه توسط پزشکی قانونی و مجازات پزشک خاطی بر اساس نظر نظامپزشکی خلاصه میشود. در واقع سازمانهای نظام پزشکی و پزشکی قانونی تواناییشان را در عدم پاسخگویی به رخ کشیدند و یادآور شدند که جایگاهشان بلامنازع است. تأثیر این قدرتنمایی را حالا در تماسهایی میبینم که هر از چندی با من گرفته میشود؛ کسانی که شبههی وقوع خطای پزشکی دارند و قصد طرح شکایت داشتهاند اما با آنچه در پرونده پزشکی کیارستمی رخ داده از طرح شکایت منصرف شدهاند؛ خلاصه حرفشان هم این است که: “او که کیارستمی بود و شمایی که آنقدر پیگیری کردید و اینقدر حمایت شدید، چنین نتیجهای گرفتید… پس اصلاً ما چرا وقتمان را تلف کنیم و طرح شکایت کنیم؟ ”
کیارستمی که قبلاً هم گفته بود، «اساساً طرح شکایت برای گرفتن گزارشی بود که هیچ وقت هم ارائه نشد» اضافه میکند: احساس میکنم پیگیریهای ما، به نوعی نقض غرض انجامید چون نه تنها درخواست دسترسی به اطلاعات پرونده پزشکی پدرم میسر نشد بلکه این پیگیری و بازتابش باعث ایجاد ناامیدی و انصراف از طرح شکایت و درخواست دادرسی شد. باید به سازمانهای نظام پزشکی و پزشکی قانونی تبریک گفت که موفق شدند با این شیوهی پاسخگویی، از حجم کار خود بکاهند.
این مستندساز میگوید: ما نباید خودمان را گول بزنیم و فکر کنیم این پرونده نتایجی داشته و مثلاً باعث ایجاد آگاهی یا حساسیت شده. واقعیت این است که پرونده پزشکی عباس کیارستمی و پیگیری سه ساله ما هیچ نتیجهای نداشته، چون در نهایت حتی یک جمله به عنوان گزارش رسمی ارائه نشد. این درحالی است که سال گذشته درست در همین روز، سخنگوی وزارت بهداشت گفت، طبق قوانین و اصول اخلاقی متعدد تمام اطلاعات درمانی و اقدامات انجام شده باید به اطلاع خانواده فرد بیمار و وکیل او برسد. وقتی وزیر بهداشت تغییر کرد از وزیر تازه خواستم تا پرونده پزشکی پدرم را در اختیارم بگذارد. طبعاً او پاسخی نداد، اما پاسخ مدیر روابط عمومی فعلی وزارت بهداشت این بود: “اگر کشور در و پیکری داشت به نیابت از جامعه پزشکی و افکار عمومی آسیبدیده از شما شکایت میکردم.”
بهمن کیارستمی در پاسخ به اینکه آیا باز هم این ماجرا را بویژه با تغییر مدیران دستگاههای مرتبط دنبال میکند ادامه میدهد: در حال حاضر پیگیری به این معنا که من همچنان به نهادهای مرتبط مراجعه کنم بیفایده است چون از تمام ظرفیتهای قانونی استفاده شده و دیگر مرجعی وجود ندارد که از آن درخواست بررسی و ارائهی گزارش کنیم. در عین حال قصد من از پیگیری این پرونده کنشگری اجتماعی نبوده و هرگز خود را در جایگاه مدعیالعموم ندیدهام؛ همهی این پیگیری برای این بود که فکر میکردم دسترسی به یک گزارش رسمی و قابل استناد از روند درمان و خطاهایی که رخ داده ابتداییترین حق من به عنوان یک فرزند است.
وی در پاسخ به اینکه آیا پرداختن بیشتر به این پرونده و حاشیههای آن حتی در فیلم و سریال و تئاتر میتواند به پیگیریها در اینباره کمکی کند میگوید: اگر واقعنگر باشیم، میدانیم که با سازمانهایی طرفیم که به هیچوجه خود را در برابر حساسیتها و افکار عمومی پاسخگو نمیدانند. بنابراین، اینکه فکر کنیم حالا که پرونده به پروژههایی مثل تئاتر یا سینما راه پیدا کرده در شکل بررسی آن تغییری حاصل میشود خوشبینانه است، اما از سوی دیگر هر پروژهای که باعث ایجاد آگاهی شود ارزشمند است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- نمایش مستند بهمن کیارستمی درباره «طعم گیلاس»
- عشقئزاز/ بحثی پیرامون «جای خالی» و رانهی دوربینی/ به بهانهی انتشار مجدد فیلم «زالو»
- برشهای کوتاه/ بخشهایی از فیلم «کیارستمی مشغول کار است»
- «جایی برای فرشتهها نیست» و «اکسدوس» راهی پاریس میشوند
- معرفی داوران جشنواره بینالمللی فیلم زمین / آغاز جشنواره از امروز
- پایین اومدیم دوغ بود، قصه ما دروغ بود/ نگاهی به مستند «پروانه»
- نمایش مستند «اِکسُدوس» ساخته بهمن کیارستمی در جشنواره حقوق بشر تایوان
- توضیحات بهمن کیارستمی درباره حواشی انتشار کتاب «من خانهم»/ با برادرم اختلاف فرهنگی داریم
- گزارش نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر
- بهمن کیارستمی از مستند پروانه می گوید/ اعتمادی فقط یک نقاش نیست؛ چهار سال طول کشید تا اجازه داد از او فیلم بسازم!
- «اسحاقی» و «کیارستمی» برنده دو جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند
- هفته فیلمهاى مستند جنگ ایران و عراق در رم برگزار میشود
- آثار فرهادی و کیارستمی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱
- درخواست بهمن کیارستمی برای دریافت پرونده پزشکی پدرش، قانونی است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»