

سعید مروتی در همشهری نوشت :نمایش «دانتون» در فرانسه موجی از اعتراض را به همراه داشت. یکسال قبل آندره وایدا با فیلم «مرد آهنین» نخل طلای کن۱۹۸۱ را به خانه برده بود و حالا فرانسویها به اینکه یک لهستانی بخش مهمی از تاریخ کشورشان را با تحریف روایت کرده بود، اعتراض داشتند. همه آنچه مخالفان درباره دانتون میگفتند میتوانست جزء محسنات فیلم محسوب شود. بعدها گفته شد وایدا در روایتش از انقلاب فرانسه، بیشتر از نقل تاریخ، با لحن پیشگویانه به سرنوشت کشور خودش لهستان اشاره میکرد. اینکه اختلافها و دشمنیها راه اصلاح را میبندد و آنها که بهنام جمهوری و دموکراسی نهضتی بهراه انداختهاند، به اعمال بیشترین سرکوب و کشتار میپردازند. دورانی که وایدا در فیلم دانتون روایتش کرده به دوره حکومت ترور مشهور است؛ دورهای که درنهایت باعث میشود از دل جمهوری، ناپلئون بناپارت سردربیاورد.
آندره وایدا بهواسطه نمایش فیلمهایی چون «مرد مرمرین» (۱۹۷۸) و «مرد آهنین» (۱۹۸۲) در ایران میان سینماروها کارگردانی آشنا بود. اوج خاطره ایرانیها در دهه۶۰ از وایدا به اکران عمومی دانتون در سینما عصر جدید بازمیگردد. دانتون فیلم محبوب بسیاری از سینماروهای آن سالها بود که بهندرت امکان دیدن فیلمهای روز دنیا را در سینماها مییافتند. دوبله بسیار خوب دانتون و صداپیشگی درخشان منوچهر اسماعیلی بهجای ژرار دوپاریو هم بر محبوبیت فیلم در ایران تأثیرگذار بود.
سکانس برگزیده: «سرم را به مردم نشان دهید زیرا که دیدنی است.» این شاید معروفترین دیالوگ فیلم باشد؛ جملهای که ژرژ دانتون (ژرار دوپاریو) لحظاتی قبل از اینکه سرش زیر گیوتین برود، بر زبان میآورد. فیلم بیش از هر چیز به رابطه دانتون و ماکسیمیلیان دوروبسپیر (پشتونیاک) میپردازد. ۲ رفیق قدیمی که سر آرمان هایی مشترک کنار یکدیگر مبارزه کردهاند و حالا میان فرزندان انقلاب اختلاف افتاده است. وایدا نشان میدهد که چگونه کینه و حسد اطرافیان، رابطه دانتون و روبسپیر را چنان خراب میکند که در نهایت روبسپیر به اعدام دوستش رضایت میدهد. آنچه وایدا به تصویر میکشد بر تزلزل، تردید و عذاب وجدان روبسپیر حکایت دارد.
دانتون و یارانش اعتقاد دارند پس از آنها روسپیر هم به تیغ گیوتین سپرده خواهد شد. لحظه خروج دانتون و رفقایش از زندان و اعزامشان به محل اعدام، دوربین با حرکت از پشت نردهها حس خفقان را افزایش میدهد. حرکت گاری که دانتون در آن قرار دارد با نمایی همراه میشود که زاویه پایین فیلمبرداریشده و کیفیتی حماسی به صحنه میبخشد؛ چنانکه گویی دانتون با وجود حرکت به سمت قتلگاهش، در نهایت پیروز خواهد شد. به تعبیری او جانش را از دست میدهد ولی در عوض خوشنامی در تاریخ را به دست میآورد. گفتههای دانتون خطاب به روبسپیر آینده نزدیک او را یادآور میشود: «به زودی به ما ملحق میشوی. یارانت به تو نیز وفا نخواهند کرد. گیوتین به زودی ارزانی تو هم خواهد شد.» در نمایی باز وقتی شاهد عبور دانتون و یارانش از خیابانهای پاریس هستیم، مردم را ساکت و منفعل مییابیم؛ مردمی که تماشاگر تاریخاند، نه نقشآفرینش. بعد از چند نمای متحرک با حرکتهای افقی دوربین که سوژه (دانتون) را تعقیب میکنند، نوبت به صحنه اعدام میرسد و این بار شاهد حرکتهای عمودی دوربین هستیم که گیوتین را دنبال میکنند. سرهای قطع شده و خونهایی سرازیر میشوند. خونها از سکو پاک و گیوتین دوباره به بالا میرود و همزمان دانتون وارد کادر میشود. وایدا نمای درشت دانتون را به تصویری از روبسپیر قطع میکند که در بستر بیماری است و پارچه سفیدی را به سرش میکشد. برش وایدا این احساس را منتقل میکند که روبسپیر توان دیدن صحنه مرگ دانتون را ندارد. دوباره به صحنه اعدام بازمیگردیم. باز هم حرکت همزمان دوربین با گیوتین را میبینیم. سر دانتون قطع میشود و دوربین به حرکت افقیاش ادامه میدهد تا به پایین سکوی اعدام میرسد؛ به نمایش ریختن خون بر زمین و پایههای چوبی. سر بریده دانتون به مردم نشان داده میشود. ماجرا تمامشده ولی روبسپیر خوشحال نیست و صراحتا از شکست انقلاب و باطلبودن خیالی به نام دموکراسی و جمهوری میگوید. فرزندان انقلاب از بین میروند. دانتون میانهرو تحمل نمیشود و روبسپیر هم کمی بعد قرار است سرنوشتی مشابه او پیدا کند. روایت وایدا از تاریخ فرانسه تلخ و ناامیدکننده است.
برچسبها: آندره وایدا, دانتون
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ انقلابها چگونه فرزندان خود را میبلعند؟/ تراژدی حذف زندگان
- آندره وایدا با «دانتون» به خانه هنرمندان ایران میآید/ روایت «حذف زندگان» در حکومت ترور
- سندی دیدهنشده از پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران + عکس
- «تونی اردمن» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- گرامیداشت کیارستمی در کنار شکسپیر و وایدا در جشنواره فیلم کلکته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





