سینماسینما، رضا صائمی
«فیلم کوتاه «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، قصه دختر یک ماهگیر است که مادرش را از دست داده و دیگر تحمل صید ماهی توسط پدرش را ندارد. دور از چشم پدر ماهی های نیمه جانی که صید پدر شده را در برکه نزدیک خانه می اندازد تا آنها را از مرگ نجات دهد. گویی در ذهن کودکانه خود بین صید ماهی توسط پدر و مرگ مادرش ربطی معنادار می بیند و گمان می کند مرگ مادر تقاص مرگ ماهی های است که توسط پدر صید شده. سهیلا پور محمدی در «جان داد» تلاش کرده تا تجربه های ازلی و ابدی «مرگ» و «زندگی» را در جهان فانتزی کودکانه به تصویر بکشد و زیست-جهان کودکانه را در بستر یک تراژدی، نشانه شناسی کند بدون اینکه در سانتی مانتالیستی انتزاعی یا فلسفی گرفتار شود. فیلم سرشار از نشانه های نمادین و بصری است که قابلیت ارجاع به دلالت های مفهومی متعددی دارد. مثلا نسبت حسی-عاطفی کائیات در چرخه حیات که در اینجا با نوعی لحن و نگاه شاعرانه هم همراه می شود. شاعرانه از این حیث که نگاه لطیف کودک را از هولناکی تجربه مرگ مادر به طبیعت و ماهی پیوند می زند که می توان آن را در خوانشی نمادین به رابطه پرچالش انسان و طبیعت در جهان امروز نسبت داد. ضمن اینکه نوع نگاه فیلمساز و روایت او از سوژه نیز سرشار از حس شاعرانه است و برای این تلاش کرده تا از محیط و طبیعت جغرافیای قصه بیشترین استفاده را بکند.
قصه گرچه در یک جغرافیای زیبا و در طبیعت شمال رخ می دهد که سرشار از زیبایی و رنگ است اما به واسطه تراژدی تلخ موجود در آن فیلمساز سعی کرده در عین حفظ سویه های زیبایی شناسی تصویر با بهره گیری هوشمندانه از رنگ های سرد و خاکستری در مواقعی که پدر در حال صید ماهی است، جهانی غم انگیز را از منظر کودک بازنمایی کند اما وقتی کودک را در تنهایی های خود می بینیم سبزی و طراوت جغرافیا برجسته شده که مماس با جهان رنگارنگ و پر نشاط کودک است. با این حال و فراتر از خوانش های نمادین و مفهومی از رنگ و محیط و جغرافیای قصه، فیلمساز وسواس زیادی در گرفتن قاب های زیبا به خرج داده که لذت بصری از تماشای فیلم را تضمین می کند. به این مورد می توان تمهیدات تکنیکی دیگری را هم اضافه کرد از جمله بهره بردن از نقاشی و انیمیشن در روایت تا به میانجی گرافیک بتواند جهان خیالی و فانتزی کودک قصه را به شکلی تجسم یافته انعکاس دهد.
این رویکرد انتزاعی البته در درون متن و جهان درونی فیلم هم نشانه گذاری می شود مثلا از طریق نقاشی های که دختر بچه بر روی دیوار خانه می کشد. در واقع دیوار در اینجا به ذهن تجسم یافته کودک بدل می شود که از این طریق مخاطب پی می برد که در جهان ذهنی کودکی چه می گذرد. ضمن اینکه موقعیت های مختلف قصه و وضعیتی که کودک در آن قرار دارد هم به نوعی از طریق این نقاشی ها روایت می شود. از سوی دیگر با بهره گیری از موشن گرافی و گرافیک بصری، جهان ذهنی و انتزاعی کودک برای مخاطب بازنمایی می شود و حتی پایان بندی فیلم و قصه نجات دختر توسط ماهی ها به واسطه همین تمهید و تصویر بیان می شود. کودکی که همواره به نجات ماهی ها از مرگ و تداوم زندگی آن می اندیشید و برخلاف پدر صیادش، به جای صید درگیر صیانت از آنها بود حالا توسط خود ماهی ها از غرق شدن در رودخانه و مرگ نجات می دهد که این البته مطابق با همان روایت و ذهنیتی بود که کودک قصه از نسبت مرگ مادر و مرگ ماهی ها داشت.
فیلم گرچه بر رخداد مرگ بنا شده اما از ضرورت حیات و زندگی سخن می گوید. در واقع سهیلا پورمحمدی با زبانی شاعرانه، جهان ذهنی یک کودک سوگوار را به نمایش می گذارد که به شدت همدلی برانگیز است. تحمل ناپذیری مرگ ماهی به عنوان یک جاندار نشان از فشار اندوه و رنجی است که کودک با مرگ مادرش تحمل می کند. عنوان فیلم با توجه به تجربه مرگ مادر در آن یادآور فیلم «مادر» علی حاتمی هم است و آن دیالوگ ماندگارش که مادر مُرد بس که جان نداشت!»
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





