سینماسینما، مصطفی یوسفزاده
ظهور و گسترش جنبشهای تکفیری-سلفی از مهم ترین موضوعاتی است که بهجد، توجه تحلیلگران سیاسی و اجتماعی را به خود جلب کرده است. در این بین شاید بتوان گفت داعش مهم ترین و تندروترین گروه تکفیری است که جهان تاکنون به خود دیده است. گروه داعش دارای ترکیب بسیار متنوعی از تحصیل کردگان، بی سوادان ، تبهکاران، متعصبان مذهبی، کودکان، زنان و نیروهای خارجی است. بیش از ۵۵۰ زن مسلمان از کشورهای غربی به داعش پیوستند و تاکنون هیچ گروه افراطی تا این اندازه قادر به جذب و بهکارگیری این تعداد از زنان غربی نشده است. با توجه به این آمار، پرسش مهمی شکل می گیرد و آن اینکه زنان در گفتمان داعش از چه جایگاهی برخوردارند؟ در جواب به این پرسش می توان گفت در گفتمان داعش بر محوریت دال مرکزی اسلام و تکوین بخشی به خلافت یا دولت اسلامی، زنان به دلایل یا مولفههای گفتمانی همچون نقشآفرینی به عنوان فرزندآوری در راستای امتسازی داعش، مادران جهادی برای تحکیمبخشی به امت اسلامی، رهایی زنان مسلمان از جامعه سکولار و انجام عملیات انتحاری و تهدید غرب برای تحقق دولت اسلامی در کنار مردان از نقش و جایگاهی مهم برخوردارند. زنان عضو داعش در دو دسته جای می گیرند؛ یا دخترانی هستند که با انگیزه های مذهبی-ایدئولوژیک از طریق ازدواج با یک جهادی به داعش پیوستهاند، یا زنانی هستند که به همراه شوهران خود به دلایلی همچون احساس ناامیدی، به حاشیه راندهشدگی اجتماعی، مشکلات روانی، یا انگیزه های ابزاری جنسیتی به داعش جذب شدهاند. با یک رویکرد واقع بینانه باید گفت که آمیزهای از انگیزه های مذهبی، ایدئولوژیک، سیاسی و دلایل شخصی در پیوستن زنان به داعش وجود دارد. مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» ترجمان تصویری همه چیزهایی است که تا اینجا گفته شد. با افزودن این مهم که در مستند به دلیل حضور و همراهی زن خبرنگاری به نام نور و دیدن وقایع از دریچه نگاه او، علاوه بر مضاعف شدن بار حسی و عاطفی، مستندساز می تواند دوربینش را به تصویری کمتر دیدهشده از زنان داعشی نزدیک کند. این در حالی است که آغاز و پایان مستند با صحنه نبرد میدانی شروع و پایان می یابد؛ تمهید هوشمندانهای که نور را فقط یک ناظر تازه از راه رسیده نشان نمی دهد. او با نگاه زنانه خود که هم مادر است و هم همسر، اکنون به کارزاری قدم گذاشته که بناست راوی زنان و کودکانی باشد که در وضعیتی بغرنج گرفتار آمدهاند.
فیلم تلاش می کند از کنار هم قرار دادن نور و زنان داعشی به نگاهی بی طرفانه و انسانی برسد. دیگر ایدئولوژی داعش مهم نیست. مهم زنان و کودکان تنها و رهاشده هستند. مستندساز توانسته با همراهی نور مخاطب را در وضعیتی قرار دهد که نهتنها زنان داعشی را قضاوت نکند، بلکه آنان را به جایگاه قربانیان یک انتخاب اشتباه ارتقا دهد. این گزاره حتی در مورد زنانی که هنوز سمپات داعش هستند نیز صادق است. نور از همان ابتدای مستند حضور زنانه خود را تحمیل می کند. نگران مردان همراه است و گاهی نسبت به حضور تکتیرانداز هشدار میدهد و در پایان برای کشته شدن همراهانش گریه می کند. در این بین مواجهه او با زنان داعشی نیز یکشکل نیست. تا می تواند همدلی می کند. حتی با مرد ارتشی که با زنان داعشی برخورد مناسب ندارد، درشتی می کند، ولی در انتها خود با زن داعشی برخورد تندی می کند. بعد این صحنهای است که نور تنها در خلوتش نشسته و کودکان داعشی به سراغش می آیند که به لحاظ اجرا مهندسیشده و دور از فضای مستند به نظر می رسد. با این همه، مستند پرتره نور نیست. نور مدخل ورود به جهان زنان داعشی است. از دریچه نگاه او می بینیم؛ نگاهی سرشار از انسانیت و مهربانی.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- «در همسایگی ماه» آماده نمایش شد
- مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» در برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن میرود
- گفتوگو با کارگردان «زنانی با گوشوارههای باروتی»/ یک اثر پیشرو در مواجهه با زنان داعشی
- برگزاری مراسم جوایز آکادمی فیلم ژاپن بدون میهمان/ خبرنگار؛ بهترین فیلم سال
- جستوجوی حقیقت در میان ویرانهها/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- داعش رفت، ما ماندیم و دیگر نخندیدیم/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- «نتهای مسی یک رویا» به سوئیس میرود
- «زنانی با گوشوارههای باروتی» یک دیپلم افتخار جهانی گرفت
- در نشست «نتهای مسی یک رویا» مطرح شد: کابوسی که همراه این گروه مستندسازی بود
- جایزه بهترین مستند جشنواره پراگ به “زنانی با گوشوارههای باروتی” رسید
- طنین «نتهای مسی یک رؤیا» در جشنواره فیلم فجر
- سانحهای که خبرنگار تلویزیون را تا دم مرگ برد + عکس
- ناگفته های خبرنگار صداوسیما از برخوردهای سال ۸۸/ کتک خوردم و فحشهای بد شنیدم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا